• Mamma gås

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2011-09-23 10:57:47 följande:
    Grattis Mamma Gås! Klara de frysta upptinande bra har jag förstått man har bra chans då det räknas som ett väldigt livsdugligt embryo som klarar att frysas och tinas. 

Victoria - jag skulle givet ta två!
    Tack!! Ja, de är oxå vad jag har hört Glad
    Inanna Li skrev 2011-09-23 11:03:20 följande:
    mamma gås - Grattis till ruvarstatus och guldägg kvar i frysen! Perfekt läge  Glad
    Tack å grattis igen till dig!! Det känns hur som helst bra för psyket att veta att det finns kvar i frysen.. Glad
    Celin skrev 2011-09-23 11:03:28 följande:
    Vad härligt att vi är så många som ruvar - lite så man kan ta udden av ens egen spänning för att även hålla koll på er
    Ja, det blir spännande att kolla av symtomen framöver tillsammans nu när vi är så många som är på nästan samma status Solig

Victoria - Jag fick 2 insatta vid mina två första IVF:er pga av mindre bra embyrokvalitet och procentsatsen var högre att nåt skulle ta sig jämfört med att inget skulle tas sig om de satte in ett. I mitt läge var det mindre risk för tvillingbörd än att nåt inte skulle ta sig om ett sattes in.
    Men vid IVF 3 blev resultatet 4 toppägg, varav ett gick till mig och tre till frysen. Det var inte ens tal om att sätta in 2 med tanke på embyokvaliten. Den gången tog det sig, gick dock till MV i v. 16 och nu har jag ruvarstatus dag 1 på ett av äggen de fryste ner och det var inte tal om att sätta in 2 vid FET heller då den klarade upptiningen och fortsatte en fin utveckling. Så de gånger jag fått 1 tillbaka har kvaliten varit bättre på det än de 2 andra tillsammans.
    Och jag har förstått att de slutat med att sätta in 2 embryon per automatik i Sverige pga av att tvillingbörd medför större risker både för barnen och kvinnan. Ex-vis prematurfödslar.

Men jag tycker nog att du ska lyssna på din läkare, tror inte han/hon skulle rekommendera insättning av 2 om han/hon såg en risk med det. LYCKA TILL!!!! Solig
  • Mamma gås

Ja, och min egen åsikt är nog att det kan vara bra att inte ha "flerinsättningar" per automatik MEN att det ska göras typ en individuell anamnes VARJE gång man gör en insättning. Det kan ju verkligen skilja sig ofantligt mkt för vilka förutsättningar man har och det gällande samma kvinna men olika behandlingar. Samt att kvinnans fysiska och medicinska status (allt vad det nu kan innebära) bör räknas med. Jag menar är det risk för kvinnans liv om denne skulle bära tvillingar/trillingar kanske det inte är optimalt att sätta in två/tre toppkvalitets ägg.

• Mamma gås
    Zinfandel skrev 2011-09-23 11:42:59 följande:
    Mamma Gås: grattis till Boris!! {#emotions_dlg.flower}
    Tackar! Vet du, det var min käre make som kläckte ur sig att "nu har vi en snorBoris i magen" Solig
    Jag började skratta å sa att vi kanske skulle ha Boris som arbetsnamn Skrattande
  • Mamma gås
    Boe skrev 2011-09-23 14:26:40 följande:
    Mamma Gås - heja heja! visst är det härligt med ostim FET. Är ju inte jämförnart med långa metoden.
    Ja, helt underbart! Är sååå glad att jag fått uppleva det oxå Glad
    Zinfandel - Är verkligen ledsen för din skull Hjärta  Men jag säger grattis till dig i förskott å njut av Zinfandeln i kväll Solig

Victoria - Grattis till dubbelruvarstatus Solig

Inanna - Jag har inte heller frågat efter hur många celler embryona har men vi återförandena får vi se dom på skärmen och då berättar dom det Skrattande Jag tror stenhårt på att de är ena riktiga fighters eftersom dom klarar både upptining å fortsatt utveckling!! Skrattande
  • Mamma gås
    Maryhe - Åhh, neeej.... Gråter Är sååå ledsen för din/er skull Hjärta Ta hand om dig ordentligt å tillåt dig att vara ledsen. Styrkekramar till dig!!

Enya - Tack det är bara bra, trött som en gris men det beror på förkylningen som slog till igen i lördags. 
    Å ett stort grattis till dig på din dag!!! Vi är några stycken som fyller år nu i krokarna Skrattande 
  • Mamma gås

Åhh, Maryhe, jag kan verkligen känna din/eran smärta.. Ingen tröst men jag förstår verkligen sorgen - smärtan, hela kroppen skriker NEJ!! Säg att det inte är sant! Får tårar när jag läser det du skriver, känner att min egen smärta efter mitt MA i maj satt djupa spår. Det enda råd jag kan ge är att tillåt dig vara ledsen, prata med varandra, ge varandra närhet å även om han inte kan gråta nu så visar han sin smärta på annat sätt. Men vad ni än gör, tappa inte bort varandra i sorgen!! Hjärta

• Mamma gås
    Linköping - Men så irriterande att dom inte vill ta prover!! Allt står rätt till.. Hur kan dom säga det när du mellanblöder..?? Ja, visst kan man väl mellanblöda nån gång men om du har gjort det i stort sett hela detta året.. Hmm, inte låter väl det som det är ok?

Finns det möjlighet att söka annan läkare el annat sjukhus? Kan du be en bm skriva remiss?

• Mamma gås

Ha ha.., ja de ska väl behövas nåt sånt, typ flytta dit å säga att du inte åker därifrån förrän prover är tagna! Galet med sjukvården.. 

Jo tack det är bra. Är på rd 3 och njuter av att ha fått möjligheten att få kunna göra ett frysförsök denna gången (inga hormoner!! Tack säger jag!!). Trodde ju inte ens att det skulle kunna vara möjligt efter de två första försöken då t o m läkarna blev lite osäkra om jag verkligen hade så bra ägg som proverna visade. Men med korta metoden och annan medicin så gick det bättre. :) Den läkaren vi träffade i tors på FET frågade oxå hur det hade gått efter MA och hur jag mådde nu, det värmer :)

Hör av dig imorn kväll så jag får höra hur det gått för dig!! Kramen :) 

• Mamma gås
    Zin - Tack! Flört Det var precis efter vigseln.

pp08 - Jag har oxå ett 2-dagars men fryst. Då är vi på RD4 idag å imorse höll jag på å lägga en ruka på gräsmattan för när vi kom ut luktade det avlopp i hela stan.. Karln han bara stod å log.. Tungan ute Proggisar el inte, det får tiden utvisa.

Linköping - Håller tummarna att du ska orka ta dig till en läkare i annan stad. Det tar på krafterna att kämpa så men jag håller tummarna stenhårt å skickar massor med energi till dig!! Hjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?