• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-14 11:58:22 följande:
    Jag förstår att du är "desperat", och det är därför som jag frågar och ditten och datten som kan påverka dina chanser i förhoppning att göra den optimala till nästa omgång . TSH-värdet kan ju vara väldigt hoppigt, men det är en viktig faktor att det ser okej ut inför försöken. Redan vid 2,5 anses man ha mild hypotyroes, vilket påverkar fertiliteten. Så ligg på läkaren att få göra ett nytt prov inför nästa omgång. Jag har hört att vissa kliniker t o m vill att man ska ligga under 2,0 inför behandlingarna. 
    Tack för din hjälp med projekt "Göra så att Inanna slipper bli barnlös" Under 2,0! En bra siffra att komma ihåg! Om det inte gör nån skada (vilket det förmodligen inte gör) så är det väl bara att knapra Levaxin i så fall!
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2011-02-14 12:02:17 följande:
    Fjällsippan - Vilka ursnygga embryos! Vad härligt att ha dessa bilder och särskilt om det skulle bli 1-2 små bebisar av dem också! Nu är du min förebild i IVF-världen då jag vet att du lyckades på färskförsök och korttidsodlade embryon när du blev gravid. Så jag hoppas allt jag kan på färskförsök och ev. 2-3-dagrsodlade när jag gör ICSI i mars! Mitt första färskförsök sumpades ju förmodligen av 2 cm polyper i livmodern!
    Dessa bilder vill jag också se, var finns dem?

Oh, vad frustrerande med att poliperna inte tagits bort innan försöket. Visste dem ens om dessa?
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-14 12:17:41 följande:
    Dessa bilder vill jag också se, var finns dem?

Oh, vad frustrerande med att poliperna inte tagits bort innan försöket. Visste dem ens om dessa?
    Kolla Fjällsippans dagbok! Jo, läkaren visste om det men det var i slutet av maj och vi ville hinna med ett första försök innan kliniken stängde för sommaren. Min läkare trodde också att det var 1 polyp på "bara" 1 cm och att den kanske eller kanske inte skulle påverka implantationen. Osäkert helt enkelt! När jag opererades i augusti 2010 visade det sig vara 2 polyper på 2 cm tillsammans och det är ganska mycket. Dessutom kan polyper i livmodern göra så att ett området runtomkring blir inflammerat. Det blir helt enkelt en ogästvänlig miljö för embryona.
  • Mamma gås
    Fjällsippan & Inanna - Tack för era snabba svar :) Enl kliniken där de gjorde utredningen har hon bra värden för sin ålder. Det är ju kanon om det finns flera kliniker som inte är så stenhårda på ålderskravet utan på kvinnans möjligheter. Jag kan väl rent spontant känna oxå att det skulle väl vara mer rättvist att kanske ha en åldersgräns det året man fyller ex 43, att man får HELA året på sig och inte tills då man fyller som en del är stenhårda på.. Man kan ju liksom inte rå för om man fyller i jan el dec :))

Å Fjällsippan, jag måste gå in o kolla dina embryon - spännande!!
  • turlid70
    sushikatten skrev 2011-02-14 11:54:30 följande:

innan68: ja, det är bra om du kollar dina värden på TSH och normalt är väl kring 3 och lite under. Jag har läst sen och pratat med min läkare och då finns det teorier att det är bättre att sänka halten till ungefär hälften för att öka chansen till graviditeter. CA tvekade inte och skrev ut levaxin till mig. Jag tar en halvtablett om dagen. Det var inget läkarna tog upp och inte förrän jag kom med mitt förslag som jag fick medicinen. Jag låg väl strax under 3. Ja be och få komma och göra ett blodprov och det brukar gå fort med svaret. Beställ telefon tid och be om att få ta ett prov.

Turlid: Ja det är en plåga att gå gång efter gång och hoppas på att man är gravid. Speciellt när man har symptomen. För ett tag sen kände jag massor av symptom och trodde oxå att jag var gravid. Det är så knäckandes när det visar minus på stickan men du gör helt rätt genom att inte ge upp. Här blir det samma ett tag att köra på hemmafronten o kanske börjar vi mars- april med ett sista försök. Ska bara övertala mannen och tänka efter lite själv om det är värt att fortsätta.

Vinkar till ER andra!:)

Så stort hopp hade jag ju inte ändå, mina skengraviditeter hit och ditt Drömmer, man blir kanske immun mot alla minus någon gång, men hoppet dör ju sist som man säger. Lycka till på hemmafronten!

Mitt TSH log också runt 3 och jag fick Levaxin för att få ner det, sist log det på 1,4 och det var optimalt värde. Vet inte hur det ligger nu, men ska kolla det snart när jag lämnar andra prover för CvL ska kolla mitt AMH och FSH då också, små nervös att AMH gått ner. Hade 1,7 för ett år sedan och mitt FSH på 6,3 både 2005 och 2010 hoppas det håller sig i år också.
  • sushikatten
    turlid70 skrev 2011-02-14 12:32:56 följande:
    Så stort hopp hade jag ju inte ändå, mina skengraviditeter hit och ditt Drömmer, man blir kanske immun mot alla minus någon gång, men hoppet dör ju sist som man säger. Lycka till på hemmafronten!

Mitt TSH log också runt 3 och jag fick Levaxin för att få ner det, sist log det på 1,4 och det var optimalt värde. Vet inte hur det ligger nu, men ska kolla det snart när jag lämnar andra prover för CvL ska kolla mitt AMH och FSH då också, små nervös att AMH gått ner. Hade 1,7 för ett år sedan och mitt FSH på 6,3 både 2005 och 2010 hoppas det håller sig i år också.
    Det är klart man ska hoppas och man ska absolut inte ge upp dem. jag skulle nog känna mig helt tom om jag inte hade det att hoppas på. Man har ju läst flera som lyckats o kanske kan man vara en av dem. Det är klart att vi ska hoppas! vad annars ska vi ta oss till? Ja jag ligger nu oxå på c.a 1,5 och det är bra. Läkaren sa att det var normalt upp till 3 men självklart om man försöker bli gravid till under 2 kan jag förstå.  vet inte om det har med åldern att göra?
  • Skruttefia

Hej - här kommer jag igen med goda råd, säg till om det blir för mycket!

TSH är otroligt viktigt och även om "normalt" kan vara upp til ca 3,5 (fast det är ganska högt egentligen) så är det precis som många skriver inte optimalt ur fertilitetssynpunkt. Som gravid ska man inte ligga över 2 (MVC/läkares rekommendationer) och man bör ligga under 2, men i vissa fall är det ännu bättre att ligga kring 1 - det finns flera exempel på kvinnor som mha Levaxin kommit ner till ett värde kring 1 och först då blivit gravida!!!!

Har en endokrinolog i nära familjen som är expert på sköldkörteln i samband med fertilitet/graviditet.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-02-14 14:15:42 följande:
    Hej - här kommer jag igen med goda råd, säg till om det blir för mycket!

TSH är otroligt viktigt och även om "normalt" kan vara upp til ca 3,5 (fast det är ganska högt egentligen) så är det precis som många skriver inte optimalt ur fertilitetssynpunkt. Som gravid ska man inte ligga över 2 (MVC/läkares rekommendationer) och man bör ligga under 2, men i vissa fall är det ännu bättre att ligga kring 1 - det finns flera exempel på kvinnor som mha Levaxin kommit ner till ett värde kring 1 och först då blivit gravida!!!!

Har en endokrinolog i nära familjen som är expert på sköldkörteln i samband med fertilitet/graviditet.
    Superbra information! På något sätt "misstänker" jag att jag ligger över 2 så jag måste fråga min läkare vad mitt värde var förra året!
  • Fjällsippan

Chippichoppi: för mig kan det aldrig bli för mycket av goda råd !

Men nu fick jag behov av lite egoventilering :   ....och nu börjar jag också oroa mig för mitt värde. Åh, varför frågade jag inte läkaren en extra gång innan vi startade upp den här gången? Han har iofs sagt att mitt värde är ok (och jag har litat på honom att han vet vilka gränsvärden som gäller för oss med fertilitetsproblem). MEN, så var jag hos min husläkare i förra veckan i ett annat ärende och då frågade jag henne om hon har tagit mitt TSH någon gång, och det hade hon 2009 och då låg det på 2,2... Nåväl, sonen lyckades ju stanna kvar i mig, och det är bara att hoppas att det är samma förutsättningar under den här ruvningen. 

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-02-14 12:02:17 följande:
    Fjällsippan - Vilka ursnygga embryos! Vad härligt att ha dessa bilder och särskilt om det skulle bli 1-2 små bebisar av dem också! Nu är du min förebild i IVF-världen då jag vet att du lyckades på färskförsök och korttidsodlade embryon när du blev gravid. Så jag hoppas allt jag kan på färskförsök och ev. 2-3-dagrsodlade när jag gör ICSI i mars! Mitt första färskförsök sumpades ju förmodligen av 2 cm polyper i livmodern!
    Tack, Inanna . Du har alla förutsättningar att lyckas på nästa färskförsök nu när polyperna är borta! Sedan om det blir 2, 3 eller 5-dagarsodling brukar jag tänka att slumpen får avgöra. Men jag har i alla fall slutat misströsta om det inte blir 5-dagars (jag blev jättebesviken förr i tiden), för jag vet att det funkar bra även vid korttidsodling.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?