Nej, jag tror inte att det bara beror på immunologi vid många misslyckanden, det kan vara så mycket men immunologi ligger antagligen i ledning eller åtminstone högt upp på infertilitetstoppen. Jag tror att infektioner (BV, UVI, GBG osv) är precis lika vanligt och en del av dem kan också bottna i immunologi. Kromosom- & koagulationsproblem kan vara en orsak. Äggkvalitén är naturligtvis oerhört viktig i detta. Cathy hittade för att tag sedan ett klart samband mellan kolesterol & inferilitet. Sen ska vi inte glömma mannen, oavsett hur många barn han har sen tidigare så av hela 15% av all som gör IVF upptäcks aldrig manlig faktor, så otillförlitliga är testerna. Sen tittar man inte efter kromosomfel på spermierna och annan genetik så hur ska man veta. Sist men inte minst hänger mycket på hanteringen av embryona, befruktningsprocessen och hur de förvaras, vilken vätska som används osv.
Om man har allergier, eksem, överkänslighet eller har svamp, utslag, fula naglar eller aldrig är mer sjuk än lite snuva, så kan man misstänka att man har immunologiska åkommor. Men tyvärr kan man ha det utan att ha några symptom. För er som börjat fundera i dessa banor så rekommenderar jag verkligen er att läsa Is your Body Babyfriendly så förstår man snabbt att det inte funkar om kroppen/cellerna inte är i synk för att ta emot spermier eller ett embryo och behålla en graviditet. Det kan också uppkomma efter första barnet. Om man har dåliga immunologiska värden och behandlas för det så är successraten förvånansvärt hög - alltså verkligen värt att lägga pengarna på, på ett tidigt stadium!
Om äggledarna bara är lite täppta så kan man blåsa fri passage. Men är de sammanväxta så finns inget att göra och man är per definition steril och då funkar endast IVF, även om alla såklart har hört mirakel- & solskenshistorier. Anledningen till blockeringen är oftast infektion och finns det i ena så finns det oftast i andra och då är det en klart ogynnsam miljö för en graviditet. Jag har båda kvar men inte länge till
Jag önskar att man kunde öppna en klinik där man åtminstone kunde ta alla prover utan att ifrågasättas, alltså bara kryssa i en lista vilka prover man vill ta och så är det bra med det. Så får man iaf svar och kan utgå ifrån det eller bli lugnad om det inte finns nåt fel någonstans. Många av oss är ju beredda att åka utomlands för detta, alltså är vi villiga att betala för det. Jag har gjort en hel del prover genom en läkare som remitterat mig till lab men oftast krävs det en läkare som är villigt inställd till detta och de växer inte på träd. Ett tips är att faktiskt fejka ledbesvär och söka för eventuella reumatiska besvär, då får man gjort betydligt fler prover. Fult, javisst, men ett sätt....