• MissBoring

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Då va undersökningen klar. Äggstockarna va fina och har inte börjat få några ålderstecken blev spolad med saltlösning för att kolla efter polyp men ingen där! En liten myom men den är 2 cm å sitter inte ivägen (hon är 3:e läkaren som säger precis samma). Klamydiaprov på pinne (vaginal) taget och även lämnat urinprov för samma. Nu sitter jag och väntar på att få reda på vilka prover hon ska skicka mig på. Sen frågade hon om jag vill ha alla provsvar både till mig och min privat gyn. Toppen. Även om han bara tror det är min ålder som gör mf så är det ju toppen om proverna visar nått annat att han får svaren!

Återkommer med provlista om någon vill hjälpa mig tyda vad det är för prover

• MissBoring
    Zinfandel skrev 2012-02-17 13:13:34 följande:
    Miss Boring: Bra! Vill du ha lite tankar kring undersökningen? Jag vill inte bara dyka på med en massa grejor, du får säga till om du vill ha lite feedback eller om du är nöjd med den info du har. 

Jag vill gärna ha lite tankar om proven, och vad hon ev missat som jag kan ta upp nästa gång. Innan jag gick in på provtagningen så skrev jag av alla proven som va i kryssade, 19 st och 8 rör med blod Glad Kanske jag kan inboxa dig? så slipper jag bombardera tråden Skrattande några prover har jag säkert redan tagit men jag har aldrig tagit så här många så en hel del nya  är det nog också!

Hade du fått op-tid eller hade du bara fått op godkänd??  
  • MissBoring
    Zinfandel skrev 2012-02-17 17:49:51 följande:
    Boring: Vilket du vill men vi kan säkert hålla en del här eftersom jag tror att fler kan vara intresserade!

Jag hakade upp mig på myomet och inte på proverna eftersom jag då inte visste vilka de var. Jag tror du ska fördjupa dig lite i det, faktiskt. Det finns mycket intressant skrivet i ämnet och har man det på ett ställe kan det finnas fler och det kan vara anledningen till MF/infertilitet. Enda sättet att se om det finns i livmodern också är med hysteroskop och det finns många sätt att behandla det på. Oavsett vad och hur många läkare som säger vad som så hade jag lagt lite krut där, om jag varit i dina kläder. Tex så misstycker Dr D skarpt över sådant "som är där som inte ska vara där".

www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

Ja, jag har fått op-tid om ca 10 dgr Skrattande 

Tack, jag ska be min sambo läsa repotaget..sånt där blir jag helt snurrig av Skrattande men bra att ha med när vi går vidare, då ska jag ta upp det! tack {#emotions_dlg.flower}

Okej proverna som togs idag kommer nedan, jag vet att du Zin sa du tyckte Tna alpa kunde va bra och även TOP ak men jag tror inte att de är med, iaf så står det inte precis så på provremissen.. here we go:
    Koagulering:
    P-AT-tid
    Allmän kemi: 
    P-TSH
    P-FT3
    P-FT4
    Kemi:
    P-Homocystein
    Könshormon:
    S-anti-TPO
    Koagulation:
    P-protein C
    P-protein S fritt
    P-Lupus Antikoag
    S-anti-kardiolipin lgG lgM

Antikropps bestämning:
    CMV
    Herpes simplev
    Toxoplasma
    Rubella
    Syfillis

och vid 2-4 blödningsdagen ska jag ta prov för:
    S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

Så där ja! Synpunkter på detta?? Jag har ingen aning om det är ett enda bra prov så välkomna att hjälpa mig förstå vad de olika proverna kan va bra för och gärna om några viktiga missats så jag kan ta upp det vid nästa tillfälle! 
    Hon sa också att det blir mer prover på vägen, att hon börjar med dessa och beroende på vad de visar så går hon vidare med fler prover men att hon ju fick börja någonstans, bästa va om jag kunde bli gravid nu så hon kunde ta mer prover då Glad                          

• MissBoring
    Zinfandel skrev 2012-02-17 18:16:13 följande:
    Ja, det är det vanliga "kitet", antikroppar, sköldkörtel osv men en bra kompott! TNF osv ingår inte här men det är ett viktigt test. Bra att du kollar fsh osv igen! Du får väl svar i mitten av veckan, återkom  då Drömmer

Vad är TNF då, varför tar man det?
    Fsh är det sköldkörteln? hon sa inget den här gången hon som tog provet men jag tog ju mina tabletter i morse.. glömde säga till om det så det provet blir kanske inte helt rätt??
    Jo det eklart det blir mer spännande när svaren kommer Cool hon sa de skulle komma vartefter från 1-3 veckor. Nått prov skulle skickas till Karlolinska, tror jag det va åh vad jag är hopplös på att få info att stanna i knoppen Skäms  
  • MissBoring
    Zinfandel skrev 2012-02-17 19:21:51 följande:
    Boring: TNF-alpha är det viktigaste värdet vid inflammation och infektion. I Sverige tar man det först då man misstänker autoimmunasjukdomar, tyvärr. TSH är sköldkörelhormon, FSH är follikelstimluerande hormon.

Båda två, läs tillbaks i tråden, det finns all info om detta....

Ja men du ser ju.. Skäms jag har försökt att söka i tråden, det tar ju lite tid att sitta å bläddra, men jag får inte sökningen att lyckas... på söndag har jag inget bokat så då kanske jag har tid att sitta å bläddra Glad Tack!
    Grattis till op dagen, den kom då mycket tidigare än vi hoppat! Härligt.  
  • MissBoring

Just det, missa ju välkomna dig Lillstoran, Välkommen!

Viktoria, jag kan bara säga lycka till med journalerna Skrattande Hoppas ni kan få en tidigare tid!  

• MissBoring
    Cathy skrev 2012-02-19 15:07:55 följande:
    Hej tjejer! Har inte varit så aktiv i tråden men jag följer er hela tiden

Mitt senaste försök misslyckades, inget av 10 ägg (en såg ok ut) befruktades.

Kliniken föreslog Fostimon för nästa försök - är det någon här som provat Fostimon?

Vad tråkigt med så många ägg å inget befruktat

jag har fostimon hemmaa i skåpet men ska göra ett "hemma" försök med den stimuleringen då jag inte känner mig redo för en helt ny IVF resa än. Min gyn föreslog fostimon för han sa att det va lite surare och kunde passa oss lite äldre bra. När jag då sa att jag inte ville göra hela resan nu så erbjöd han mig att prova preparatet på ett hemma försök å kolla mig med vul för att se hur min kropp svarar. Så jag ska vilken dag som helst börja spruta nu.
  • MissBoring

Ja vad ska man säga..ju fler läkare ju fler åsikter verkar det som... Min sa att om jag inte hade tänkt att försöka bli gravid så hade han varit nöjd med 2 men nu så ville han att jag skulle komma ner vid 1.

en fråga: jag ska börja spruta på mensens andra dag å det är det jag behöver hjälp med... Det ska ju va riktig blödning å jag trodde det skulle börja igår, kändes så men inget kom. Idag på fm började jag blöda. Lite blandat brunt å färskt. Räcker det för att va första dagen eller ska det bara va färskt för att va första dagen?

• MissBoring

Zin Både jag och sambon har läst länken nu, till läkartidningen Glad När jag va hos läkarn i tisdags gjorde hon ju en hydrosonografi och såg inget avvikande ingen polyp eller så, men du menar att det ändå kan va så att det finns något i livmodern som inte syns förrän man har gjort en Hysteroskopi? Jag tänkte att det va så att hon borde sett det i fredags men så kanske inte är fallet? Vill bara kolla igen, så jag vet vad jag pratar om när jag tar upp det Cool 

Hur nära på din operation tror ni att ni kan få göra en IVF?  

• MissBoring

Hej Allihopa. Jag har försökt följa er så gott jag kan och det har ju varit massor med bra här i helgen. Men jag har varit hos mamma och hjälpt henne å träffat mäklare etc så jag har inte haft tid att va med och diskuttera. T4 etc är ju intressant för mig med när jag får mina provsvar så jag ska lusläsa och kommer säkert återkomma... En sak jag tänkt på redan nu det är att jag tror läkarn hade lite otur när hon tänkte... jag tog ju proven efter besöket hos henne på morgonen och hon hade ju frågat om jag åt levaxin och jag sa ja... men sen skickade hon ju iväg mig och ta prover och jag hade ju då redan tagit min dos levaxin på morgonen! Dumt av mig men det går ju på rutin :-/ så min prover lär väl inte visa rätt och riktigt!!? när jag skulle ta provet första gången så fråga sköterskan om jag tagit tabletterna eller inte, å då hade jag det för ingen sagt annat och då sa hon att jag fick komma tillbaka... så jag lär väl få meddela läkarn detta...
    Anne och ni andra som ruvar, hejja hejja hejja :) 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?