• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Äsch underverket, jag ser att delar av mitt tidigare inlägg har fallit bort. Det skulle stå:

Hoppas sommaren blir avkopplande och att du får en paus från allt vad IVF heter så du kan komma igen i höst och göra nya försök om du känner för det.
     Kram igen!

• Enya70

Det är faktiskt lite intressant att jämföra olika kliniker. Jag har ju gjort 4 IVF på RPC på Ackis i Uppsala förut och nu 5 IVF på CFC i Danmark.

Ni vet ju själva hur äggplock går till i Sverige. Komma i mkt god tid innan. Få smärtstillande tabletter och lugnande en stund innan. Byta om till operationskläder. Morfin i armen under ingreppet och sedan vila i sängen en låååång stund efteråt med fika, tända ljus osv.

På CFC är det lite snabbare puckar. Jag var ju in och ut för ÄP på en timme blankt idag ( o då fick jag vänta 15 min i väntrummet innan det var min tur)

Man får komma rakt in i rummet där ÄP görs i sina vanliga kläder utan prepp alls.
    Av med brallorna och rakt upp i stolen. Idag brydde de sig inte ens om att sätta en nål i armen på mig...(det har de faktiskt gjort förut). Sedan får man lokalbedövning och 5 sekunder senare är äggplocket i full gång.
    Efteråt är det på med brallorna igen och så får man vila ca en halvtimme på en brits i en sal med skynken mellan britsarna. Om man ser ut att inte ha allt för ont så är det bara att hoppa upp och gå hem efter den halvtimmen. Man får ju förstås stanna längre om man vill men om man ser pigg ut så är de snabba att påpeka att man gärna får gå hem . De behöver väl britsarna tänker jag...Flört.

Första gången på CFC kändes det förstås himla annorlunda men nu är jag bara glad att det går så fort så får man det gjort liksom Glad. Och trots denna speed så känns det som de har full koll på vad de gör.

Man kan naturligtvis få morfin om man absolut vill men standard om man inte säger ngt är endast lokalbedövning

• Enya70
    kattenizze skrev 2011-05-18 23:42:45 följande:

Enya: Nä ingen ska ringa från nån dum klinik nu.

Hjärta och gonatt
  • Enya70
    Inanna Li skrev 2011-05-19 06:55:17 följande:
    Supergrattis till lyckat ÄP! Nu ska alla bli befruktade!
    Tack Inanna {#emotions_dlg.flower}!

Hur går det för dig med sprutorna?
  • Enya70
    Boe skrev 2011-05-19 08:30:42 följande:
    God morgon,

Enya,
    Löpande band låter ju effektivt & skulle nog passa mig bra! Känns så oerhört dramatiskt när man ska klä om till de absolut gräsliga operationskläderna! Man känner sig liksom sjuk. Hoppas de har snyggare på CvL än SH, men knappast troligtDrömmer

I morgon är det som sagt sprutstart 175 IE Puregon (har ju haft 125 & 150 tidigare). Första VUL nästa fredag. Så spännande! Hoppas på många blåsor, gärna med fin fyllning också vilket varit ett problem för mig med massa tomma. Denna gång har vi inte berättat för någon om denna IVF för jag tyckte att det var så jobbigt när det misslyckades & alla undrade hur det gått & skulle tycka synd om en. Nu kör vi "själva" och det känns faktiskt skönt tycker jag. Hoppas att man vet resultatet till midsommar! Försöker se det som om det går vägen är det ju underbart & magiskt men blir det inget ska jag ha en super kul sommar med mycket fest & rosé mys på landet.
    Ja, jag tycker det är bra. Snabbt och effektivt.

Lycka till med sprutstart!
  • Enya70
    Mia69 skrev 2011-05-19 09:03:51 följande:
    Enya: Grattis till den fina skörden. Hoppas, hoppas att många blir fint befruktade!!!

Fjällsippan: Vilket fint resultat! Av alla mogna blev ju ALLA befruktade och dessutom ALLA av bästa kvalitet. Fantastiskt!!!

Har ju börjat spruta Puregon nu (175E) och hoppas det blir bra dos. Märker till min förfäran att jag snart behöver läsglasögon när jag försöker snurra fram rätt dos Puregon...  Gammelhönan försöker värpa...Glad
    Tack Mia!

Vi gammelhönor kanske inte är så dumma ändå Flört
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-05-19 09:16:25 följande:
    Ny tast idag i sällskap med maken :)) Test strecke började dyka upp nästan omgående, sist fick jag vänta någon minut och idag tycker jag att strecket ser starkare ut. Vet inte om ni kan se det men nya bilden ligger under www.familjeliv.se/hem/turlid70/galleri.php?cu...
    Kul! Det är ju jättestarkt! Du är GravidGravidGravid!
  • Enya70
    kattenizze skrev 2011-05-19 10:29:33 följande:
    Enya: Kul att läsa om skillnaden, på min klinik byter man inte om, och de har skippat stesoliden innnan vilket jag tycker är bra. De har kvar morfindroppet vilket jag gillar eftersom jag inte tycker det räcker med lokalbedövning. Däremot tycker jag väntan efteråt är lååång, men å andra sidan tycker jag om att fika och prata och ofta har jag haft så fruktansvärt ont. Jag hade nog inte gillat Köpenhamnsmodellen då jag har så besvärligt efter ÄP. Jag brukade ha ont i drygt en vecka efter ÄP.
    Ja det skiljer på många saker från klinik till klinik. Givetvis tar man hand om de som får väldigt ont efter ÄP även på CFC. Men om man inte har det så är det bara att studsa (nåja, linka) hem.
  • Enya70
    Mia69 skrev 2011-05-19 14:14:48 följande:
    Åter från VUL dag 6. Hade ca 6 blåsor runt 10 mm samt en blåsa som verkat spåra ur lite och redan var 17 mm (samt många småblåsor som sist). Dr och jag var nöjda.Glad Lite färre blåsor än förra gången och det var planen. Ny kontroll på lördag och då får vi se hur många sprutdagar det blir. Hade 10 dagar sist som nog var för många (tror att typ 10 ägg hann pipa iväg).
    Härligt Mia! Lycka till på lördag och hoppas på lagom många sprutdagar!
  • Enya70
    underverket 06 skrev 2011-05-19 18:22:57 följande:
    Pratat med samarbetsläkaren idag o bestämt att vi kör ett nytt försök i sep/okt. Hon trodde att vi har stora chanser att lyckas nästa gång. Tänk, det var hon som dömde ut mig helt efter vårt helt misslyckade IVF försök i höstas, där vi bara fick ett halvkrasst befruktat ägg. Då pratade hon om ÄD som enda utväg. Men efter att ha pratat med läkarna på kliniken o tagit nya prover på mig lät det plötsligt helt annorlund.
    Vilken revansch! Härligt att er läkare tror på er igen!
    Nu får du samla nya krafter i sommar Solig
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?