• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zindandel, tack för svaret! Ärrvävad säger du som en orsak? Vad kan ärrvävnad beror på? Är det samma som stop i äggledare?

• underverket 06

Zinfandel: Den där läkaren du har kontakt med i Aten? Vilken klinik är det? Kan man få tag i honom o maila på något sätt?

• underverket 06

Hemulen: Jag hade en normal förlossning, dock med sugklocka. Förlorade mycket blod o blev opererad. Sprack också. Borde ju inte påverka den äggledare  jag har kvar, men man vet ju inte. Nu är du ju 3 år yngre än vad jag är så oddsen är väl bättre för dig. jag har fyllt 41. Vad är dina planer? Nytt IVF?

• underverket 06

Ni som har menopur, har ni den nya modellen, som man blandar o kan ha färdig i kylen sen? Min läkare visade mig o det var i höstas. Är rädd att jag inte kommer ihåg igen, för det var ju lite annorlunda.

• underverket 06

Zinfandel: Funderar på alla dessa prover de skrev om. Var kan man ta de? Är det immolugiska fel det mest beror på när IVF misslyckas eller vad tror du? Jag har ju varit gravid gravid 3 ggr när jag var 35- 36 år, 2 ggr blev det missfall, ve 5 o ve 7. Sista gången X, utomkvedeshavandeskap. Sedan fick vi sonen på andra IVF försöket när jag var 38 år. Nu har det på drygt 2 år inte blivit minsta tillstymelse av + trots 2 fulla IVF o ett FET o 2 år av hemmaförsök. Kan ju inte bara beror på att äggen blivit skruttiga tycker jag, för på 2 år borde man ju få ett + någon gång? På  2 år o 2 månadet som vi försökt så borde ju det komma ett bra ägg i normal tycker jag, även om man är över 40, eller vad säger du? Eller beror det på att jag bara har en äggledare? Har hört att den andra äggledaren kompenserar, så oddsen blir inte så mycket sämre än med två. Om det är immolugiska fel der beror på vad är det man gör åt de? Är der medicin man äta?

• underverket 06

Zinfandel: Va tråkigt att du måste ta bort äggledaran o att det inte blir bebbe 2012, men jag tror benhårt på att du får bebbe 2013. Du har ju en så oerhörd kunskap o vet precis vilka prover som ska tas, så med all din envishet o kunskap kommer du lycka till slut! Har du i nuläget båda äggledare kvar eller bara en?

• underverket 06

Zinfandel: Blockerade äggledare som du har, är det enda sättet att operara bort de? Så har man blockerade äggledare är IVF enda sättet? Det går inte att få bort det som blockerar utan att ta bort de?

• underverket 06

Turlid70: Ett stort grattis till den lille sonen. Förstår att du är lycklig nu. Hoppas ni mår bra alla tre, du sonen o mannen. Akut KS är väl inte det du önskat dig, men ibland blir ju inte allt som man tänkt sig, Huvudsaken att allt gick bra o att han mår bra.

• underverket 06

Tack Zinfandel för all information. Du är guld värd som tar dig tid att svara, även fast jag inte är så aktiv i tråden.

Frågan är hur man ska gå vidare? Har en sista planerad IVF nu om en månad. HInner ju knappast få tag i någon läkare till dess o ta prover. Är det att kasta alla pengar i sjön att göra IVF utan ta dessa prover innan som du pratar om. Mitt förra IVF för 9 månader sedan fick jag ut 13 ägg o 6 befruktade o 3 som delade sig bra. 2 toppägg  till mig o ett till frysen. Så föutsättningarn var ju iallafall bra den gången, men inget fäste.

Fyller 42 om exakt ett halvår. Vi har inte råd att göra mer än en IVF till. Vi har ett ägg i frysen men det vet man ju inte om det klarar upptining, så det ägget har vi valt att spara tills vidare. Funderar också om vi ska skippa IVF o gå direkt på ÄD. Gör vi ett IVF till o det misslyckas, så lär vi inte ha råd att göra ÄD på ett tag. ÄD kostar ju säkert runt 60000 eller mer. Går på akupunkur sedan 1,5 mån men just nu är min akupunktör i Kina på sem,så blir ett uppehåll på 1 mån o hinner bara gå några ggr innan det ev planerade IVF.

• underverket 06

Thuleslapper: Låter jobbigt med bonusbarn. Det kan inte vara lätt alla ggr att vara styvmamma.

Själv känner jag ibland att jag knappt orkar med med enda barn, som är i värsta trotsåldern. Kanske ska vi nöja oss med honom? Samtidigt vill jag inget hellre än ett syskon.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?