• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-08-31 11:15:09 följande:
    En funderingen som jag skulle vilja ventilera med er kloka: Sedan något år tillbaka har jag noterat och varit uppmärksam på när mina allergier/eksem (atopiker) bruka förvärras/förbättras under min menscykel. Och det följer absolut ett mönster; under lutealfasen (2-5 dagar efter ÄL) blir jag alltid sämre, och vid mens och follikelfas så dämpas reaktionerna återigen. Jag funderar mycket kring det här och hur immunförsvarat och hormonerna hänger ihop (ex om LH-stegring gör en mer känslig på något sätt). Jag kan även nämna att när jag var gravid så dämpades mina allergier nästan helt, och jag kunde exempelvis äta ost utan att få den minsta reaktion (vilket jag inte kan göra annars). Men det har kanske en naturlig förklaring för vid graviditet så dämpas immunförsvaret; däremot så har jag inte hittat någon tillfredställande förklaring kring skillnaderna under menscyklerna. Någon annan som har märkt något liknande?
    Jag har märkt av precis samma sak med min IBS. Den blir värre vid ÄL och vid mens. Det är därför som jag oroar mig för att den att påverkar och gör så att jag inte blir gravid. Att min kropp går till attack. Tyvärr har jag ju inte fått någon läkare intresserad av det här. Dessutom märkte jag en annan skillnad när jag var gravid och det var att jag hade mindre IBS och jag blev inte förkyld en enda gång på nio månader. Annars har jag minst två större förkylningar om året. Så visst sker det saker med immunförsvaret.
  • Skytten

Zin - vad skönt att bara ena äggledaren var blockerad! Och lycka till FET!

Syskon nu - grattis till din fina äggskörd! Vad skönt att allt gick bra.

mamman - jag ser också ut som en ballong. Igår var jag tvungen att mäta magen för det såg så knasigt ut. Jag tror också att det är sviterna efter ÄP. Enligt info som jag fick kunde det vara svullet och ömt en tid efteråt och att det var en bra sak. Jag är fortfarande stötkänslig också, när jag sätter mig får jag akta mig för att dunsa ner på stolen för då sticker det till i äggstockarna. Och brösten är fortfarande så ömma att det knappt går att röra i dem. Men det beror nog däremot progesteronet och kanske orgalutranet och ovitrelle....ja, vad sjutton nåt av det eller en kombination.

Förresten när efter ÄP brukar ägget fästa?  

• Skytten

Åh nej, nej! Men så förbannat tråkigt!!! Det är ju så att man blir arg på karln utan att veta något om honom. Hur går det för dig nu då? Flyttar du ner ändå? Tänker på dig!

• Skytten

Snösport, jag förstår att det måste vara omtumlande och skrämmande att mattan helt plötsligt drogs undan dina fötter. Jag hoppas verkligen att mannen tar sig i kragen och reder ut vad det var som skrämde honom. Det låter som om du ändå har ett litet hopp om honom. Men se till att du löser allt praktiskt för din egen del så att du gör det du behöver och inte blir "beroende" av hans beslut. Så himla tråkigt och jag förstår att du är ledsen. Har du någon att prata med? En kurator? Psykolog? Eller en god vän. De brukar ju funka bäst, så slipper man censurera det värsta man tänker. Du klarar det! Kram!

Maryhe - du är helt grym! Och jag kan förstå att du är svullen om magen nu med så många och stora ägg. Det där kommer nog att gå jättebra på fredag! Lycka till! Kram!

• Skytten

...stora äggblåsor menade jag förstås Maryhe. Vore lite jobbigt om du hade 24 centimeterstora ägg i magen...

• Skytten

Turlid - apropå att du testade positivt så tidigt och magen var svullen. Hur tidigt kan man testa? Är det inte så att Ovitrelle stör resultatet ganska länge?
    Jag är som en ballong fortfarande, mensvärkliknande molande i magen och tutar som ömmar som f-n. Men det är bara RD4 så jag räknar med att det är efterdyningar av ÄP. Räknar man förresten ET-dagen som RD1? 

• Skytten

Maryhe - vilken pärs i jakten på medicinerna. Tur att det löste sig! Jobbigt med ÖS men det låter ju bra om det i slutändan ökar chanserna till graviditet. Ta hand om dig!

Turlid - tack för RD- och TD-info. Jag ska försöka hålla mig ifrån att testa. Har ett dyrt CB-test så jag drar mig för att slösa på det. Men jag ska kolla in dina test!

Hur mycket brukar ni känna i magen under ruvartiden? Jag tycker att det spänner och moler rätt mycket. Lite för likt mensvärk för att jag ska tycka att det känns roligt....

• Skytten

Är det någon som kan säga mig om molvärk är bra eller inte? Doktorn sa att det var bra med känningar i magen men jag minns inte hur länge och vilken typ av känsla. Jag måste säga att molandet jag har nu är extremt likt mina pre-menskänningar.  

• Skytten

Tack Turlid och Lenafena! Om ni bara visste hur mycket jag hoppas att ni har rätt. Men det känns verkligen som att mensen ska komma nu. Jag har till och med vaknat i natt av molandet. Det gör inte ont men det är obehagligt och det känns i ryggslutet också. Och jag är verkligen som vid pms - min man och son tittar på varandra och himlar med ögonen för att jag far runt och städar och gnäller på allt.  Men ni menar att det kanske är progesteronet som ger mig samma symtom?

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?