• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Idag har jag fått veta att jag efter två olika antibiotikakurer inte har UVi längre. Skönt det!! Bara inte eländet kommer tillbaka nu.
    Enya: Hur skiljer sig siffrorna över hur stor chans man har att lyckas egentligen? För min egen del har jag aldrig fått höra vad jag har för chanser egentligen. Det enda jag vet är att varenda återförande utom ett, har resulterat i en graviditet. Nu är inte det så många , men 3 stycken. Det borde innebära att jag hade stor chans att lyckas, mer än 25 - 30 procent och det måste bero på min grundsjukdom PCO. Undrar hur fertil jag varit om jag hade haft egen ägglossning och ok äggledare...Hade väl haft massor med barn nu haha. Kan känna sorg över det, över det som inte blev tidigare. Men ändå ett lyxproblem för många av er i tråden så nu ska jag skriva inte mer om det.

• kattenizze

Maryhe: Grattis! Men det kände jag nästan på mig med den supebehandlingen. Gud vad kul.
    Lenafena: hoppas utredningen ger några svar så  ni vet hur ni ska gå vidare.
    Själv så har jag dessvärre fått problem i min graviditet och riskerar en förtida förlossning. Nu är det vila som gäller. Men barnen mår bra i alla fall och det känns väldigt bra.

• kattenizze

Nä egentligen inget allvarligt så länge jag tar det lugnt och vilar. Så det ska nog gå bra. Har dock varit inlagd och nu äntligen tagit prover för bakterier i underlivet....Jag tror det är JÄTTEKLOKT att man tar dessa prover INNAN man blir gravid. Helt vansinnigt att inte ta bakterieprover innan IVF!!! Verkar som Ludmila tänker helt rätt. Det är förmodligen min urinvägsinfektion som spökar....

• kattenizze

Fjällis: 24+7. Så de kan ju klara sig om de kommer nu. Är ändå tacksam för att jag kunnat vara så aktiv ända tills nu. Det är ju trots allt tvillingar och en riskgraviditet. De väger ju tom över sin viktkurva också, så det är ju bra. Men jag är en aktiv person så jag fasar för att vila. Men men ny kontroll snart igen och då kanske restriktionerna lättar. Man tar ju knappast några risker när man kämpat så oerhört för att få barn.

• kattenizze

Victoria: Men man kan ju förlänga spruttiden? det verkar vara ett vinnande koncept, jag fick spruta flera dagar längre nu sist och det gick ju bra. Jag har inte heller fått så många befruktade ägg, sist fick jag ju bara två och de sprattlar runt i magen nu så det kan gå bra ändå!
    Turlid: Ja, det var smart av dig att ta prover tidigt i grav.  det borde jag också gjort. Nu har jag iaf tagit prov för GBS, men jag har äter pencillin mot det ändå även fast jag inte fått tillbaka provsvaret. Tydligen kan man inte se alla otäcka bakt på urinodlingar heller så nu har de tagit blodprover också. Känns som de verkar sätta in det mesta NU när jag riskerar en för tidig förlossning. Blir less på att jag skulle krävt dessa prover innan, men jag måste säga att jag tappat en del av mitt förtroende för svensk sjukvård. Det känns som vården i många andra västländer är mkt bättre. Ska man vara sin egen läkare här heller? Det som inte känns bra är att min läkare på MVC är så orolig, jag är inte van vid att han är det. Jag har börjat ställa in mig på att det här kommer sluta i prematur och med all dess komplikationer. Det är nog lika bra att börja förbereda sig mentalt. Ja, nu har jag rensat min kalender och är bara hemma framöver.

• kattenizze

Oceanny: Ja, man börjar inse att svensk sjukvård är rätt usel faktiskt. Åtminstone kostnadsmässigt. Och nu ska de höja högkostnadskortet igen....Inte underligt att vi alla blir ruinerade...på min klinik tar man fortfarande blodprov under spruttiden, undrar när det också ska rationaliseras bort....Och Sverige har väl skurit ner mest på antalet vårdplaster också. Nä vad deprimerad jag blev nu.
    Idag ska jag göra en ny kontroll och jag är nervös. Jag har ingen bra känsla kring det här alls. Men men vi får se vad de säger i eftermiddag.

• kattenizze

Läget är status quo och det får man ju tolka som positivt. Och ingen kan såklart säga när de behagar dyka upp. Bara för det går jag väl tiden ut haha. Känns ändå bra att jag får vara hemma och sjukskriven i alla fall. Det är nog som du säger Zinis, alla har nog den känslan ibland. Ettan hade i alla fall vänt huvudet neråt, jippie. Om han inte vänder på sig igen får jag i alla fall föda vaginalt vilket jag verkligen verkligen vill. Men om några månader då! Under tiden får jag följa allt spännande som händer i tråden!!

• kattenizze

Underverket: Ja, jag håller med. Sjukt att det ska vara så dyrt. När man ändå vet att det är samhällsekonomiskt lönsamt med IVF, till och med syskonförsök!! Jag hade hellre velat haft ett nytt badrum för de 100 000 vi lagt ut...men så kan man ju inte tänka och vi har ju verkligen fått full pott!

• kattenizze

Oceanny: Nu sist hade jag två befruktade av 10 ägg med ICSI. Och båda tog sig. Det verkar vara väldigt indviduellt hur många ägg som som befruktas och med vilken kvalité. Jag har alltid haft få befruktade, men de har nästan alltid tagit sig. Så jag tror nog att det är väldigt individuellt.

• kattenizze

Oceanny: Inte behöver du be om ursäkt, jag förstår precis vad du menar. Och jag tycker frågan är intressant, det här med kvantitet kontra kvalitét...vi har ju pratat om det förut nämligen, att förlänga spruttiden kontra högsta doserna av hormonpreparaten. Jag kollade på skoj igenom (ja, jag är gravt uttråkad) vilka resultat jag fått och befruktningsgraden har varit dålig genomgående .Men det som blivit befruktat har ju tagit sig alla gånger utom en. Mycket märkligt. Man hör ju talas om dem som får 20 ägg befruktade och finfina blastisar till frysen (jag har alltid varit avis på dem) men ingen graviditet. Så vad det hela beror på är synnerligen intressant. Ibland känns det som man skulle ha ha blivit IVF-läkare eller nåt eftersom det här ämnet är så fascinerande och så många frågor återstår att svara på.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?