• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: jag skickar 10 hinkar med illamående til dig!! Hoppas nåt ger resultat....Annars kan du ju bara vara glad för att du får må så oförskämt bra!! även fast jag förstår att det också är jobbigt....när hade du VUL, var den den 17?
    Enya: Ojojoj, låter så lovande. Jag håller alla tummar. Och skickar lite mera illamående till dig!!

• kattenizze

Snösport: Då ska det inhandlas! Lactulosen var inte att rekommendera, satte fart på skiten höll jag på att skriva, men magen är i ett sånt uppror....! Nu delar jag gärna med dig av detta illamående och tycker synd om mig själv och drar ett täcke över skallen. Om det inte släpper snart så lägger jag in mig på psyk. Jag VET att jag ska vara tacksam och tro mig, det är jag verkligen. Egentligen. Men nu är jag bara ledsen och trött. Också. Sorry för surt ego-inlägg.

• kattenizze

Mia: Vilken otur du har haft. Men du gjorde ju helt rätt som avstod. Jag undrar detsamma, hur kommer det sig att du måste vänta tills augusti?

• kattenizze

Turlid: Tror inte att det finns nån klinik som sätter in ägg om man har vätska i buken..eller gör det det? Jag har ju fått surfa som det heter en gång för jag blev så stimulerad vilket fick till följd att alla äggen hann pipa iväg innan ÄP. Min erfarenhet är att de tar väldigt allvarligt på ÖS vilket jag tycker är bra eftersom det kan bli ett livshotande tillstånd i allra allra värsta fall. Däremot är det riktigt att det är bra att vara kraftigt stimulerad för att man ska bli gravid, men inte över då helst.

• kattenizze

Zinfandel: Öhhh livmodern som en frizon....Jag tror att mycket handlar om embryots kvalité, visst gör det det. Men va 17, det finns faktiskt de som har immunologiska problem! Det känns som att IVF-läkarna bara väntar på Socialstyrelsen råd och rön för att fatta vad resten av världen redan begripit. Känns som vi är på stenåldern ibland. Jag VET att det handlar om resurser, att om de börjar inse detta kommer behandlingar kosta mycket mera, men herregud, vi betalar ju ändå det mesta privat och ruinerar oss....Känner att mina gravid-arg-hormoner sprutar nu!

• kattenizze

Turlid: Men om du inte blött något så är det ju ingen fara! Det växer säkert på bra därinne ska du se. Jag beklagar mig ständigt för min man, stackarn, inte nog med att han får göra nästan allt härhemma dessutom är jag som en monster med mina humörsvängningar....Uff, får lite dåligt samvete faktiskt. Tur att han är en sån lugn och trygg norrlänning.
    Zindis: Intressant att läsa att din läkare sagt att det visst finns immunologiska problem, men varför tycker dom att det är för stora risker med t ex IVIG? Jag vet knappt vad det är för medicin men det verkar ju användas frekvent utomlands.

• kattenizze

Oj ni skriver så mycket klokt så man inte hinner med att kommentera! Jag håller med om allt när det gäller immunologiska problem. Jag tycker det är skandallöst att svenska kvinnor måste åka utomlands för behandlingar för att Sverige befinner sig på stenåldern. Och det gäller flera saker, inte bara medicinska tester, utan även frågan om altruistiskt surrogatmödrarskap, äggdonation (varför får man inte ens donera sina eskimåer till andra par om man inte vill använda dem själv???), och frågan om varför inte samkönade par har rätt till IVF....listan är låååång. För ett tag sen såg jag en intervju med en klok IVF-läkare och hon sa att Sverige måste modernisera sin lagstiftning eftersom tekniken finns, och har funnit länge och kommer bara att utvecklas. En nära släkting till mig fyller 41 i sommar och har nu haft en rad missfall (naturligt). Efter mycket tjat fick hon göra en hysterskopi som visade en massa sammanväxningar. Tänk om hon fått göra den för 2 år sen i stället för att bara höra att hon var för gammal hela tiden?? Hon träffade sin sambo sent och är som gjort-karriär-och-nu-minsann-ska-ha-barn till vilket pris som helst...Ensamstående får väl inte ens göra inseminationer i Sverige, utan får åka utomlands...Ja suck alltså. Sverige alla ofrivlligt barnlösa har verkligen gått på en nit.

• kattenizze

Jag skriver som en kratta, min släkting är alltså inte en karriärkvinna som nu minsann ska skaffa barn till vilket pris som helst.

• kattenizze

Zindis: Har du diagnosen oförklarlig barnlöshet? Om du vill svara alltså. Snacka om att den diagnosen är skum, för vilken annan medicinsk åkomma nöjer man sig med det?? Jämför med oförklariga hjärtbesvär eller oförklarlig cancer....! Nä fertilitetsproblem anses vara ett kvinnoproblem, och vips så hamnar det av någon outgrundlig anledning längst ner i pengatilldelningen och statusen...tillsammans med psykiatrin då möjligen.

Enda gången jag varit tacksam för en diagnos var just med mina fertilitetsproblem, jag vet ju varför jag inte kan bli med barn naturligt, man behöver ju knappast vara Einstein för att räkna ut att om man har och alltid har haft mens någon eller några gånger per år så kanske det kan bli liiiite svårt att få barn.

• kattenizze

Boe: Ja, det som är skönt här är att alla är i samma ålder ungefär. Och många har en låååååång historia av barnlöshet, min varade i dryga sju år. Vi sitter i samma båt allihopa, vi har ju liknande förutsättningar i och med vår ålder. Och vår fantastiska livserfarenhet! Skrattande
    Grattis till de 17 äggen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?