• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-01-09 20:58:49 följande:
    Jag ringde kliniken idag om blödning efter att ha börjat spraya på dag1, sjuksköterskan sa att det kan absolut hända men när hon lagt på så ringde hon upp snart igen och sa att läkaren bett mig komma dit på en VUL och blodprovtagning. Så helt enkelt kanske läget inte är... beroende på att jag haft mens tre gånger på en månad nu!

Så har jag en fråga till er som har lång erfarenhet:
    Vad avgör vilken sprutbehandling man får, vissa får menopour och vissa Gonal -f, vissa puregon? Någon som vet det? Jag har kollat FASS och det har ju olika verksamma ämnen faktiskt. Men vad mer avgör tror ni?
    Vad bra att de tar in dig på extrakoll; när blir det? Vad som avgör vilka sprutor man får ter sig ofta som slumpen; förut så verkade alla få antingen Gonal-F eller Puregon vid första IVF'en. Och om man tvingas göra flera försök så kanske läkaren provar något annat preparat. Jag har haft Puregon, Menopur och Fostimon - fått fina ägg på alla (men färre med Menopur och Fostimon). Men de två gånger som jag blivit gravid har jag haft Puregon.  Så i mitt fall har jag fått prova mig fram vad som passar. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-10 09:35:43 följande:
    Det heter Gestone, kolla A Beertråden, tror flera får det där. Har du ditt TNF-alfavärde? För högt kan aktivera kagulationssystemet och även förstöra livmoderslemhinnan, då behöver du både Trombyl/Fragmin & Östrogen/Progynon.
    Vad anser Dr G är för högt TNF-alfa? Jag hade 5,7, och har provat med ovannämnda behandling (utan plusframgång dock). Men jag funderar på om TNF-alfat verkligen hinner sjunka i tid till implantationen då jag ordinerats ovan först i samband med ET. 

För övrigt står Gestone på min önskelista om det blir fler IVF'er. Jag tror nämligen att jag utvecklat överkänslighet mot proggisarvagiatorer (en känsla jag har) då livmodertappen har varit enormt svullen de 3 senaste ruvningarna (vilket jag aldrig upplevt de 13 föregående ruvarperioderna). Eller så är jag känslig mot något som de använder på CvL vid själva återföringen.
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-01-10 00:06:52 följande:
    Fjällsippan, jag vill bara säga att jag läst din historia och lite i din blogg! Vilken kämpe du är! Jag beundrar dig och vilken kunskap du besitter efter all erfarenhet!

Tack för att du delar med dig av din kunskap här!

<3 Anne
    Tack för värmande ord !
  • Fjällsippan
    *flyttar fram*

*VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske. 
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3. 
    Finfina, 43 år, IVF 3, CFC
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, FET - Biokemisk grav. Bor i Örebro, gjort IVF på CvL. Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 korta behandlingen på CFC, DK - avbröt då det bara var 1 follikel och gjirde insemination 21/10 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11. 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro väntar på ICSI2  Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel! 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET*** 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Oceanney, 42 år,Frankrike, syskonförsök, stimulerad FET2 20/12

***SPRAYAR*** 
    Anne f 41, Trönö, första spraydag 23 decIVF försök nr 1. 
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    pp08, 41år, Stockholm, IVF7 (syskon) spraystart 24 okt

***SPRUTAR*** 
    Sushi. 42år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 

***JAPANSKA METODEN***

***ÄP/ET*** 
    SyskonETT, 40 år, Sthlm, syskonförsök IVF nr 1, sprutstart 26/10 (långa metiden), ÄP 10/11.

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9 
    Boombabymamman, 39 år, Malmö, syskonförsök 1 med ICSI på Cura i Malmö, TD 7/11.
    Mia, 42 år, Göteborg, (2 IVF, FET x 2) nu FET 3, TD 14/12 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 MA, FET 5/12 TD 23/12
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  FET 8/12, TD 24/12
    Oceanney, 42 år, Frankrike, syskonförsök, stimulerad ICSI/FET 20/12, TD 2/1

***GRAVIDA*** 
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, Plus 27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. BF 28/8 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-10 13:41:21 följande:
    Fjällis: referensvärdet på Rosalind Franklin är 13,2-30,6 men jag har sett en annan med refvärden 1,2-15,3 och då ligger du perfekt. Lågt är annars betydligt bättre än högt eftersom det då är färre inflammationer.
    Tack Zin för svar ! Det fanns en TNF-alfa-guru i Stockholm för några år sedan, som numera är pensionerad (tyvärr!!!), och han hävdade att TNF ska ligga under 4. Nyfiken på om Beer tycker detsamma. Men 5,7 är ju i alla fall inte skyhögt.

Snokade runt lite på nätet nu och hittade lite info om D-vitamin och TNF:
    D-vitamin förbättrar diverse riskfaktorer

Tillskott av D-vitamin (jmf med placebo) gav bättre triglycerider och lägre nivåer av TNF-alfa, ett inflammatoriskt ämne. Just TNF-alfa försöker man sänka med extremt dyra nya mediciner vid inflammatoriska sjukdomar som reumatism och Crohns sjukdom. Tänk om man kan få en del av den effekten nästan gratis med D-vitamin?

Zitterman A et al. Vitamin D supplementation enhances the beneficial effects of weight loss on cardiovascular disease risk markers. Am J Clin Nutr. 2009

Fast i en annan välgjord studie sågs inga säkra förbättringar av riskfaktorer:

Jorde R, et al. No improvement in cardiovascular risk factors in overweight and obese subjects after supplementation with vitamin D3 for 1 year. J Intern Med. 2010 May;267(5):462-72.

• Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-10 13:41:21 följande:
    Fjällis: referensvärdet på Rosalind Franklin är 13,2-30,6 men jag har sett en annan med refvärden 1,2-15,3 och då ligger du perfekt. Lågt är annars betydligt bättre än högt eftersom det då är färre inflammationer.
    Zinfandel skrev 2012-01-10 15:07:14 följande:
    Tvärtom, 5,7 är ju lågt!! Men det verkar som sagt finnas olika kurvor, även för det. Har du diabeteskänningar?
    Kikade tillbaka i de gamla trådarna från Lucinakliniken (han som behandlade högt TNF med bra resultat), och där talar man om TNF under 4. Men jag har förstått nu från att ha läst i Beer-tråden att proven som är analyserade i USA är mycket mer precisa och skiljer sig helt från det TNF-prov jag tagit i Sverige. Nej, jag har ingen diabeteskänning. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-01-10 15:35:42 följande:
    Nu har jag fått okej från någon som ska ge mig droppet SkrattandeSkrattande Puhh!!!!! Nu jäklar ska det bli bebbe Flört
    Superbra att det ordnat sig med droppet!!!
  • Fjällsippan
    Victoria71 skrev 2012-01-11 12:08:05 följande:
    Hej, jag känner mig ledsen. Varför får jag högsta dosen Menopur? Ska köra 450 enheter, trots att jag vid förra försöket och GonalF fick 375 och fick ut 5 ägg. Har ju AMH 0,8, så det är ju lite lågt, men inte onormalt för min ålder. Känner mig lastgammal och chanslös. Kan inte undvika att se alla mammor med sina vagnar på stan och tänka att de ser ju mycket äldre ut än jag. Vill bara gnälla lite, snälla kan ni säga något snällt, eller förklarande? Tänker att man kör högsta dosen för dem med ännu lägre AMH, varför ska jag ha så högt? 
    Jag misstänker att de resonerar att Menopuren ter sig på ett annat sätt i kroppen än Gonalen; och att de därför kan sätta in högsta dosen på dig med det här preparatet. Det finns en teori (som jag inte vet om den stämmer) att det kan bli något färre ägg med Menopur (och Fostimon), men att dessa preparat kan generera finare ägg. Jag har kört högsta dosen hur många gånger som helst, och mitt AMH var 1,3 vid senaste mätningen. När ska du göra första äggblåsekollen? Du är absolut inte lastgammal och chanslös; du är ungefär lika gammal som jag var när jag ÄNTLIGEN lyckades. Lycka till med sprutstarten ikväll!
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2012-01-11 12:46:14 följande:
    Ha ha
    Ser man på
    Nyss hemkommen från gyn och vad sa han
    Jo Amh bra MEN.....
    För lågt på östrogen och progesteron
    Och tom tendens till PCOS
    Det var ju det jag visste
    Varför kan ingen läkare här tala klarspråk
    Jag blir galen morrrr
    Så naturligtvis skrev han ut östrogen till vårat sista FET men progesteron i injektionsform ville han inte ge
    Någon som vet om det finns receptfritt utomlands Aten eller kanske Italien
    Ska försöka med en gyn till
    Så det där med att alla värden är såååå bra så jo tjena
    Tycker att man ska kunna lita på läkarna men inte
    Fast det visste vi ju redan
    Men oj då här var det verkligen ny info :-O - vilken gyn har du varit hos? Och vad bra att du nu får en östrogenskjuts vid FET! Varför ville han inte skriva ut progesteron i injektion? (Nyfiken på det eftersom jag också kommer vilja ha det om det blir fler behandlingar).
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?