• Mamma gås

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Åh, lycka till imorn Turlid!!! Håller tummarna att den tinar fint o mår bra!! Kan du inte avgöra imorn hur du känner inför sjukskrivning el ej, beroende på hur du mår?

• Mamma gås

Eviglängtan: Jag har oxå fått kraftiga äl-flytningar när jag sprutat.. Trodde jag tappat alla ägg då, men de hade jag inte o som de andra skriver är det en vanlig grej att ha så mkt flytningar.. Tungan ute

Snösport: Va skönt att värderna är ok!!

Turlid: Åh att de ska va sån berg-o-dalbana att ruva.. Först vill man inget hellre än att tiden ska gå till td, sen när det börjar närma sig känner man att - shit.. jag vågar inte.. Snacka om psykisk terror!! Håller tummarna sååå hårt att det ska bli ett superfint plus för dig!!!

Själv har jag då äntligen fått min mens!! Enda gången man går o längtar efter den är väl innan man ska börja spruta.. Ska nu köra igång med sprutor i morn, kör den korta varianten o gått från menopur till gonal-f, så det ska bli spännande att se vad som händer.

Önskar alla en fin dag!! Solig

• Mamma gås
    turlid70 skrev 2011-01-19 10:11:29 följande:
    Ja, psykisk och fysisk terror, man försöker sysselsätta sig med allt möjligt, men efter en liten stund är man rastlös igen. Tack för tummarna.

Lycka till med sprutor imorgon. Vilken dos ska du ta?
    Tack! Tack o lov är jag inte spruträdd, vilket underlättar :) Tillbringade VÄLDIGT mkt tid på sjukhuset i övre tonåren då jag var sjuk o innan de hittade vad det var så blev det ganska många nätter o provtagningar där. Vilket i sig ledde till att jag blev "van" med sprutorna (tur att det inte blev tvärtom..)..
    Jag ska ha 112.5 av gonal-f och 0.25 av orgalutran.. vilket inte säger mig någonting eftersom jag körde menopur förut o blandade själv. Dom säger att det ska vara enklare med gonal-f sprutan, men just nu känns det lite förvirrande om hur jag ska hantera den.., men det löser sig när jag sitter där o vrider på den antar jag :))
    Jag är tydligen ganska lättstimulerad o blev överstimulerad förra gången så det hoppas jag verkligen jag slipper denna omgång.. Var ju dålig i flera veckor efteråt..
    Tre dagar kvar till td.... SPÄNNANDE!!! Kan jag säga som slipper sitta där o va nervös på lörd morron ;)
    Snösport skrev 2011-01-19 10:12:32 följande:
    MammaGås: Spännande att du gör korta metoden. erfaren nu på långa men ny på korta..bytte du bara medicin eller även från långa till korta?
    Ja, både spännande o skönt!! Jag bytte både metod och medicin, har kört långa metoden med menopur två gånger innan... Så hoppas på bättre resultat :) Om inte annat har det varit jäkligt skönt att inte bli dålig av nässpayen tre veckor innan man ens hinner börja spruta.. :)  Som jag förstått av vad jag läst här på fl är det inte så vanligt att gå från menopur till gonal-f.., utan vanligare att gå från gonal-f el puregon till menopur.. Har hopp om att det ska funka för mig iaf :))
    Hoppas verkligen att din mage o kropp kan få må bra o att värdena håller sig stabila!! Hoppas det gick bra när du ringde kliniken :)
  • Mamma gås
    turlid70 skrev 2011-01-19 21:20:51 följande:
    Får man fråga vad du var sjuk med (behöver inte svara om di inte vill).

Det var inte hög dos du fick, antagligen kommer dem öka den istället, bättre det än att inte kunna sänka.

Ja, vissa stunder önskar jag att jag hade hållt på med spray eller sprutor, fast man vet ju att man kommer till ruvardagar iaf och längtar ditt och sen ångrar man sig att man är där, men likt förbannad vill man vara där och lida.

Jag är lite rädd för sprutor och var nästan svimfärdig med min första som gubben skulle göra på mig, andra eller tredje gjorde jag själv och det gick mycket bättre.

Lycka till med sprutan i kväll!
    Klart du får fråga :) Det var inget ingen allvarlig sjukdom men det tog ett år med provtagningar o sjukhusbesök innan dom kom fram till att jag var laktosintollerant... Detta är nu 21-22 år sen så tekniken har gått framåt plus att jag inte hade symtomen för just det, utan jag fick istället krampattacker, kräktes och svimmade. Vi har dessutom porfyri i släkten så först misstänkte dom att det var den som spökade, men det var det inte tack o lov! När de kom fram till laktos-resultatet visade det sig att de aldrig sett nån med så höga värden, så persoal från andra avd kom in.. Kul grej när man sitter där 17 år o fattar ingenting :)) Prover på senare år visar att jag har den genetiska varianten där tarmen inte producerar någon enzym alls, tål därför ingen laktos alls.., därmed förklarar det oxå min krafitga reaktion.
    Fick ju en rolig upplevelse första gången jag skulle ta menopur sprutan, trycker in den o efter bara ett par minuter blir jag jättedålig.. Fattar ingenting o tänker att oj va biverkningarna kommer fort.. Sen säger min karl, men du, de är inte laktos i sprutan då... Öhh, jaha, de va de visst.. :)) Gissa om jag var dålig :/ Sen fick jag ta tabletter samtidigt med sprutan så gick det bättre.

Hur många vändor har du kört? Känner du att din spruträdsla har minskat?

Önskar alla en härlig dag!! Nu bär det av till skolan för att försöka bli lite klokare :))
  • Mamma gås
    Snösport skrev 2011-01-20 09:25:48 följande:
    Mamma Gås: 
    Jag hade gonal-f dos 300 elller högre tror jag första gången men fick inte superfina ägg. Däremot är sprutan lätt som en plätt att ta, som en penna. Jag hade den m mej på julfest så går du från menopur till den kommer du inte förstå om ngn klagar på att det är krångligt att ta den..hi,hi,hi!  
    Alla utgår ju från sina erfarenheter menar jag.

Nja nu har jag vant mej igen och tar ju progesteron i vanlig cykel denna gången...testar lite och hade ju mega symptom(biverkningar) ett par dgr sedan vande jag mej nog eller gick det ner...vet faktist inte. Jag verkar vara en biverkningstjej...min kropp har aldrig gillat mediciner så jag brukar ta det sällan och har också haft en riktig reaktion på medicin så jag är väl dessutom lite småfundersam och rädd för mycket mediciner i kroppen. Men nu testas det hit och dit.
    Trött, illamående på fm, pulsande värk i brösten till och från och bubblig mage men hård, lös om vartannat....kan ju hoppas det nappar när man gör detta frivilligt nu då...är jag dum eller?  

Ja, ja....hejjar på alla här inne, jag har ju vilat flera månader nu så jag har inte gjort annat än att försökt må så bra som möjligt och därför blir ju lite biverkningar nog också värre, för vem vill inte må toppen alltid!!
    Ja, jag har oxå hört att den är lätt att ta o jag tyckte inte menopur var svår att ta så de ska nog inte vara några problems :)

Då håller vi tummarna att progestronet ska göra nån verkan till hemmaverkstan ;))

Tack för tv-tipset!! :)
    Eviglängtan skrev 2011-01-20 12:33:21 följande:
    I morgon är det dags för VUL, kontroll av antal ägg och dess storlek, är minst sagt nervös..., håll gärna tummarna för mig.
    Håller alla tummar o tår!!! :) Lycka till!!!!
  • Mamma gås
    *VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Snösport, 42år,IVF5, bor Luleå går i Falun i mars, (korta metoden om det går annars bara hemmaförsök)
    pp08, 40, IVF5 (syskon IVF2), jan 2011 CVL
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 1, inväntar FET början januari. 

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, bor i Stockholm, spraystart 4/1

***SPRUTAR***
    Eviglängtan, syskonförsök. IVF 2 (har tidigare gjort 2 FET). 14/1 IVF - korta metoden. Bor i Skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF2, VUL 14/1, ÄP?
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. VUL 26/1, ÄP+ET? Korta metoden denna gång. Bor i Örebro, gör IVF på CvL.

***ÄP***

***ET***

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Inanna, 42 år FET 2 i februari IVF-kliniken Göteborg

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET2 v.2 på HS, TD 24/1, bor i Norrtälje

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm) 
  • Mamma gås
    Snösport skrev 2011-01-20 13:53:44 följande:
    Hoppas på en liten , Mamma Gås:  repris på Korrespondenterna går idag också såg jag nu i tidningen,19.30 eller ngt.
    OK, svt-play tänkte jag inte ens på, aldrig tittat på deras playsite. Men det kan man ju göra om det inte kostar ngt
    Vi kollade på SVT-play Glad Så tragiskt att det ska vara en så sjuk penningamarknad av det hela.. Sen slog det mig att där fraktar dom embryon långa vägar för att en surrogatmamma ska bära barnet, undra hur många embryon som klarar upptiningen plus att det sedan fäster hos surr-mamman...

Turlid: Håller tummarna!!!

Säger som Snösport: Lycka till idag Zinfandel!!
  • Mamma gås

Jag skulle ju oxå skriva - Välkommen hoppaspåenliten Solig å så skulle jag skriva att jag hoppas o håller tummarna för dig Eviglängtan att du får många fina ägg!!

• Mamma gås

Åh neeej, Turlid... Va ledsamt!! Är så ledsen för din skull!! Har du tagit test iaf? Så det inte är en liten blödning o du ändå är gravid..?

Sushikatten: Det är sånt man vill höra, att även en liten äggskörd resulterar i graviditet :) Jag är inställd på att jag kommer få mindre antal ägg denna gång eftersom jag bytt från menopur till gonal-f... Det jag läst om är att gonal-f ger mindre antal ägg jämfört med menopur.. Stämmer det?? Sen har det som sagt var inte spelat någon roll att jag fått ut 10-11 ägg ur mina 20 äggblåsor eftersom de inte varit av den superbästa kvaliten.. Därför tänker jag och hoppas på att jag nu får mindre antal men bra kvalitet :))

Snösport: Som jag sagt förut så gillar jag din inställning ;))

• Mamma gås

Håller tummarna för dig pp08 på tors o lörd!!

Hur mår du Zinfandel??

Själv mår jag relativt bra :) Har ikväll sprutat 6 dagar, vet inte om mår så bra för att jag har för låg dos el om det är för att jag inte sprayat innan o inte blivit helt sänkt av det... Får se imorn hur läget ser ut i de nedre regionerna :) Lyckades damma i backen i lör med bakhuvudet först så det blev en liten tripp till sjukan.., hjärnskakning, men idag känns det lite bättre, orkar läsa o vara vaken iaf :)

Mary73: Vi kanske kommer ha ET/FET precis i samma tid ser jag :))

Kram till er alla kämpare!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?