• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sunseed: ha ha ha rollatortant    Pappa som inte är hälsofreak som jag åt pulver "extravaganca" och rasade jättemycket...ljög för sej själv gjorde han också då han inte var nyttiigare men kilona trillade ändå. Du kan ju testa ngt sådant om du planerar att inte göra det under en lång tid utan att sedan äta och leva sunt eller bättre.

Jag tror mest jag har gått upp för mitt TSH då jag gick upp ca 10 kg för flera år sedan och alltså legat runt 70  i flera år men innan dess var det 63 så dit ska jag väl...ska inte ta ngn diet alls då jag inte tror kroppen mår bäst av sådant...ska dock från idag inte äta godis eller kakor , efterätter på 6-12 månader....som sagt ska försöka hålla det fast jag som sagt är säljare och det både bjuds och bjuder på sådant en hel del.

Frossa åt choklad igår så sambon trodde jag skulle få värsta abstinensen idag varm choklad och kanelbullar, chokladpuddig, m&m choko, kanelbullar igen, kanelbullar och coca-cola just innan lägfgdags och jag undrar varför jag helt plötsligt blev pigg jo, så är det något jag kan bli bättre på så är det sockerintaget...dock redan innan dragit ner på läsk och gillar det bara måttligt nu. Slut på en massa sådant...ska bli skönt och sparar ju helt klart pengar på det också.   

• Snösport

Innan68: 
    jo, det är ju bästa att hänga med några andra tjejer/killar som kan dra iväg en på träning om man skulle ha en "trött" dag....jag har ju sällan haft behov av det och mer tröttnat på att jag alltid får ta tag i människor som egentligen inte vill träna...vad jag menar är att det är bra att få hjälp att rycka ut sej i spåret eller till ngt pass på gymmet men att om man tänker och känner att det gör nytta försöka få det till en vana så man behöver det för då kommer man också iväg själv utan hjälp.   Jag brukar ut och gå i rask takt eller jogga fast jag numera inte är snabb alls älskar jag att jogga vilket även förbränner, man njuter och man kan pressa sej och tävla bara mot sej själv.
    Synd vi inte bor på samma sälle, då hade jag coachat oss lite tills vi var back in buissness!   Vill du ha hjälp och ev har tillgång till ett gym kan jag skriva bra övningar som du snabbt får konditions resultat på smt smal mage......gjorde det på min kompis och mej när jag var nyhandikappad, frustrerad och var tvungen att tänka om lite...kompissen som i grunden är smal men dålig kondis och lite mage fick ett jättebra resultat...jag som var vältränad men lite mage fick inte samma resultat men blev snabbare= bättre kondis. Man kan ju inte punktförbränna och jag har mitt fett på magen i normala fall...kan dock bli mindre.   Inboxa om ja ska ge dej tips.. kanske har sparat våra övningar och schema hemma ngnstans

• Snösport

Sunseed: jag kör ÄL-monitor testar från dag 6 och jag har inte alltid ÄL efter IVF.....men mensen brukar ändå komma rätt dag i cykeln och sedan fortsätta normalt igen.
    Låter som du har bra tänk med boll och promenader, jag hade gått på lite hårdare träning också fram till FET om jag var du. Träning där svetten lackar Något som du tycker är kul givetvis, jogga med hundaren i djupsnö...lär ju bli varmt ganska snabbt och hålla på i 20-30 minuter!

• Snösport

Innan, Fjällsippa..ja typ alla som vill läsa:
    Mins cykler har varit 26 dgr fram tills jag gjorde "må bra behandlingen" då jag tror den är 28-30 ....nu vet jag inte vad den kommer hamna på men ingen har ens sagt till mej att jag har korta cyklar så och jag har haft mycket fina ägg...även om de inte velat fastna hos mej. Bara den inte är under 21 dgr sa de en gång så är det ok och väldigt bra om den är jämn varje gång.   Hoppas det går kanon för dej denna gångne Innan!!!

Sunseed: ok, jag har också haft det så...inte springa i tung djupsnö!! Foten i munnen, på gym finns crosstrainer man typ springer fast fötterna inte lyfter och man drar och pushar stavar i händerna...superbra, brukar göra det. Är du i ett sådant läga så kör yoga och ryggyoga..jag kan kolla har en bok hemma med yoga/pilatesövningar för rygg,,,återkommer med bok och författare = det kör jag efter dagligen...finns färdiga program i boken, kort, långt mm.

ÄL-monitor...förutom att de vill man ska testa 10 stickor  varje gång och det kan vara dyrt så tycker jag det är enkelt och lättsamt...man måste börja med att markera första dagen man har mens...eller dagen efter för att sätta en tid för test senare..typ dag 6.   S jag gillar det och sedan kan man dra ut batterierna och börja om helt om man vill liksom. Men som sagt 10 stickor /cykel kräver den 1 pkt stickor innehåller 20 stickor...
    Försökte lära mej att titta på slem och gegg men det var inte alls min grej så det gick inte in i pannbenet just därför.

• Snösport

Fjällsippan: bra, sa till min förra gynläkare som jag nu bytt ut för hon just bara såg en ålder, sa typ:  "Du behöver inte säga min ålder för jag är väl medveten om vilken ålder jag har"....kanske inte var så smidigt och jag bytte som sagt gynläkare till hennes kollega just för den frostiga utredningen samt mottagande och hopplösa blickar på VUL...inte alls känt detta efteråt och den nya har sagt att detta är ju inte alls så tokigt så lycka till nu. Personkemi är viktigt!

Lycka till!!

• Snösport

Jag hade bättre resultat med lägre dos menopur än högsta dosen...också konstigt men så är det ganska ofta sa läkaren.  

• Snösport

Pratat med läkaren nu    Du är välkommen igen , kom inte och säg att du inte blev gravid denna gången sa han ...förstår inte alls sa han då jag tydligen hade extremt bra ägg 2 st i mej och mina 2st  7 celliga som odlades vidare blev tydligen en av dem blastocyst fast den inte var frysbar(de skrev de inte i brevet)...så vi får se vad som händer hos hokuspokus läkare i Sundsvall för jag har inget att förlora på att gå dit iaf.
    80% brukar det vara äggets fel men tror inte alls det är det som är mitt problem sa han så jag fortsätter tro på mirakel ett tag till!!     Ska kontakta IVF igen när jag vet vad jag får för behandling hos hokuspokusläkaren så vi ev kan planera för ett försök till....ska bara hem och räkna lite grejjer vio kan sälja..hmm..extrabilen borde ge ngn tusenlapp.

Vi lär nog ses i maj/juni om inget händer innan dess...borde försöka slappna av från FL ett tag och bara njuta och träna och må väl och åka mina dagar av skidåkning i mars-april..han tyckte det var ok att vila lite så du mår så bra som du gjorde nu under detta försök...bara medhåll och inget om ålder mm. GLAD trots allt för min kropp mår bra och de verkar verkligen tro jag kan lyckas med de få äggen jag ändå fått !!   
    Hoppas bara jag får till sådana ägg fler ggr!   Håll tummarna för mej ett tag till då!

Kram kram alla modiga kämpar!!

• Snösport

Tack innan...nä behöver även fokusera mer på jobbet så jag inte är så disträ som jag känner jag är ibland. Vill ta nya tag så då kräver förändring liksom....hoppas också ev sockret har med det att göra...kan ju alltid hoppas på mirakel!

Kommer kolla in lite då jag ju vill  följa och hejja fram din mage också.
    Ska hålla mej i bakgrunden .. kram och lycka till så hörs vi senare!!

• Snösport

Turild70: jag hade maxdos menopur 450 Ei  sedan 375 Ei en annan gång och svarade bättre på 375...flesta mår sämre  och svarar lika på den högsta dosen. MInns inte nu men äggen var ännu bättre iaf.  Jag har haft fina ägg på Menopur hela tiden.

Tjejer med ryggproblem: Jag har två böcker som är bra framförallt den ena som jag följer mer...hållt uppe lite men ska igång igen nu när jag åker skidor och är mer aktiv måste jag träna rygg separat då jaghar stora muskler som annars fixar låsningar mm direkt pga lite gamla skador givetvis för träning är bra. Dömd till ett liv av träning som sjukgymnaster och läkare sagt = Tack, vill inget annat!!

"Stärk din Rygg med yoga och pilates"  Stella Weller       på svenska
     bra program korta och långa längst bak som jag kör + någon övning jag fått av sjukgymnasten. tar 10 minuter 20 minuetr eller 45 minuter varje morgon (när jag är igång) så man hinner det alltid och ibland bara 5-10minuter i sängen om jag försovit mej..man hinner alltid det är bara prioritering och vilja!!   Använder denna mycket!

"Chakra Yoga"   Alan Finger    på engelska
    Program längst bak som fokuserar på olika områden..ex pelvisområdet   gjorde många övningar i 40 minuter mycket i somras var 3:e dag efter en promenad eller en joggingtur som stretch fast mycket mer avslappnande och skönt....bara byta kläder så man är varm först= detta kan man bli varm och svettig av. Fokuserade på cirkulation när jag ruvade i sensomras...har varit utan efter det och inget fäster ändå så Yogan ska jag igång med igen...man mår sååå bra

• Snösport

MammaGås ...spännande med ultraljud snart...ska se fint ut där med en vinkande liten hand eller så stor kasnke den inte hunnit bli förståss??   Lycka till nu!!

Jag har blivit nyttig från kakor och godis så jag tror jag har lite abstinens med lätt huvudvärk idag igen...ska dricka mer vatten för det kasnek bara är det.   Hoppas en sådan enkel sak kan ha något att göra med att inget ägg verkar fästa då läkaren inte tror det är p g a äggen.. Undersökas imorgon av gyn igen och i slutet på månaden av läkare i Sundsvall så får vi se om vi vågar oss på ett försök till innan sommaren eller om vi hittar en orsak?

Sunseed: Aj,aj,,jo ryggvärk tror jag är den värsta värk jag varit med om och på mej hade jag lite då och då och sedan tror de jag drog på mej en buktande disk till och fick t o m röntgen för att kolla om det var diskbråck men det var det inte. Tog ca 1 år från det började göra superont tills det onda la sej...då hade jag tränat upp magen plågsamt ont i ryggen men sket i det och tillslut verkar det ändå vara det som var lösningen i mitt fall.  Därför får man passa på att råträna magen nu igen  så den håller ett tag och ryggen likaså.  Jag har skadat mej så det är enkelt att veta varför eller hur det blev så.  Vild och "vacker"

I boken är pilatesen inte med boll utan väldigt Yoga-likt.   tat lugnt och sjukgymnaster brukar ha ganska bra koll...hade gått till osteopat= de är de bästa...min kompis i Sthlm gick hela vuxna livet tills för nått år sedan och trodde hon hade scolios, ont mm sjukgymnaster och naprapater men bytte till slut till en osteopat så rättade till det och sa att hon inte hade något fel men den legat fel på ngt sätt....nu smärtfri, sparar pengar för behöver ej behandlingar mm.  Dubbelkolla är aldrig fel.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?