IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
oceanney skrev 2011-10-05 08:35:33 följande:
Jag vet att jag tjatar mycket om Frankrike men jag måste bara berätta hur det går till där. Ultraljud i princip varje månad, naturligtvis kan man ringa sin doktor oftare och få tid om man känner att någonting inte känns rätt. Flödesmätning och kontroll av moderkakan gör man nog hela tiden men specifikt runt vecka 33. Speciellt viktigt för oss över 40 men vem som helst kan drabbas av förkalkning.
Att det skulle kosta för mycket att göra fler ultraljud är ren BS. Min doktor hade utrustningen på sin mottagning. Man kommer dit vägs, fram med ultraljudsapparaten och sen remitteras man vidare för diverse blodprov. I Sverige går man till en barnmorska som tar fram måttbandet och mäter SF-mått. Kostnaden är i princip densamma (lön, lokal etc) ur offentlig synpunkt.
Man blir ju mörkrädd hur primitivt är det i Sverige, det känns verkligen stenåldrigt att använda måttband! Den mest avancerade apparaten en BM har är en ultrasond, tror jag den heter, men den får dem inte använda före v25, aj aj farligt, vilken BS.
Om jag hade fått göra ett extra UL när jag gick med dottern, då hade vi aldrig behövt göra en akut kejsarsnitt, som kanske hade orsakat min infertilitet senare.
Den här gången har UL redan inplanerat i v33 annars hade jag behövt brottas med björnen.