IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Pralinen: Tur att du hade hemma. Jag fick försöka fixa supracuer en gång på akuten eftersom mitt var slut. Då upptäckte jag att det visst levererades två flaskor i kartongen...pinsamt.
Pralinen: Tur att du hade hemma. Jag fick försöka fixa supracuer en gång på akuten eftersom mitt var slut. Då upptäckte jag att det visst levererades två flaskor i kartongen...pinsamt.
Underverket: Jag håller helt med dig angående om man har barn eller inte sen tidigare. Jag kan ärligt säga att jag känner mig dum ibland som skriver här eftersom jag har ett fantastiskt friskt barn och väntar två till som har goda möjligheter att klara sig om de kom nu. (gud förbjude). Men jag trivs i den här tråden eftersom folk här är så kunniga och i min egen ålder. Och så länge ingen kastar ut mig så skriver jag här även om jag försöker att undvika att skriva om min graviditet vilket inte alltid lyckas. Å andra sidan har jag kämpat som en dåre för dessa barn genom 5 IVF:er. Och det är väl därför vi skriver här, vi känner alla så väl till hur det är att kämpa med åldern och infertiliteten. Däremot håller jag alltid en extra tumme för de i tråden som jag vet är helt barnlösa, jag önskar så att alla fick sina så efterlängtade barn.
Na ko oi: Coolt att du också har tre IVF-barn snart. Jag kan liksom inte fatta det. Jag tror du har rätt, jag hänger också mycket här därför att det här med IVF är en så stor del av mitt liv och jag är väldigt intresserad av det. Om några år har jag säkert bearbetat detta och gått vidare i livet, men inte där jag är just nu. Då ägnar jag mig säkert åt trädgårdsodling eller nåt. Men det jag tycker är så frustrerande är att så många lider av ofrivillig barnlöshet i min släkt och bekantskapskrets och med vilken attityd de har bemötts av svensk sjukvård. Jag blir bara så trött ibland.
Victoria: Eftersom jag sitter i den sitsen att det blev två trots att jag ville ha en, så kanske jag kan svara på dina frågor. I din sits hade jag gått på läkarens rek och satt in två. Speciellt om det är första försöket. Chansen att bli gravid öht är såpass mkt bättre. Däremot hade jag INTE satt in två om jag absolut inte ville ha en duplexgraviditet eller om jag har andra sjukdomar som gör en graviditet svårare. Allt är ju svårare med en tvillinggraviditet. Det är en större risk för prematur och det är sannerligen inget önskvärt. Kroppen får jobba dubbelt så hårt och du blir i princip sjukskriven rätt tidigt. Risken för havandeskapsförgiftning är också högre vid tvillinggrav. Prata med din läkare om riskerna så du får rätt information. Att vi är äldre är också en riskfaktor i sig, jag har tre riskfaktorer, jag är överviktig, äldre och väntar tvillingar.
Ändå ångrar jag inte att jag satte in två embryon, trots att jag faktiskt har väntat tvillingar förut (det ena embryot blev min son, det andra MF) och att jag har flera tvillingpar nära i min mammas släkt (hon är tvilling t ex). Jag inbillar mig att jag pga det också hade större chans eller risk att få tvillingar själv, men det är min egen teori. Jag ville inte riskera att frysa ned ett embryo som sen inte klarar upptining vilket har hänt mig och är en risk man måste räkna med.
Däremot tycker jag det är BRA att socialstyrelsens riktlinjer är sådana att man inte ska sätta in flera embryon om det inte finns särskilda skäl. Det kanske är flera i tråden som inte håller med mig om det, men jag tycker inte att unga med bra antal ägg ska få sätta in flera. Orättvist kanske, men en tvillinggrav är inget önsvärt alls. Det är för många risker helt enkelt.
Victoria: Jag tycker inte att du ska lyssna på oss höll jag på att skriva, utan ni måste fundera ut om du är beredd att ta riskerna med en tvillinggraviditet och fundera ut om ni vill ha två barn (kanske prematura) med allt vad det innebär. Det är ett svårt beslut. Jag vet att det låter hur paradoxalt som helst, men jag hade ändå satt in två, trots den urjobbiga grav som jag genomlider. Eftersom jag också vet att chansen till en grav ökade såpass mkt för mig. För det gör det om man sätter in två.
Ja, prata med din läkare. Sen skulle jag också ta beslutet utifrån tidigare sjukdomshistoria, och tidigare ev graviditeter. Har man t ex anlag för blodpropp skulle jag vara väldigt tveksam till att sätta in två. Men det är jag det, andra tycker annorlunda. Hoppas du får mkt befruktat nu och av toppkvalité!!
För att förtydliga, anledningen till att tvillingar kommer tidigare är just att det är för mycket vikt som trycker på cervix och den blir uppmjukad och förlossningen kan starta tidigare än normalt. Två fostersäckar och två moderkakor (vid två-äggs då) blir mycket det. Sen finns ju transfusionssyndromet, dvs att den ena tvillingen får för mycket blod och den andra för lite. Och det leder tyvärr ofta till att den ena dör. Det är därför man viktskattar tvillingar så ofta i slutet av grav. Detta är vanligast vid enäggs, där man delar moderkaka, men kan också förekomma vid två-äggs när moderkakorna inte fungerar separat. Och sen har man den ökade risken för komplikationer vid förlossningen, man har två barnmorskor och en läkare vid vaginal förlossning i stället för en barnmorska vid en enling-förlossning. Ettan får inte födas i säte, men tvåan får komma ut hur som helst höll jag på att skriva. Och sen ska två moderkakor ut med större risk för blödning etc.
Sådärja, nu kommer ingen vilja ha tvillingar i tråden!
Mamma gås: Ja, jag har också förstått det som att man har skärpt upp kraven på att sätta in två på sistone. Intressant faktum faktiskt eftersom man utomlands sätter in 3 ibland. Men även utomlands har man väl börjat bli mer restriktiv, ffa i USA har jag förstått det som just för att antalet tvillingfödslar har ökat så dramatiskt med IVF.
Inanna: Precis, alla har ju indviduella förutsättningar, och hade jag varit i ditt läge hade jag också resonerat som du. Däremot blev jag lite fundersam, för min IVF-läkare har varit väldigt positiv att sätta in två för mig, jag har aldrig behövt tjata utan snarare känt det som att det har varit självklart. Men det har ju säkert sina medicinska skäl som rör just mig. Men som sagt, det är ett beslut som man måste tänka över och fundera noggrant kring tycker jag.
Enya: Oj bara en vecka kvar nu då tills vi vet hur många som boat in sig därinne! Nu blir jag ju nervös nästan för din skull.