IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Victoria - jag skulle givet ta två!
Victoria - Jag fick 2 insatta vid mina två första IVF:er pga av mindre bra embyrokvalitet och procentsatsen var högre att nåt skulle ta sig jämfört med att inget skulle tas sig om de satte in ett. I mitt läge var det mindre risk för tvillingbörd än att nåt inte skulle ta sig om ett sattes in.
Men vid IVF 3 blev resultatet 4 toppägg, varav ett gick till mig och tre till frysen. Det var inte ens tal om att sätta in 2 med tanke på embyokvaliten. Den gången tog det sig, gick dock till MV i v. 16 och nu har jag ruvarstatus dag 1 på ett av äggen de fryste ner och det var inte tal om att sätta in 2 vid FET heller då den klarade upptiningen och fortsatte en fin utveckling. Så de gånger jag fått 1 tillbaka har kvaliten varit bättre på det än de 2 andra tillsammans.
Och jag har förstått att de slutat med att sätta in 2 embryon per automatik i Sverige pga av att tvillingbörd medför större risker både för barnen och kvinnan. Ex-vis prematurfödslar.
Men jag tycker nog att du ska lyssna på din läkare, tror inte han/hon skulle rekommendera insättning av 2 om han/hon såg en risk med det. LYCKA TILL!!!!