• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fröken Juli: nja, både ja och nej. I en perfekt värld men friska kroppar som producerar barn utan problem så är det nog så och det är klart att man inte ska bort något som är friskt. Men om det kan finnas problem med äggledarna så är det tvärtom bättre att ta bort dem just för att blodflödet mellan äggstockar och livmoder ökar och man har då sett en klar förbättring på äggstocksproduktionen. Om det kan finnas vätska (som antagligen 3 gyn har missat på mig) så förstör det mer än det hjälper, oavsett och det gäller även om vätskan är utanför, som i mitt fall.

• Zinfandel
    Underverket: ja du, det är just det som är det svåra. Ska man vänta och göra fler undersökningar eller ska man "chansa"? Det kan ju gå alldeles förträffligt, det har vi sett flera exempel på här i tråden. Jag för min del valde att stanna upp och gå vidare med provtagning men jag har alltid haft en känsla av att det inte står rätt till, att nåt är fel. Av den anledningen försökte vi inte särskilt helhjärtat hemma först utan sökte oss till en klinik direkt när vi bestämde oss för barn. Efter första misslyckandet började jag rota och testa annat, provade nån ny grej för varje försök. Nu efter sista kände vi att nej, vi gör inte fler försök förrän vi har tagit reda på det vi kan ta reda på och försöka åtgärda det. Nu blir det tyvärr så att vi får vänta hemskt länge på nästa försök när tiden flyger iväg men jag tycker det är bättre än att göra ett försök som förmodligen ändå inte lyckas. Det är trots allt mycket pengar, mycket mediciner i kroppen och stor mental påfrestning. Så vi har valt att vänta men det är svårt att råda någon annan. Men hade jag varit som du så hade jag i alla fall sett till att ta Prednisolon och 10 mg.

Linköping: Tack för att du svarade henne och inte bara bet ihop!! Tack för att du gör vår röst hörd och inte låter sådana oempatiska människor få prata utan att få en annan syn på saken!! 
  • Zinfandel

Linköping: ja, visst är det så, det är trots allt en 100%-ig sterilisering pga något som ingen egentligen vet... Det är klart man gör det som behövs men det känns såklart ändå i både hjärta & själ.

Fjällis: jag skickde en summering, kopior på journaler + cd på hsg-röntgen via post. 

Tack 34:an! 

• Zinfandel

Fröken Juli: vi uppskattar alla,vinklar på saker & ting här, det är tack vare allas olika erfarenheter som vi lärt oss så mycket! Välkommen med mer {#emotions_dlg.flower}. Klinikerna utomlands är väldigt förstående, oerhört tacksamma och (tyvärr) vana vid att vi svenskar åker hundratals mil för att besöka dem så blir vi försenade så är det ingen fara. Eftersom det är så långt så åker man oftast dagen före och är i tid. Därefter kommunicerar vi via telefon eller mail och tar uppföljningsprover i Sverige och skickar provsvaren.
    Det är viktigt att ha koll på sitt tsh under behandling eftersom det ofta höjs då. 
    Visst är det sorgligt att vi ska behöva åka långt för att få rätt vård. Det som nog gör mig mest förbannad nu är att jag och alla ni andra är med och finansierar den skruttiga "fertilitetsvård" som så många tjejer får i Sverige just nu. 

Thule, min fina vän, usch så jobbigt. Du grubblar för mycket, du är så lik mig... Du skulle behöva ta en restresa eller hyra en stuga själv eller med en tjejkompis och komma bort lite! Jag har ett sånt ställe som jag åker till när det blir för mycket. det är rätt sköt att se på sig själv och inte på andra och hur de ser på en. Jag har gillat dig mycket sen första gången vi "sågs" här och gör det väldigt mycket fortfarande - ta en titt på den tjejen själv så ska du se vilken fantastisk tjej det är Hjärta Hör sedan med henne vad hon vill i livet och följ hennes väg! Kram

• Zinfandel

Thule: han kan ha hur många barn som helst - men han har inga med dig. Det är stor skillnad!

Annef:  Jag gillar iofs tanken à la Maryhes klinik med invididanpassade behandlingar att byta eller lägga till fsh om det behövs under behandling men det är efter LH-provtagningar och jag antar att han inte gjorde det...? Då är det nog bara att kontakta honom omgående idag och ta reda på fakta och kolla på vilka grunder det har gjorts. Jag har haft både Gonal & Menopur vid korta.

• Zinfandel

Nu rensar jag rejält Skrattande

Den som är borta, bli inte ledsen, lägg bara in dig igen.....

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg)-  sprutstart ca 19 jan Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    Linköping68, 43 år, Linköping: CFC. Börjar spruta vilken dag som helst 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!

***SPRAYAR*** 
    Anne f 41, Trönö, första spraydag 23 decIVF försök nr 1. 

***SPRUTAR*** 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, sprutstart 11/1
    Syskon Nu, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 6 ICSI Sprutstart 15/1

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

***GRAVIDA*** 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. BF 28/8 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF son 13/1 

• Zinfandel

Fjällis: ja, du ett litet elände! Har nu funnit kliniker som kan operera redan nästa vecka (!) och därefter men det är inte säkert att min försäkring gäller... Pratade med 7 pesoner idag på det stora försäkringsbolaget tills jag bryskt meddelade den siste att se till att nån kunnig ringer upp mig istället. Jag har nämligen en försäkring som gäller, betald och klar men se, den är inte tillräckligt gammal..! Så till slut tvingade jag personen i andra änden att efter mycket hård press erkänna att jag har en försäkring som gäller som inte gäller... Om jag ska välja en landstingsklinik utan för mitt eget län så måste jag fixa fram en "betalningsförbindelse" från mitt län som intygar att de pröjsar ändå. Det ska jag leta fram, sånt trodde jag landstingen fixade mellan sig... Där står jag just nu, det finns alltså kliniker som står beredda att operera, nu ska bara det administrativa lösas... {#emotions_dlg.djavulsk}

Victoria: De utländska klinikerna brukar föredra lägre dos och fler sprutdagar men de det varierar säkert också. Jag har fått en känsla av att Sverige utgår ifrån de största blåsorna och tar dem istället för att spruta lite till, förlora dem och invänta de mindre istället. Hoppas du har fått bra svar idag!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?