• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-14 10:54:58 följande:
    Inanna: Hade du ett sådant fint amh-värde så bör du ju inte behöva ta ett nytt, och som du skriver så kommer man att märka på stimuleringen om du behöver en extra skjuts den här gången. Vet du hur ditt TSH-värde ser ut? Jag tycker att det är bra att vi har en med "yrkesskador" här i tråden som förser oss med information . Som tur (eller kanske otur?) är så är det ingen forskning som råder på det mirakel som ibland inträffar när allt plötsligt klaffar och vi äntligen blir gravida! Min läkare har en ganska schysst inställning till det som vi fortfarande inte känner till vad gäller ägg, befruktning och implantation. Samtidigt har jag märkt att han följer forskningen noggrannt, så han är ändå väldigt påläst. Men ibland kommer han med små kommentarer som just hänvisar till att ALLT kan ske oavsett ålder, värden och äggkvalitet. Förmodar att han också är "yrkesskadad" . Vad gäller ludd i livmodersslemhinnan så har jag länge undrat om min livmoderslemhinna helt enkelt saknar de rätta ingredienserna (ex pinopoder) eftersom mina embryon tycks utplånas därinne. Men, men den här gången hoppas jag att miljön är optimal! Om det är någon som är nyfiken på hur mina embryos såg ut igår så ligger det en bild i min blogg här på FL.
    Jag borde ju ha några äggblåsor kvar i alla fall Glad! Jag är bibliotekarie och är van vid att ständigt söka fram information så det var därför jag skrev att jag är "yrlkesskadad" Skrattande. Det är nog mer eller mindre ett mirakel varje gång någon blir gravid. Vissa av oss får ju kämpa längre än andra. Du din stackare fick kämpa länge för ditt plus trots fina embryon. Livet är orättvist men det visar ju på att det kan funka till slut i alla fall!  Ska kolla in dina embryos. Själv har jag aldrig fotat våra. Jag ska fråga om mitt TSH-värde nästa gång. Minns att min läkare sa att det var OK men det behöver ju inte betyda att det är bra. Om jag är ett gränsfall undrar jag om hon i så fall går med på att skriva ut Levaxin för att sänka värdet i alla fall. Jag är ju  "desperat" nu och vill göra alla förbättringar jag kan eftersom klockan tickar på obarmhärtigt!
  • Fjällsippan
    Mamma gås skrev 2011-02-14 11:36:13 följande:
    Tjejer - Ni som blir 43 i år och kör på klinik..., var går ni? Jag har en kompis som blir 42 nu i sommar och hon är helt inställd på att hon endast kommer att få/köpa ett försök för sen blir hon för "gammal". Dom ska på intro samtal nu i början av mars i Uppsala men har gjort sin utredning i Örebro, men här är hon för "gammal" så därför måste hon göra det privat. Jag tänkter att det kanske finns hopp för dom att hon ska kunna göra det fler gånger även fast hon fyllt 42, om det nu behövs vill säga :)  Vad tror ni? Är det något man måste tjata sig till el är det jätteolika för olika kliniker?

Både Falun IVF-klinik och CvL har "godkänt" mig efter individuell bedömning. Jag har valt att göra det här försöket i Uppsala p g a vi har svårt att pendla till Falun just nu (men sonen är gjord i Falun ). Däremot så tror jag att St Görans IVF-klinik är den mest öppensinnade kliniken i Sverige vad gäller åldern.Och vad jag förstår är så håller Sophiahemmet väldigt hårt på ålderskravet. Men den avgörande faktorn är, trots allt, den individuella bedömningen och vilka värden man har. Önska din kompis lycka till!
  • Inanna Li
    Mamma gås skrev 2011-02-14 11:36:13 följande:
    Tjejer - Ni som blir 43 i år och kör på klinik..., var går ni? Jag har en kompis som blir 42 nu i sommar och hon är helt inställd på att hon endast kommer att få/köpa ett försök för sen blir hon för "gammal". Dom ska på intro samtal nu i början av mars i Uppsala men har gjort sin utredning i Örebro, men här är hon för "gammal" så därför måste hon göra det privat. Jag tänkter att det kanske finns hopp för dom att hon ska kunna göra det fler gånger även fast hon fyllt 42, om det nu behövs vill säga :)  Vad tror ni? Är det något man måste tjata sig till el är det jätteolika för olika kliniker?

Jag går på IVF-kliniken i Göteborg och där är gränsen 42 (dvs ej fyllda 43) men jag hoppas att de inte slänger ut mig samma dag jag fyller 43 i september när jag redan är patient där. Jag har läst här på FL om andra som fått fortsätta på sina kliniker även efter 43-årsdagen om det är motiverat, dvs att de får tillräckligt tilldfredsställande resultat efter hormonbehandlingarna.  På Carlanderska (Fertilitetscentrum) i Göteborg har de ingen övre åldersgräns utan de accepterar patienter efter individuell bedömning men behandlar helst inte kvinnor som fyllt 44 eftersom chansen att lyckas då är så liten. Så sammanfattningsvis beror det nog till stor del på hur din kompis värden ser ut!
  • sushikatten

innan68: ja, det är bra om du kollar dina värden på TSH och normalt är väl kring 3 och lite under. Jag har läst sen och pratat med min läkare och då finns det teorier att det är bättre att sänka halten till ungefär hälften för att öka chansen till graviditeter. CA tvekade inte och skrev ut levaxin till mig. Jag tar en halvtablett om dagen. Det var inget läkarna tog upp och inte förrän jag kom med mitt förslag som jag fick medicinen. Jag låg väl strax under 3. Ja be och få komma och göra ett blodprov och det brukar gå fort med svaret. Beställ telefon tid och be om att få ta ett prov.

Turlid: Ja det är en plåga att gå gång efter gång och hoppas på att man är gravid. Speciellt när man har symptomen. För ett tag sen kände jag massor av symptom och trodde oxå att jag var gravid. Det är så knäckandes när det visar minus på stickan men du gör helt rätt genom att inte ge upp. Här blir det samma ett tag att köra på hemmafronten o kanske börjar vi mars- april med ett sista försök. Ska bara övertala mannen och tänka efter lite själv om det är värt att fortsätta.

Vinkar till ER andra!:)

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-02-14 11:38:20 följande:
    Jag borde ju ha några äggblåsor kvar i alla fall Glad! Jag är bibliotekarie och är van vid att ständigt söka fram information så det var därför jag skrev att jag är "yrlkesskadad" Skrattande. Det är nog mer eller mindre ett mirakel varje gång någon blir gravid. Vissa av oss får ju kämpa längre än andra. Du din stackare fick kämpa länge för ditt plus trots fina embryon. Livet är orättvist men det visar ju på att det kan funka till slut i alla fall!  Ska kolla in dina embryos. Själv har jag aldrig fotat våra. Jag ska fråga om mitt TSH-värde nästa gång. Minns att min läkare sa att det var OK men det behöver ju inte betyda att det är bra. Om jag är ett gränsfall undrar jag om hon i så fall går med på att skriva ut Levaxin för att sänka värdet i alla fall. Jag är ju  "desperat" nu och vill göra alla förbättringar jag kan eftersom klockan tickar på obarmhärtigt!
    Jag förstår att du är "desperat", och det är därför som jag frågar och ditten och datten som kan påverka dina chanser i förhoppning att göra den optimala till nästa omgång . TSH-värdet kan ju vara väldigt hoppigt, men det är en viktig faktor att det ser okej ut inför försöken. Redan vid 2,5 anses man ha mild hypotyroes, vilket påverkar fertiliteten. Så ligg på läkaren att få göra ett nytt prov inför nästa omgång. Jag har hört att vissa kliniker t o m vill att man ska ligga under 2,0 inför behandlingarna. 
  • Fjällsippan

sushikatten: du hann och posta medan jag skrev....vad bra att de har behandlat dig med Levaxin. Hur mycket har du sänkt ditt värde till?

• Inanna Li

Fjällsippan - Vilka ursnygga embryos! Vad härligt att ha dessa bilder och särskilt om det skulle bli 1-2 små bebisar av dem också! Nu är du min förebild i IVF-världen då jag vet att du lyckades på färskförsök och korttidsodlade embryon när du blev gravid. Så jag hoppas allt jag kan på färskförsök och ev. 2-3-dagrsodlade när jag gör ICSI i mars! Mitt första färskförsök sumpades ju förmodligen av 2 cm polyper i livmodern!

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-14 11:54:30 följande:

innan68: ja, det är bra om du kollar dina värden på TSH och normalt är väl kring 3 och lite under. Jag har läst sen och pratat med min läkare och då finns det teorier att det är bättre att sänka halten till ungefär hälften för att öka chansen till graviditeter. CA tvekade inte och skrev ut levaxin till mig. Jag tar en halvtablett om dagen. Det var inget läkarna tog upp och inte förrän jag kom med mitt förslag som jag fick medicinen. Jag låg väl strax under 3. Ja be och få komma och göra ett blodprov och det brukar gå fort med svaret. Beställ telefon tid och be om att få ta ett prov.

Bra förslag! Men tror du jag behöver ta om provet? Säkert en dum fråga! Förmodligen självklart att man måste 10 månader senare. Jag tänkte att hon kunde kolla i journalen vad jag hade i april förra året Skrattande! Sådana värden kan antagligen gå upp och ner!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?