• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel: Håller med dig. Tycker det verkar jättedumt med en sådan klinik. Varför skjuta upp att försöka få barn för att man fått besked om att man kan vänta 5 eller 10 år t.ex. Mycket kan väl hända på vägen. En kvinna som är 30 kanske tar testet o får besked att det är lungt i minst 5 år till o sedan går 5 år o hon får något annat besvär på vägen eller träffar en man, där problematiken beror på honom. Jag hade då inte vågat lita på ett sådant test. Hade jag träfffat mannen i mitt liv tidigare, så hade jag börjat försöka tidigare. För det är ju oftast där "felet" sitter att vi träffat våra män sent i livet.

Tuvalina: Du kanske fick ett extremt tidigt missfal. biokemisk graviditet. Usch, va tråkigt att det inte blev något. Som någon skrev, de billiga testet är väl inte alltid helt tillförlitliga. Vet andra som fått falska + med de.    

• underverket 06

Har ni andra helt dragit in på koffein o alkhol för att maximera era chanser att lyckas bli gravida? Är män, hur gör de? Försöker hitta en strategi för att maximera våra hemmaförsök. Själv dricker jag väldigt sparsamt med alkohol, typ ett glas varannan helg, o under IVF såklart ingenting. Kaffe max en kopp per dag o under IVF ingenting. Min sambo dricker dock alkhol, inga exterema mängder, men ca 2 glas vin både tors, fre o lör o sedan sammanlagt 4-5 öl per vecka. Det är ju en del, iallafall i fertilitetssammanhang. Försöker få honom att dra ner på det.

Sedan tänker jag att han ska äta zink+ E- vitamin o Omega tre. Själv tänker jag äta fosfolsyra, E- vitamin o Omegat tre. Hur var det med zink för kvinnor? Var det bra? Min övervikt måste jag ta tag i också. Ligger på ett BMI på 29 o det är ju nästan fetma, så det är klart det påverkar. Ska försöka gå ner åtminstone 10 kg, helst 15. Ska dra ner på kolhydrater rejält tänkte jag o börja motionera mer. Några mer vitamine eller preparat som jag bör ta?

Någon som kan något om FSH o LH värden. Hade 11 i FSH värde nu i mars o 3,9 i LH värde. har ingen koll på om det är bra. Min läkare sade bara att det var ok värden. Testade också E2 o hade 68 där, men E2 vet jag inte ens vad det står för. Någon som vet? Det enda jag har koll på är AMH värdet som är 0,8 o det är ju inte speciellt bra, men antagligen helt normalt för en snart 42- åring.  

• underverket 06

Mamma gås: Skriver som alla andra, vilket otroligt resultat!

Tjorven: Ja, skönt att det inte var ALS, för det är ju en jättehemsk sjukdom. Hoppas ni får besked snart vad det är.

Syskon nu. Jag håller alla tummar jag har!

För mig har aldrig få ägg var problemet. Av mina 5 ÄP har jag haft 8 ägg som sämst o 13 ägg som bäst. Men det är vid befruktningen det inte blir något toppenresultat. Sämst 1 befruktat halvdant ägg av 8 plockade o bäst 2 topp ägg till mig o ett till frysen.    

Funderar som bäst på hur vi går vidare?
    1. Nytt sista IVF är väl dels en ekonomisk fråga o dels om mannen överhuvudtaget vill. Fast mest en ekonomisk fråga i vi har ju sagt att detta IVF var vårt sista. Men nu var vi ju så nära med ett positivt grav test, så nästa gång kanske det klaffar. Fast lika gärna kan det ju gå sämre. Men till 90% tror jag inte det blir något nytt IVF.

2 Fortsätta med hemma försök.

3. Lägga ner o inte maniskt försöka varje ÄL utan leva normalt.     

• underverket 06

Smhi:  Välkommen hit. Har testat postiivt på ruvardag 2 ggr. Första gången gick det hela vägen o blev en son som nu är 3,5. Andra gången var för någar veckor sedan o då blev det tyvärr ett missfall en knapp vecka senare.

• underverket 06

Intressant med långa o korta metoden. Den gången sonen blev till körde vi långa o fick ut 13 ägg o slutligen blev det 1 till mig o 2 till frysen. Då var jag 37. Vi första fulla IVF syskonförsöket med långa metoden blev det bara 8 ägg o ett halvkasst befruktat till mig, som jag i efterhand fått vetat hade 5-10% graviditetschans.Sprutade maxdos 450 menopur båda gångerna. De senaste 2 fulla IVF har jag kört korta metoden eftersom läkarna trodde att det skulla ge bättre resultat efter det kassa syskonförsöket.Båda dessa sista gånge har jag fått ut 12- 13 ägg o 2 toppägg tillbaka o förra året även en till frysen. Nu senast Ju + men tidigt missfall, så på mig funkade långa metoden når jav var yngre med nu vid över 40 den korta bättre. Provade ju aldrid den korta när jag var yngre, så vet ju inte hur jag svarat på den korta då.

• underverket 06

Nu syskon: Blir också väldigt berörd av dina ord! Förstår att det känns skönt på något vis att få ett avslut på IVF försöken o fokusera på annat. Låter som ett bra beslut att gå till en psykolog. 

Vi 4: Visst skrev du om hur man ska gå vidare? Fortsätta med hemmaförsök eller lägga ner? Jag tror jag har väldigt svårt att ge upp hemmaförsöken? Har ju superkoll på ÄL numera, eller tror iallafall att jag har det. Kollar ju sällan med stickor eller så eller tempar, men vid varje ÄL kör vi typ varanna dag o jag tror jag har jättesvårt att bara hoppa över det o helt o ge upp. Någon gång måste det ju komma ett bra ägg tänker jag. Nu har jag ju blivit gravid naturligt vid 3 tillfällen för 6-7 år sedan, så jag vet ju att chansen ändå finns, även om den vid min ålder nu är minimal. Vi kommer köra vårt FET i aug/sep o sedan får vi se. Antagligen blir det inget mer IVF, men 100% säkra är vi inte än. Min mamma erbjöd sig nämligen att stå för ett IVF försök till om vi väldigt gärna vill. JÄttesnällt, dock funderar jag mer o mer på vad oddsen är att vi ska lyckas få ett till + vid 42 års ålder o dessutom gå en hel graviditet. Ett till IVF försök är jag ganska säker på att CvL låter mig göra om det sker i höst. Fyller i o för sig 42 om en vecka, men har ju "bra" resultat de 2 senaste försöken o då brukar man ju får göra ett till trots man passerat gränsen.  Men det tål att tänka på som sagt.

• underverket 06

Tuvalina: Njut av din stora dag idag! Jag gifter mig faktiskt också idag. Ska försöka njuta av varje sekund. Gifter mig kl 17.00, så än har vi lite kvar att fixa hemma, då vi har festen hemma, men sedan ska jag ta det lugnt ett tag¨.

• underverket 06

Har inte skrivit här på länge. Funderar nu på om vi ska köra en allra sista gång. Jag är 42,5 ganska precis nu, men har de senaste gångerna fått bra resultat på IVF. Båda gångerna 2 toppägg insatta o sista gången i maj ett + som dock blev missfall på en gång. Min läkare bedömmer chanserna att lyckas med mellan 20-30 % o det tycker jag verkar vara höga siffror. Nu är det ju baserat på senaste gången, så chanserna kan ju vara lägra nu 7- 8 månader senare. Går på Cvl. Vi har även en i frysen. Skulle ni spara den eller ta den först? Fyller 43 i Juni o sedan är det ju definitivt stopp med IVF. Vi tvekar pga av pengarna. Det är ju så dyrt. Lyckas man är det ju värt alla pengar i världen men misslyckas man är det ju mycket pengar. Vi har en son på 4 år o han "kostade" bara 45000. PÅ syskon har vi lagt ut ca 85000 hittills.

• underverket 06

Turlid: Lycka till! CvL ger inte progesteron vid FET i naturlig cykel. Jag fick iallafall inte det när jag gjorde FET för typ snart 3 år sedan. Hur många frysta har ni?

Vi har bestämt att göra ett allra sista försök (fyller 43 i juni) o funkar inte det, så tar vi det frysta ägget vi har kvar. Sedan hare vi gjort allt o går inget för vi nöja oss med den underbare son vi har. Någon som har tips på något man kan göra för att förbättre äggkvalitet eller förbättra oddsen? Vi ska göra någon ny variant. Någon variant av både kort o lång metod. Vet inte mera, men den skulle tydligen vara bra för äldre kvinnor.Ska till min samarbetsläkare nästa tis o får höra mera.  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?