• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack snälla vänner, ni finns banne mig alltid här när man behöver Hjärta!! Ja, det är suck & stön att behöva vänta ännu längre med nåt som kunde gjorts ifjol om nån orkat besvära sig i Sverige. Men visst är det samtidigt en lättnad att ha funnit felet, kunna åtgärda och inte gör fler onödiga IVF. Nu räcker det inte bara med att ta bort äggledarna, jag kommer troligtvis att behöva mer behandling för att få ner TNF. Så det är bara att vänta.... Skitkropp!!!

• Zinfandel

Myran, du har så rätt så.... Vi och våra skitkroppar Demon Ps! TNF påverkar också äggkvalitén, har du kollat ditt?

Sitter nu och ringer runt till landets operationsavdelningar.......

• Zinfandel

TNF-alfa är gundbulten i immunologin, här är det rätt bra förklarat!

www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx

Det finns en del prover man kan ta i Sverige, problemet är man inte tar alla lika noggrannt, att man inte ser sambandet med infertilitet och att man därför förmodligen inte kan få det åtgärdat sen. Jag föreslår därför att den som funderar i dessa banor istället tar kontakt med en läkare som arbetar med reproduktionsimmunologi som även kan diagnostisera och ordinera medicin, allt för att spara tid & pengar. Har man misslyckats med många IVF är sannolikheten stor att det finns immunologiska problem och då räcker det inte att bara veta att värdena är för höga, då måste det också åtgärdas. Jag var dum nog att vänta men det är iofs bara 1,5 år sedan vi började denna resa.....

Dessa kan ni ta i Sverige:
    www.skane.se/Upload/Webbplatser/Labmedicin/Verksamhetsområden/KIT/Remisser/imm.pdf

Men för dessa sammanhang:
    TSH/T4
    anti-TPO & TRAK

Anti thyreoglobulin
    ASA
    APLA
    IgG
    TNF-alfa (men inte lika noggrannt)
    Full blodstatus (vita/röda, plättar)

Man tar inte NK-Panel. Man kan dockm ta CD-markörerna i Göteborg & Stockholm men de analyseras inte på samma sätt så svaret blir korrekt. Kompetensen finns helt enkelt inte här. 

• Zinfandel
    Victoria71 skrev 2012-01-13 13:51:16 följande:
    Hejja dig!! När hinner du jobba?
    Tack för immunologilektionen, ska spara den.
    Haha, ja det kan man fråga sig Flört Jobbade så mycket i december att jag kan vara ledig en del nu och så har jag det så bra att jag jobbar lite när jag vill (men jag har varit på jobbet flera timmar idag!) Skrattande Det gäller att vara effektiv!!
  • Zinfandel

Bengalen: det är inte acceptabelt och beror enbart på ovilja och inget annat, det är bullshit. Min erfarenhet är att det faktiskt är lättare att få gjort prover och få recept översatta hos vanliga läkare än hos gyn. Boka en läkare på din vårdcentral. Om du vill säga här i vilken stad eller län du bor i så kan säkert någon av oss tipsa om välvilliga läkare eller gyn som ställer upp på båda utan tjat. Vilket fsh använder du? Jag har rätt mycket i mina gömmor säkert andra också så det löser sig om du mot förmodan inte skulle få recept på grejorna. Stå på dig, det kommer att ordna sig!!

Gestone heter tydligen Prontogest i Italien om någon behöver av vårt italienska levande apotek Flört 

Sunseed: jag slutade tidigt prata med kliniken om det mesta. Jag får rakare svar av en hund. Men jag förstår din tanke och den är bra. Tyvärr är det för mycket pengar i den branschen i Sverige så varför ska de lägga ner tid på oss som är utanför boxen.... Så du förstår att jag föreslår att ni åtminstone börjar med en konsultation på en utländsk klinik som gör mer individanpassade behandlingar Skrattande

• Zinfandel

Nej, jag tror inte att det bara beror på immunologi vid många misslyckanden, det kan vara så mycket men immunologi ligger antagligen i ledning eller åtminstone högt upp på infertilitetstoppen. Jag tror att infektioner (BV, UVI, GBG osv) är precis lika vanligt och en del av dem kan också bottna i immunologi. Kromosom- & koagulationsproblem kan vara en orsak. Äggkvalitén är naturligtvis oerhört viktig i detta. Cathy hittade för att tag sedan ett klart samband mellan kolesterol & inferilitet. Sen ska vi inte glömma mannen, oavsett hur många barn han har sen tidigare så av hela 15% av all som gör IVF upptäcks aldrig manlig faktor, så otillförlitliga är testerna. Sen tittar man inte efter kromosomfel på spermierna och annan genetik så hur ska man veta. Sist men inte minst hänger mycket på hanteringen av embryona, befruktningsprocessen och hur de förvaras, vilken vätska som används osv. 

Om man har allergier, eksem, överkänslighet eller har svamp, utslag, fula naglar eller aldrig är mer sjuk än lite snuva, så kan man misstänka att man har immunologiska åkommor. Men tyvärr kan man ha det utan att ha några symptom. För er som börjat fundera i dessa banor så rekommenderar jag verkligen er att läsa Is your Body Babyfriendly så förstår man snabbt att det inte funkar om kroppen/cellerna inte är i synk för att ta emot spermier eller ett embryo och behålla en graviditet. Det kan också uppkomma efter första barnet. Om man har dåliga immunologiska värden och behandlas för det så är successraten förvånansvärt hög - alltså verkligen värt att lägga pengarna på, på ett tidigt stadium!

Om äggledarna bara är lite täppta så kan man blåsa fri passage. Men är de sammanväxta så finns inget att göra och man är per definition steril och då funkar endast IVF, även om alla såklart har hört mirakel- & solskenshistorier. Anledningen till blockeringen är oftast infektion och finns det i ena så finns det oftast i andra och då är det en klart ogynnsam miljö för en graviditet. Jag har båda kvar men inte länge till Glad

Jag önskar att man kunde öppna en klinik där man åtminstone kunde ta alla prover utan att ifrågasättas, alltså bara kryssa i en lista vilka prover man vill ta och så är det bra med det. Så får man iaf svar och kan utgå ifrån det eller bli lugnad om det inte finns nåt fel någonstans. Många av oss är ju beredda att åka utomlands för detta, alltså är vi villiga att betala för det. Jag har gjort en hel del prover genom en läkare som remitterat mig till lab men oftast krävs det en läkare som är villigt inställd till detta och de växer inte på träd. Ett tips är att faktiskt fejka ledbesvär och söka för eventuella reumatiska besvär, då får man gjort betydligt fler prover. Fult, javisst, men ett sätt....

• Zinfandel

Åhhh vilken total lycka, vår kära TS är i mål!! Turkos, story grattis! Vad glad jag blev :) så underbart, grattis! Gärna en bild!? Stor kram

• Zinfandel

Haha, snacka om att bli exalterad å så skriver man på IPad så Turild blir turkos och annat kul :)

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?