• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kalimero: Vad jag vet så finns det ju tester som man kan göra om man har lättare att få blodproppar etc. Det finns ju vissa kvinnor som vet om det och måste ta blodförtunnande under grav och gå på täta kontroller. Egentligen kanske alla borde testa sig för det som har problem med fertiliteten? En intressant fråga jag skulle ställa till min IVF-läkare eller nån gyn. För det vore ju också bra att veta eftersom man under en grav löper så pass mycket större risk för blodproppar och det är ju riktigt otäcka saker.

Hoppfull: Tack för svar. Ingen sa nåt om nedtrappning det kanske beror på vilken dos man äter. Så jag slutar bara rakt av. Är ju i v 20 nu så det borde väl räcka tycker man.

• kattenizze

Funderade vidare, undrar om inte immunologiska problem också har att göra med blodets koaguleringsförmåga? Har man nära släktningar som haft proppar skulle jag definitivt kolla upp det.

• kattenizze

Maryhe: Väldigt intressant att läsa om hur Italiens sjukvård verkar fungera, det verkar vara så oändligt mkt bättre än här i Svedala där man får kämpa med det mesta....Undrar varför egentligen. Jag har läst om folk som gjort kombon gonal och menopur, men inte testat själv. Varför gör man det, blandar alltså? Vore roligt att få veta. Kalimero: du kanske ska flytta till Italien där verkar det fungera....då kanske du inte heller skulle bli så illa behandlad som du blir nu heller. Är det så himla konstigt att begripa för en del läkare att man vill ha barn?? Trots att man fyllt 40?

• kattenizze

Coolt Kalimero, hoppas det tar sig nu!

• kattenizze

Skytten: Det hade jag nog inte vågat göra, utan väntat tills jag hade vetat om jag var gravid eller inte. Generellt ska man vara försiktig med saker som massage, TENS etc vid graviditeter, speciellt i senare skeden. Förmodligen spelar det ingen roll så tidigt i en ev grav. men med vår historia i den här tråden så känns det dumt att chansa. Så hade jag iaf resonerat.
    Kalimero: Ha, jag välkomnar dig så hjärtligt till tvillingklubben! Känns jäkligt ensamt där måste jag säga, nu hoppas jag att vi blir ett gäng snart!! Hoppas det tagit sig nu! Får jag fråga en grej, gör man infektionsprover på spermadonatorn eller hur funkar det egentligen?

• kattenizze

Kalimero: Tack för länken, intressant läsning.

• kattenizze

Skytten: man avråder väl från bad och bastu efter IVF men det är pga infektionsrisken. Som nån skrev, man ska ju inte sluta leva bara för att man håller på med detta. Jag t ex dricker faktiskt både kaffe och cola light under grav. eftersom jag inte kan motstå det. Dock inte i några stora mängder givetvis utan håller mig till livsmedelsverkets rekommendationer och ofta lägre. Man måste ju leva också. Men jag tycker också det var klokt att avstå från massage, jag är ju utbildad massör. och vi har fått rekommendationer att inte massera gravida, kommer dock inte ihåg ifrån vilken vecka det var riktigt eller om det var hela perioden. Nu ska jag ut och motionera, får passa på innan min foglossning blir värre. Det börjar bli tungt nu. Hoppas du Kalimero får gnälla också om några månader....!

• kattenizze

Grattis till Lenafena. Vad skönt att lyckas naturligt och inte genom IVF.
    Snösport: oj, du flyttar från norrland för att bli stockholmare? Det var inte dåligt det. Lycka till med allting.

• kattenizze

Enya: en nyfiken fråga, vilket försök är du inne på nu? Hur många försök kan ni tänka er innan ni ger upp? Jag hoppas du inte tar illa upp för att jag frågar, har nämligen en vän i en liknande situation så jag är nyfiken på hur andra resonerar.

• kattenizze

Aha, då vet jag. Hur känner ni inför adoption? Ni är alltså inte för gamla? Hur länge måste ni vänta? Känns adoption som "second best" eller som ett självklart alternativ för er? Personliga frågor så svara bara om det känns bekvämt!
    Snösport: Hur länge har du bott i norrbotten då? Vad tyckte du om det?

Frågvis idag märker jag!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?