• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack för era ord, de värmer. Jo det är roligt med en varje, däremot hade jag faktiskt önskat en enlinggravididtet, för det ÄR tufft med två i magen.Nåja, jag ska inte klaga, jag vet ju hur så många härinne kämpar år ut och år in för att ens få till en liten.
    Turlid: vad kul med en liten pojke. Och ni är inte alls för gamla, så det så!
    SKytten: Hoppas det går bra idag.
    Maryhe: Intressant med FET, hur man resonerar i Italilen, jag undrar varför.

• kattenizze

Innana: Klart att det gör! Det är din tur nu!

• kattenizze

Mia: Det var kul att du äntligen är ruvare nu då. Hur stort lager har du i frysen egentligen? Varför sattes bara en blasto in? Får man inte sätta in två i Sverige?
    Får jag fråga er kloka en sak; jag har alltid haft så många blåsor 25-30 stycken, men hur bra är det med 10 blåsor egentligen? Hur stor roll spelar egentligen antalet blåsor? alla är ju inte mogna. Är det alltid bättre med mera blåsor?

• kattenizze

Enya: Hoppas det blir bättre snart. det är väl ingen höjdare att ta proggisarna i rektum men vad gör man? Det tas ju bättre upp i slidan om jag förstått det hela rätt, men du måste ju behandla svampen....jag skulle inte slutat med trombylen heller.
    Intressant att läsa om antalet blåsor och om hur individuellt det är.

• kattenizze

Dallas: Tack för artikeln, jag har fått detta preparat som engångsdos nu under grav. och jag kände mig lite tveksam, men det var ju bara en engångsdos. Artikeln handlar ju om långvarig användning. Hjälpte inte ett skit dock. Jag har också stora problem med svamp, men jag börjar visst alltid mögla under rötmånaden, och sen blir det bättre, hm....Det enda som hjälper mig är lamisil men det får man ju inte ta under gravididtet. Pevaryl o dyl är bara helt värdelöst. Undrar egentligen hur sambandet är mellan svamp - infertilitetsproblem? Så för mig är det bara att stå ut och pudra på. En grej som man bör kolla är om man har diabetes t ex då har man ju lättare att få svamp.

• kattenizze

Zinfandel: Tycker du resonerar helt riktigt angående PGD, men som jag förstått det så kan embryot skadas vid PGD? Det kan ju vara iofs vara värt det, och jag tycker att alla kvinnor + 35 borde få ta ställning till om man vill göra det eller inte. Märkligt att det ska vara så förbjudet i Sverige. Dessutom är jag (nog?)  inte alls egentligen motståndare till att man sorterar bort t ex DS, för mig personligen hade jag aborterat bort ett sjukt barn. Men frågan är ju etiskt svår, var drar man gränsen nånstans? Och man får ju lätt otäcka associationer till rasbiologism och dylikt hemskt. Mer diskussion behövs känns det som.

• kattenizze

34.an: jag kan visst förstå din längtan efter ett tredje barn. Framförallt så tycker inte jag att omgivningen ska lägga sig i. Det är upp till er. Jag tror precis som du, att det handlar om ett sorgearbete egentligen. Ingen härinne har ju kunna välja, vi har alla fått vara tacksamma om de behandlingar vi gjort lyckats. Ingen av oss har kunnat säga jag ska ha tre barn eller två barn eller ett barn. Vi har bara kunnat hoppats på att det någon gång ska fungera. Och för vissa har det sorgligt nog aldrig fungerat utan man har fått leva vidare i ett barnlöst liv. Jag personligen ville inte ha tvillingar, av många skäl. Men jag kände inte att jag kunde välja eftersom vi bara hade två ok embryon och jag visste att chansen till grav ökar så mycket om man sätter in två. Och det var mitt sista försök, nu eller aldrig liksom. Det är såklart inget jag ångrar nu, och nu ser jag jättemycket framemot att få två barn till och självklart är jag superdupertacksam för att de fortfarande lever därinne. Men min poäng är just att vi inte kan välja, vi är i klorna på klinikerna och i våra plånböcker. Och jag önskar flera kunde fatta vad ofrivillig barnlöshet faktiskt innebär, speciellt i vår relativt höga ålder. Och jag tycker det är för jävligt rent ut sagt att folk åker till Danmark för att de har en bättre inställning till oss äldre. Det borde vara så i Sverige också.

• kattenizze

Maryhe: Låter ju strålande. Och dessutom bo i Italien...inte alls avundsjuk nu när höstmörkret börjar lägga sig över oss. Jag tror visst att spermakvalitén kan förbättras, och det låter ju som en bra kur.
    Jag vet att Zinis har pratat om curryns effekter, och det kan ju vara bra att veta för alla er som nu ska bli gravida, men jag får faktiskt tydliga sammandragningar av curry. Jag råkade äta det av misstag i en sås, och hade rejäla sammandragningar efteråt, vilket jag inte har annars. Så jag tänkte bara varna er för det nu när plussen ska trilla in!!

• kattenizze

maryhe: jag förstår att Italiens lämnar en del övrigt att önska, er regeringschef är ju en aningens pinsam t ex men vilken vård du får! Jisses. Vi som gör IVF i Sverige kan ju bara drömma om den omsorg som din klinik visar er!! Mediciner som sätts in mot det ena och det andra...Nä Sveriges kliniker borde bli så mkt bättre anser jag. Och bra äggskörd också.
    Skytten: Hm svårt att inte göra nr 2 under ruvning....skrattade när jag läste det där, jag förstår känslan. Jag tyckte det var lika otäckt varje gång att resa mig från gynstolen när man gjort ET, tänk om de trillar ut...

• kattenizze

Zinis: Men kan man ta råttgiftet Waran under IVF? Känns som jag vill hålla mig låååångt borta från det preparatet...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?