• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya jag håller tummarna för Pergo-effekt!

Jag har svårt att få vettigt svar från CFC. Svend är på semester. Vem brukar du ha kontakt med? 

• callimero

Jag har testat - minus. Cd 27 idag och BIM, ingen mens dock. Vet ej hur stress, progesteron eller Pergo eventuellt kan skjuta upp den. Jag har bara tagit proggisar x 2 per dag mot 3 vid ivf.

Funderar fram och tillbaka på hur göra nu.
    -insemination igen i denna cykel
    -ivf i denna cykel
    -ta p-piller och göra ivf när min samarbetsgyn jag har i Falun är åter i slutet av augusti (hinner äta lite Inofolic tills dess men tiden tickar)

Den dr som sett mitt fall på CFC är på semester. Jag tycker de är bra på CFC men liiite väl snabba att ordinera något, lite slarviga. Och i mitt fall, vid min ålder och så lång historik vill jag att någon någrannt studerar mitt fall.

Ja Skytten, man kan fundera sig blå - men jag kan bara instämma i Zinfandels råd, vad är alternativet?

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-27 10:18:38 följande:
    Kalimero: jag såg på Sprog Laegen att nån fått till svar av Svend "då studerar jag dina journaler tills vi hörs i augusti". Jag tycker absolut att ni ska få be om att sitta ned med honom och diskutera alternativ. Man blir ju helt grön av alla långa samtal som Maryhe får i Italien. Hade du frågat mig så hade jag nog kört på ivf i denna eller nästa cykel. Gör de embryodonation där? Kan ni tänka er det?
    Bara det att tiden tickar på... Ska jag göra ivf denna cykel måste jag ha en tid för samtal nu eftersom mensen dyker upp när som helst.

De gör ÄD men har långa kötider, har ej sett något om ED. Jag vet inte riktigt hur det blir mellan mig och sambon, det är skakigt. ED kanske i framtiden, men just nu för stort steg/beslut att ta.
  • callimero

Angående detta med risker, själv är jag beredd att ligga sängliggande i 9 månader bara jag får chansen att få ett enda barn!

• callimero

Ja Skytten, det är ju bara du som kan veta vad du orkar med eller inte. Men när din vän säger att "man "tvingar på" kroppen en graviditet som den försökt signalera att den inte är redo för" vet jag inte hur hon då menar i fall där man tex har manlig faktor? Där jag har läst om ökade risker har det också påpekats att dessa hänger ihop med grundproblemen som kan finnas till att man gör ivf, alltså ålder, immunologiska problem, vikt, hormoner, blodtryck, flerbörd osv.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-27 11:25:10 följande:
    Kalimero: jag förstår precis. Kör direkt. Tveka inte. Kör! När är Svend tillbaks, när kan du får ett samtal med honom? Hur var det, hade du provat Dhea?

Japp, jag hade tveklöst kunnat vara sängliggande hela graviditeten!! Trött på illamåendeinlägg i andra trådar, so what liksom...,. Obestämd För mig är det ändå once in a lifetime......

Ja, visst medför IVF ofta fler komplikationer men det är precis som Kalimero säger, det beror oftast inte på IVF i sig utan anledningen till att man behöver IVF. Tänk istället så många graviditeter som IVF leder till, det hade det inte utan IVF...!! Och hade det varit sååå risky så hade man inte gjort det.
    Vet ej när Svend ät tillbaka. Fick en tid för telsamtal på måndag först vilket är sent om jag ska ha chansen att göra ivf. Annars kanske jag satsar 7.000:- till på insemination även om det är som en TRISS eller sämre.

Jo jag har testat DHEA och gör så fortfarande, är lite oroad öve rom det har påverkat de senaste ivfen med lite snbbt tillväxtförlopp och sämre embryon. Det ska ju bli tvärtom. Men det kan bero på ålder, spermier, för tidigt/sent ÄP eller en sämre cykel.
  • callimero

Ujuj Maryhe, vilken pärs. Har också haft njurbäckeninflammation och bara det var inte nådigt.

Det är fullt fritt att tänka och fundera Skytten!

För min egen del kan jag bara säga att skräcken att förbli barnlös är så förlamande att den överskuggar allt. Efter 12 försök (2 avbrutna) med både famn och plånbok gapandes tomma så är rädslan att jag aldrig ska få ett barn så stark att jag knappt kan sätta ord på den.

• callimero

Nu blev jag uppringd från CFC, de är väl trötta på min mailbombning. Skäms Det är SVÅRT med danskan, mitt öra är helt illrött av ansträngningen att försöka förstå. Läkaren, ej Svend, skulle maila förslag på ivf samt eventuell sista försök med insemination.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-07-27 12:46:15 följande:
    Ja men vad bra! Och jag fick just samtal från en person som är en vän till familjen och som ska göra en vaginalutredning på mig och ta de prover jag vill Glad Ibland får man utnyttja all kontakter. Men orolig blir man när hon själv säger "nä, det gör inte vanliga gyn..."... Är det av princip då eller vad..?! Sen gör hon ju inte mer än vad man gör i Sverige men nu får jag allt på en gång och det Ludmila gör, innan försöken drar igång igen. Puhh!!
    Vad ingår i en vaginalutredning?  Låter toppen att få till allt på samma ställe i detta u-land.
  • callimero

Fick detta svar från CFC, känner mig tveksam till ordinationen vid IVF. Det är nästan som inför insemination och att gå in med FSH, vilken sort?, först på dag 7 känns konstigt då jag ibland bara sprutar i 8 och alltid börjat på dag 2. Sen blir jag ledsen över att få påpekat att det är många sidor mallar då jag aldrig får svar på samtliga frågor jag har utan måste fråga igen. De är lite slarviga, Svend ordinerade först insemination i naturlig cykel först innan jag tjatade till mig Pergo då han ansåg det var hög risk för tvillingar?! När jag i själva verket har en pytte hans med egna ägg alls. Ja då blir det många mail om det ska bli rätt! Dessutom ville de jag skulle göra första VUL på cd 12 när jag normalt ofta har ÄL redan på cd 10. Känner mig inte riktigt trygg alls.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?