• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Eviglängtan; tack snälla goa du Hjärta Vad underbart att vakna upp till!! Men visst är du samma Eviglängtan som varit med här tidigare...?! Men vad har drabbat dig kära vän?! Hör av dig igen och ser fram emot din presentation.

Anne: håll ut! Vänta nån dag till och  testa igen.

Jag är annars irriterad idag. Jo, Malmö ska öppna en "fertilitetsklinik" dit man kan gå för att kolla sin äggreserv och få reda på om man kan sitta lugnt i båten eller om det är bråttom att skaffa barn, Man tar blodprov, gör vul och "får fylla i ett formulär med livsstil". Men vad är det för skit?! Vilken j-a sätt att lura folk och oss skattebetalare som finansierar det hela. Så man får reda på att om 8 år bör du sätta fart? Eller det är hög tid nu?! Baserat på ett test och ett formulär?! Och ett förbannat AMH som många kliniker inte ens tar längre för det är näst intill ointressant?! Snacka om att greja en gräddfil rakt in till sin egen klinik vägg i vägg.... Om enda målet vore att frysa ner ägg så vore det bra. Lägg de pengarna på bättre fertilitetsvård istället!! 
    www.sydsvenskan.se/sverige/skane-ska-erbjuda-fertilitetstest 

Däremot är detta en bra metod (även om det gjorts i andra delar av världen väääldigt länge...)! 
    www.sydsvenskan.se/sverige/spermier-ska-ses-pa-nytt-satt 

• Zinfandel

Ordföranden i Barnlängtan var med på radion idag och tyckte att grejen i Malmö med att testa hur fertil man är och om man bär skynda sig med att skaffa barn, är strålande. Men hon hade svårt att svara på hur det påverkar, vad det själva skulle gjort annorlunda om de gjort det för länge sen och vad samhällsvinsten är... Kanske rent av inte helt genomtänkt..?! Har nån mer erfarenhet av Barnlängtan, är de stöpta i svenska läkares åsikter eller är de flexibla ibland?

• Zinfandel

Syskon: grattis, härligt!!

Vickan: hur mår du...?

Snorpan: sätt in kortison!!

Soligor: jaha du, ja så kan det såklart vara.... Skrikandes Instämmer i allt. Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Det är precis samma som att gå och göra EKG och fylla i lite frågor om livsstil och sen få veta att man ska dö om 20 eller 40 år eller som du säger, en sjukdom. Precis lika trovärdigt. Att få detta svar om fertilitet säger nada, jag fattar inte varför man då ska göra det? Bättre att få fler IVF-försök eller forska mer på ägg. Att vi skaffar barn senare är inte bara av ondo, vi blir också äldre vilket innebär att vi är fertila längre. Men att gå och få ett besked att det är bråttom eller lugnt är lika galet. Som alla här vet är kvaliteten betydligt viktigare och om den vet de inget. För att inte tala om så fort ett AMH kan försämras! Nä, gör seriösa behandlingar istället.

• Zinfandel

Skytten: insemination tycker jag bara är slöseri med tid, hälsa henne att gå vidare efter detta om det misslyckas nu!!

Bengalen: nämen skit också Gråter Jag börjar bli riktigt skeptiskt till Japanen, har bara hört taskiga resultat men den verkar ändå rätt framgångsrik?!

• Zinfandel
    Skytten skrev 2012-06-04 20:58:27 följande:
    Zin - jag försöker säga det men hon vil gärna prova så jag försöker stötta. Men nu har jag sagt ett försök, sen ivf! Hur är det med dig?
    Jättebra tack SkrattandeSolig Du med?
  • Zinfandel

Bla bla finns inga studier bla bla.... Nä men tänk om man skulle testa när man testat en massa annat?! De är verkligen livrädda för forum.... Suck vad trött man blir på dem. Du bör börja ett par dagar före återföring. Jag kan skicka dig lite om du vill. Tipset är att inte ta sånt här med IVF-läkare, det funkar ofta bättre med allmänläkare! Har nån här inne fått av CvL?

• Zinfandel

Mamma Gås:det är verkligen ett enastående resultat du fått denna gång!! Det kan ju bara gå vägen

Germany: har du testat..? Glöm inte att Enya blödde på RD 10.... Drömmer 

Cathy: jättebra!! Bra länk Skrattande 

Ang Pred så är det bra att ta 15 mg runt återföring. Glöm inte att både trappa upp och trappa ner ordentligt. 

• Zinfandel
    Sunseed skrev 2012-06-05 20:04:37 följande:
    Hörru Pred-drottningen. Jag måste ställa en fråga.
    OM jag inte får tag på mer Pred än jag har hemma, ca 30 piller om 5mg - hur hade du portionerat ut det vid ett FET då? Det är ju bättre än inget om jag får nobben från läkarna. Skrattande 
    Haha, det var ju också en titel Oskyldig

I så fall hade jag tagit så här, låt säga att FET är på CD 15.
    CD 11-12: 5 mg
    CD 13: 5+5 mg
    CD 14-16 : 10+5 mg
    CD 17-20: 5+5 mg
    CD  21- TD eller så länge de räcker: 5 mg
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?