• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-08-02 08:33:14 följande:
    Kalimero - Nu måste det bli din tur att lyckas snart! Ingen annan har kämpat så mycket som du. Det är beundransvärt att du orkar fortsätta! Håller mina tummar för din nästa insemination på CFC!
    Tack Inanna. Håller tummar för att dina eskimåer är finfina nu!

Snösport -
    www.copenhagenfertilitycenter.com/
  • callimero

Funderar också på om jag ska ta Trombyl nu vid insemination. Fråga är from när? Jag har kvar både Fragmin och Trombyl från mina försök i Falun. Det är så svårt att veta om det kan göra till eller från då inga prover är tagna i detta syfte? Jag får lätt blåmärken tex, men har det något samband med om jag då har "lättflytande" blod och därmed inte har så stor risk för blodproppar i livmodern, eller så hänger det inte alls ihop. Så less på att famla i blindo.

Sista dagen för Pergo här, har haft huvudvärk och lite spänningar i magen. Skulle egentligen börja med FSH idag också enligt första ordinationen från CFC, men när jag frågade efter att ha sett hur snabbt folliklarna växer sa de att jag inte hinner med det. Hinner dock ta en ikväll. Undrar om jag vågar det eller om de tuffar på önnu snabbare då. Har VUL hos den motsträviga gyn imorgon, är de då 17 mm och uppåt blir det Ovitrelle imorgon kväll och Danmark på lördag.

• callimero
    Hoppfull10 skrev 2011-08-03 11:29:28 följande:
    Kalimero: Man får blåmärken lättare när man äter trombyl, inget att oroa sig för. 
    Jag får det oavsett Trombyl eller Fragmin, har alltid haft så.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-08-03 11:42:32 följande:
    Samma här.....
    Vet du om kan dra några slutsatser av det gällande behov av blodförtunnande i fert.syfte?

Jag har så otroligt dålig hy nu sedan starx innan mens. Brukar aldrig ha finnar men nu är jag helt prickig av småblemmor och finnar på kinder, haka och bröstkorg. Pest. Känns som hela jag är i obalans.
  • callimero

Jag har frågat efter dessa prover både hos Sophiahemmet (som inte "tror" på vare sig Trombyl, Fragmin eller liknande) och hos Falun. Men ingen kan hjälpa. Även hos gyn. Jag är så less på den överlägsna, nästan lite roade min jag bemötts med så många gånger.

• callimero

Precis så lätt får jag också blåmärken Maryhe! Ja Oceanny, har funderat på det men just nu är pengarna problemet. Har inget jobb.

• callimero

Visst är det vansinne, men de tror inte heller på immunologiska faktorer. De befattar sig bara med evidensbaserade metoder. Punkt slut. Kom på att jag ska nog försöka med min nya husläkare. Man kanske inte ska nämna fertilitetsproblemen utan koncentrera sig på detta med alla blåmärken.

• callimero
    Fjällsippan skrev 2011-08-03 15:32:01 följande:
    kalimero; den dåliga hyn kan bero på Pergon; jag fick finnar av den och brukar aldrig ha det annars. Jag har sagt det förut, och säger det igen; det är helt galet och ledsamt att klinikerna ska vara så motvals och dåliga på utökade utredningar. Jag förstår inte hur de kan tro på sig själva när de hela tiden hänvisar till embryots kvalitet; att de inte skäms! Det sorgliga (och frustrerande) är att man inte ens kan få ta de "rätta" blodproven här i Sverige om man betalar själv. 
    Kanske det, fast detta kom vid förra veckans mens. Prickig och bucklig i ansiktet Skäms. Kanske stress. Av progynon och FSH brukar jag få finfin hy.

Ja de borde faktiskt skämmas. Men alla är så i händerna på de att de bara kör standard och slipper besvärliga fall. Nej precis, även om man vet exakt vilka prover man vill ha så är det mycket svårt. Speciellt om man är 40+ och det gäller fertilitet. Jag får väl låtsas det är klimakteriekrämpor?
    Zinfandel skrev 2011-08-03 19:06:24 följande:
    Jag har funderat av och an på sambandet mellan immunologi & koagulation men jag har tyvärr inte blivit klokare...

Jag har också fått dålig hy vid behandlngarna, särskilt av östrogen.

Jag har fått svar på mina prover idag och allt var kanonbra förutom ett något förhöjt värde i bakteriefloran, det var dock inte högre än vad som anses vara normalt och brukar därför inte behandlas. Men eftersom jag är i denna process så riskerar vi inget så kör en liten BV-kur vid nästa mens. BM rådfrågade en professor (man) och en gyn (kvinna), mannen sa att det inte behövde behandlas alls, kvinnan sa att jo, det är lika bra om hon försöker bli gravid, så det fick tillsammans övertala mannen och sen skrev han ut penicillinet - bara ytterligare en liten charmig berättelse ur svenska fertilitetsvården...... 

Särskilt skönt var det att inte ha GBS men vi ska faktiskt ta ytterligare ett urinprov på GBS nästa vecka för säkerhets skull. Skönt!
    Vad skönt att du kan bocka av och eliminera nya farhågor. Tur det fanns kompetenta kvinnor som kunde övertala gubbstrutten! Skrikandes
  • callimero

Väntar fortfarande på Inofolic-lev. Har bett om tracking no hos Fedex sedan i måndags... hoppas det rasslar till snart.

• callimero
    kattenizze skrev 2011-08-04 09:16:26 följande:
    Kalimero: du kanske ska flytta till Italien där verkar det fungera....då kanske du inte heller skulle bli så illa behandlad som du blir nu heller. Är det så himla konstigt att begripa för en del läkare att man vill ha barn?? Trots att man fyllt 40?
    Haha, ja kanske det? Har varit mycket i Italien via jobbet och privat, men det har förutom det jag älskar i form av mat, kultur, oändligt vackert osv avskräckt mig gällande ordning och reda i mångt och mycket. Men onekligen är det en helt anna femma inom reproduktion och ivf!

Intressant detta om svamp och stress. Hänger säkert ihop så mycket med immunologi och allt. Jag har gått upp så mycket i vikt de senaste 5-6 åren och tror det förutom hormoner även beror på stress, kortisol och att kroppen tror det är fara. Har också hört att jäst, mjöl och socker kan vara negativt om man har besvär med svamt. Jag har inte varit drabbad men är noga med att få i mig mycket acidofilus och liknande, om det nu har verakan eller ej.

Var nu hos gyn som var betydligt mer vänligt inställd idag. kanske det fått sjunka in lite hos henne, jag vet inte men det var sannerligen en lättnad! Hade fin slemhinna på 10 mm, de två folliklarna var 20x20 och 20x17 så nu väntar jag på besked från CFC. Har sett att min donator levererats i recptionen via UPS. Tur han är redo! Jag hoppas nu det finns ägg i folliklarna och att de är pigga de med.

Nu ska jag bara ordna med biljetter dit och hem...
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?