• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Lenafena skrev 2011-07-08 11:50:56 följande:
    Hej på er! 

Jag hittade en länk i dagens aftonbladet.se om IVF med mera och ålder i olika landsting. I Värmland var gränsen 44 år, men vad hjälper det när man bor 7 km från gränsen :(

www.aftonbladet.se/wendela/article13294095.ab

Kram på er och ha det så bra i helgen!

Intressant och oerhört frustrerande att man bor i fel län. Hade sparat 34.000:- x 3 isåfall. Skrikandes
  • callimero

Oh så skönt Maryhe, bra gjort! {#emotions_dlg.djavulsk} De får klara sig utan dig di dumme typerna.

Ja det är makabert med dessa olika regler. Känns väldigt omodernt. När vi gjorde utredning var åldersgränsen i Stockholm 38 år.

Grattis Spears, vad skönt!

Nu är flyg bokat, UPS har levererat donatorn packad i torris på kliniken och vi är överrens om att att testa detta. Känns bra. Får tyvärr åka själv men det går nog bra. Hade varit jobbigare om det var ÄP.

• callimero

Tack snälla ni som tänkt på mig idag!

Nu är jag hemma efter en intensiv dag. Gick upp kl 4 för att ta 6.10 flyget till Köpenhamn. Det gick snabbt att ta sig till kliniken med Metro direkt från Kastrup + byte till tåg två stationer. Så jag var utanför kliniken trekvart innan min tid, gick upp för jag var så trött och jag fick komma in direkt.

Tittade på strået att det var "vår" donator, upp i stolen och ungefär samma procedur som ET fast mycket snabbare. Det sved till lite kallt, sen upp ur stolen vilket känns lika fel som alltid. Vill ligga kvar! Sen lite pappersexersis. Jag hade ett tag kvar till flyget hem och ville inte ge mig ut på stan så jag frågad om jag kunde vila lite någonstans. Fick låna deras gulliga akupunktörs ena säng bakom skärmar och la mig där vilket var så skönt. Det var dämpad belysning, varmt och de spelades lugn lounge-musik så jag slumrade till en dryg timme.

Gick på toa och blev förskräckt när det var en blöt fläck i trosan, måtte inte de dyrbara simmarna rasat ut direkt! Förvånad Såg lite rosa på toapapperet, kanske slemhinnan blev petad på när katetern fördes in?

Nu är jag hemma, matt och trött. Men det känns spännande med lite nytt. På det hela vara CFC fräscht och vänlig personal. Dr var lite förvirrad, det är snabba puckar! och undrade hur jag visste jag hade haft ägglossning, fick påminna honom om att jag tagit Ovitrelle. Så, nu bara vänta 2 veckor.

Ska läsa ikapp när jag är människa igen. Kram alla! Hjärta

• callimero

Det är så synd att det inte finns mer psykologiskt stöd för oss som hamnar i den här karusellen. Att som par få träffa någon och få lite stöd vore verkligen behövligt. Sexlivet får sig som flera av er beskrivet en stor törn. Av olika orsaker. Det verkar vara en bra terepeut ni hittat Maryhe! Det är svårt detta att veta hur mycket man ska prata om det. Jag är en sådan som gärna vill ventilera och kommunicera men märker att i vissa fall så gör det tyvärr bara saken värre. Min gyn påpekade att det är viktigt att hålla igång samlivet, jag orkade knappt gå in på hur mycket detta ligger, och har legat fullständigt på is. Att som kvinna ständigt bli bedömd, undersökt och klassad efter hur man presterar samt hela tiden få detta med åldern kastat i ansiktet gör inte att man känner sig vare sig sinnlig, sexig eller speciellt kvinnlig. Att som man känna att man inte kan göra sin kvinna gravid är självklart ett oerhört slag mot självkänslan. Min sambo började gråta när han uppmanades att lämna ännu ett prov efter att det han lämnat var så dåligt vid senaste ÄP. Jag känner samma sak vid varje VUL, varje ÄP och vid testdag. Kanske han blev lite mer varse om hur det känns för mig, jag vet inte. Men den krassa verkligheten är ändå så att han kan träffa en yngre kvinna och kanske då bli gravida genom ICSI. För mig är den tiden snart oåterkalleligt förbi.

Zinfandel skrev 2011-07-11 17:58:45 följande:
    Åhhh Kalimero så underbart!!!  Nu kommer då den "lilla" väntan..... Men nu är de på plats! Hur är din sambo ikväll? Är ni okej? Jag ska hålla alla tummar för dig Kalimero, denna gången ska det lyckas!!! Hjärta
    Sambon är nu med på banan igen. Jag fick med en massa papper från kliniken där både skulle skriva under och speciellt då sambon, att han förstår och godkänner vad det innebär att partnern insemineras med donator, att han blir far och betraktar barnet som sitt samt är försörjningspliktig för barnet tills det är 18 år. Jag tror det var en bra sak för honom psykologiskt. Han var väldigt ivrig att skriva på och få iväg det med posten idag. På någor sätt tror jag det kanske är en lättnad för honom att slippa pressen. Men jag märker att han inte vill at jag pratar om det för mycket eller går in på detaljerade funderingar. Jag fotade lite på väg till, och på kliniken som jag visade. Sen har jag sparat alla biljetter etc so minnen utifall att... Drömmer
  • callimero
    Skytten skrev 2011-07-11 13:50:23 följande:
    Och jag har en väninna som var i samma snurr som vi när hon var runt 40 och hon säger att de lider än idag av sviterna av "måste"-sex. Förresten när de väl gett upp hoppet, efter tre missfall, så gick åren och vid 47 års ålder blev hon gravid! Bara så där!
    Wow! Skrattande
    Lumix skrev 2011-07-11 19:26:17 följande:
    Jag bor i USA på östkusten och går på en klinik som heter Shady Grove. De har flera ställen runt DC området.
    Jag provade vagitorier osv först men det var tydligen inte min grej. Dottern kom till för 1,5 år sedan efter sprutor im också. Behöver man tillägga att gubben här hemma har blivit en fena på att im sprutor?
    Grattis Lumix! Kyss Vad var det för typ av östrogensprutor du fick?
    turlid70 skrev 2011-07-12 09:03:30 följande:
    Kalimero, stort grattis! Spännande med något nytt som du säger. Hoppas massor att de nya simmarna hittar till målet och du lyckas den här gången. Tar du progresteron förresten? Glöm inte äta anannas from imorgon även kärnstången, den innehåller enzymer som hjälper till embryot att fästa. Jag gjorde det i 5 dagar efter ET efter typs från Enya, vet inte om det är det som hjälpte med det fäste ju. Lycka till!
    Tack! Ja tack ALLA ni härliga!
    Jag tänkte ta Progesteron men fick rådet av den gyn jag träffat på Mama Mia som delvis jobbar i Danmark att vänta några dagar så att simmare och ägg fick träffas ostört. Däremot har jag Pregnyl över som jag blev ordinerad efter förra ET så jag tog en igår. Funderar på om jag ska ta Fragmin eller Trombyl också. Har även Prednisolon kvar.

Hoppas ni får finfina siffror nu nästa vecka turlid!
  • callimero
    turlid70 skrev 2011-07-12 12:26:59 följande:
    Detta har jag hört talats om, men har aldrig varit riktigt intresserad. Kanske är något ändå

helsehelse.dk/shop/fructus-femina-populaert-6...
    Jag har beställt detta och testat förra ivf, men då hade vi egentligen ingen chans pga embryona stannade av i utveckligen innan ET. Ska testa nu igen. Det är homeopatiska droppar om jag fattat rätt. Tror inte det kan skada ivarjefall.

Maryhe, hoppas det går bra imorgon. Blir intressant att höra rapport. Hoppas det gick bra hos käftis också.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-12 20:29:36 följande:
    Iiiiiiii, det låter ju jätteklokt med Progesteronet men kom inte med det nu, när jag tagit det från ÄL haha Flört Nu blir det nog inget av hemmaförsöket för det *asg nervöst* FlörtDrömmer
    Inte oroas nu! Jag mailade CFC och frågade om jag kunde ta Progesteron nu efter inseminationen och de sa att det ej behövs men att det i alla fall inte kan skada. Jag tog en första imorse.

AnnaLinn - samlag på kliniken låter rätt jobbigt, herregud. Tur att det går framåt i rutinerna även om det inte känns så alls just nu.
  • callimero

Sushikatten - tack ska du ha. Förstår verkligen om du behöver paus. Har ni funderat något på hur eller om ni ska gå vidare? Jag tycker alla här är rena ungdomarna jämfört med mig och fortfarande har bra chanser, men allt är individuellt hur mycket man orkar, och har råd att orka också tyvärr.

• callimero
    turlid70 skrev 2011-07-13 10:50:18 följande:
    Låter hur lovande som helst ju när man läser på hemsidan, men som vanlig har våra svenska IVF lärarna aldrig hört talats om. Ni som går i Danmark, hur är det där då, rekommenderas verkligen dessa droppar av läkarna där? Själv hade jag inte kommit dit än för att beställa dem, men det skulle jag kanske ha gjort om jag inte trodde på ananas med stjälken så mycket Tungan ute.
    Ingen har rekommenderat dessa på CFC, men jag tror inte det kan skada. De säljs på flera ställen och verkar funnits ett bra tag. Jag kör med både ananas och droppar.  Det mesta hänger ändå på om ägget är bra och simmarna lyckas träffa det i rätt tid. Tar Fragmin också för blodcirkulationen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?