• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattm skrev 2011-07-15 10:31:42 följande:
    Hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag brukar följa den ändå eftersom ni har så mycket kunskap här inne. Vill bara flika in att vi frågade på Linné-kliniken i Uppsala om hur spermierna valdes ut eftersom vi gjorde ICSI på hälften av våra ägg (och det var de äggen som delade på sig efter befruktningen). De använder sig både av centrifugering och något sköterskan kallade "swim-up", att de spermier som är rörliga skiljs ut genom att simma genom en gradient och därför har större chans att vara av bra kvalitet.
    Denna procedur tror jag dock är standard på alla kliniker då man väljer ut spermier till ICSI? Vet att min mans spermier ej klarade att simma i medium vilket är lösningen de hamnar i.
  • callimero
    Primrose skrev 2011-07-15 01:19:58 följande:
    Kalimero: Hur går det, förresten? Ruvar du nu?
    Glömde svara i frustrationen - sorry att jag bombar tråden. Jag vet inte om jag ruvar då man inte vet om det blivit något befruktat vid insemination. Jag väntar. Eller miniruvar kanske man kan kalla det. Drömmer
  • callimero

Urk, jag är alldeles upptrissad idag av alla funderingar och minnen som bubblar. Lugn och fin, phui.

Upptäckte dessutom rikliga äggviteflytningar nu, som vid äl. Hjälp, gjorde jag insemination för tidigt nu? Cd 15 idag och dessutom fullmåne (?) och min kropp har en benägenhet att vilja tajma ÄL med denna. Oskyldig

• callimero
    Maryhe skrev 2011-07-15 21:55:57 följande:
    Pratade med min väninna idag som fick barn den 5:e juli. I Italien äter man lite större mängder ananas för att sätta igång förlossningen, det är en gammal husmors kur tydligen. Så det stämmer nog det du säger. 
    Uhh, jag tror jag slutar med ananasen nu.
    Primrose skrev 2011-07-15 20:14:24 följande:
    Men nog kollade de väl ägg och slemhinna innan inseminationen? Hur tjock var slemhinnan?

Miniruvar gör du.
    Jo jag gjorde VUL på cd 8 och då var slemhinnan 8 mm och folliklar 20x18 + 12x12. Kanske var lilla follikeln som vill ägglossa nu. Det var fertilt sekret en mass kan jag säga.
    underverket 06 skrev 2011-07-15 23:23:45 följande:
    Har inte skrivit i tråden på länge, men läser nästan varje dag. Har inte alls tänkt så mycket på det här med spermiernas förmåga att tränga in i ägget. Visste inte alls det där med kromsomfel. Trodde att om spermien väl trängde in i ägget vid microinjektion, så skulle det inte var något fel på spermien. Vi gjorde vanlig IVF första gången, men fick då bara ett befruktat ägg. Andra IVF då sonen blev till var det hälften vanligt o hälften microninjektion. (sonen är från äggen med microninjektion). De 2 syskonförsöken har det bara varit microinjektion. Tror det blir microinjektion nästa IVF också. Nu har vi ju fått ett barn med IVF, men jag undrar ju om det verkligen finns en rimlig chans nu med mina ägg som är ännu äldre om min sambos spermier, som inte är helt på topp eftersom vi måste göra microinjektion. Har dessutom många spermier också kromosonfel, så lär ju chanserna vara ännu mindre?
    Men för er fungerade det uppenbarligen underverket! Så jag skulle inte oroa mig för mycket. Men jag ser vissa med manlig faktor som försöker om och om igen och även misslyckas med ÄD. Men fråga gärna läkarna och återkom om svaret!
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-07-16 11:08:52 följande:
    Microinjektion innebär ju att spermien inte tränger in av sig själv utan förs in med en nål, och spermien har valts ut på diverse grunder av en biolog på kliniken. Har man otur så är det en spemie med kromosomfel som förts in i ägget. Vid grav manlig faktor så vimlar det ju av spermier med kromosomfel och kanske inte det lättaste att välja rätt.
    Precis Maryhe. Det kan inte vara lätt att bara bedömma detta med blotta ögat. I vårt fall har vi 0% ideala spermier, hur vet de då att de som väljs ut är bra? Förmodligen skulle dessa inte kunna tränga in i ägget på egen hand. Mycket hänger också på hur duktiga klinikens embryologer är.

turlid - jag fick också diagnosen infertil kvinna på SH. Varför kan man undra? Med bra värden, regelbundna cykler och fri passage.

kattenizze - ja, det rör sig om käslor till stora delar och det är verkligen bristfälligt hur klinikerna möter oss på det planet.

syskon nu - det finns absolut läkare som är bättre än andra på att lyssna. Jag träffade en gyn som är överläkare på en ivf-avdelning och även jobbar med Danmark för råd privat på Mama Mia. Hon ringde mig förra lördagen för att höra hur det går. Jag började nästan gråta ovan som jag är att någon verkligen bryr sig.

AnnaLinn - jag hoppas ni slipper göra fler försök!
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-07-16 11:29:14 följande:
    Vi har tex vid sista spermie provet 7,5% snabba spermier, 1,93% långsamma och 90,57% orörliga. Låter ju kanske bra med 7,5% snabba, men bara 1% av min sambos spermier är normala efter visuell granskning. Efter ytterliggare selektion säkert ännu färre och då blir det riktigt svårt enligt vår läkare. 
    Hoppas det finns fina rackare kvar efter sista selektionen, det behövs ju inte många ideala vid microinjektion - 1 per ägg räcker och med PICSI är det förhoppningsvis de rätta som får tillträde till äggen. 1% normala av totala antalet spermier är förhoppningsvis ett gäng.
  • callimero
    AnnaLinn skrev 2011-07-16 12:24:25 följande:

Är det bättre med dina flytningar nu Kalimero ?

Vet heller inte så mycket om hur spermierna väljs ut men vet att när de förs in i ägget så klipps svansen av..

Dagen D idag: började blöda rikligt  igår, testad idag för säkerhets skull men det visade neg... Känns tungt, kolla på adoptionssidor och det var 2-4 års väntetid och mååånga kriterier... och då kändes det ännu tyngre...   

De varade en dag och försvann sen. Oj, stackars svans. Undrar varför de gör så?

Beklagar verkligen minuset. Det finns inte mycket som tröstar förutom att försöka planera in nya strategier. Ställ er i kö, vi kom på det för sent, det kan vara skönt att veta man gör allt man kan. Sen finns ju äggdonation också som många lyckas med.

Tack Boe, och lycka till i den danska sänghalmsligan! Solig

Underverket, det är nog bara att äta på. Dock tror jag man ska vara försiktig vid ivf då det påverkar östrogennivåerna.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-17 11:00:02 följande:
    UV: Jag tog dem säkert i 3 månader. Ja, mens-ÄL ska helst vara +10 dagar men den gången (andra månaden) var jag nere på 9 dagar.
    Hm, jag har ibland ÄL redan på cd 10 så jag ska nog passa mig för att äta det. Undrar vad det beror på?
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-07-17 18:18:50 följande:
    Men är det så? Jag trodde att man släpper fler ägg när man blir "äldre", på senaste VUL innan ÄL så hade jag för första gången 2 stora folliklar på g (ingen stimulering), och jag trodde att det berodde på att kroppen vill maxa chansen till graviditet när man man blir äldre. Är det inte först när man närmar sig menopaus som som börja släppa färre ägg (typ när äggreserven är på väg att ta helt slut).
    Undrar jag med. Och hur vet man att folliklarna verkligen innehåller ägg?

Det frågade jag Dr i Köpenhamn. Svaret blev, de gör de. Men hur visste han det nu i mitt fall?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?