• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

TACK för era kommentarer!! Åhhh, vad de värmer. Vilka kvinnor ni är! Tack också för att ni delar med er av er kunskap. Det är ovärderligt. Ska genast kolla upp allt igen. Det där med TSH värdet var ju intressant.

Kram till er!!

• Tuvalina

Turlid, tänker på dig! Skumläser lite nu då jag har lovat mig själv att ta det lugnare med FL surfandet denna vecka för nu är vi på semester! Den 30/8 ska vi till Linné för samtal sen får vi se vad som händer. Vill så gärna göra om proverna på prolaktinet. För är det det som är förhöjt så förstår jag att ÄL inte fungerar. Hoppas få ordning på detta när vi kommer tillbaka. Vi ska försöka naturlig väg först men jag behöver veta hur bråttom det är. Må så gott alla!

• Tuvalina
    Skytten skrev 2011-08-26 16:53:40 följande:
    Hej alla fina!

Nu är jag hemma igen Ja, var ska jag börja....
    Med det positiva. Oddvar var underbar och ett proffs. Han sög ut vätskan i åtta blåsor och hittade åtta ägg! Resten spräckte han bara. Det känns väldigt hoppfullt och bra. Och sambons spermier såg strålande ut.
    Så det negativa - jag reagerade jättedåligt på smärtstillande rapifen. Jag tappade liksom hörseln, jag kunde inte öppna ögonen, tungan blev konstig och hela huvudet var som borta. Otroligt obehagligt! Men jag behöll lugnet, men sa att jag hellre hade ont än att de fick fylla på dosen. Sen när de var klara och jag skulle resa mig upp var jag så snurrig att de fick lägga ner mig snabbt. Och då kom tårarna. Jag bara grät och grät. Oddvar var helt underbar och förklarade att allt gått jättebra men att det nog var själen min som reagerade. Ni hör, så fint! Då grät jag ännu mer. Och sköterskan Maria klappade och tröstade. Liksom min sambo. Sen efter tio minuter kunde jag stappla till rummet och där blev vi kvar i nästan tre timmar för jag var så yr och dålig. Till slut fick jag ju blodsockerfall av att inte ha ätit ordentligt och då bestämde vi att vi måste åka och äta.
    Max! Och sen hem.
    Och nu ligger jag i soffan och är sååå slut.
    Och vad tänker jag då? Jo, ALDRIG, ALDRIG igen. Nu är mitt enda hopp att äggen är så pass bra att de kan frysas ner (om nu första försöket misslyckas) så jag kan göra ostimulerade återföringar.
    Jag är så otroligt imponerad av alla er som gör det här upprepade gånger. Ni är sådana kämpar!
    Jag är inte stark nog för varken den fysiska eller psykiska påfrestningen. Men jag är glad över att jag vågade den här gången och nu är det bara att hoppas. Om äggen inte befruktas då kommer jag att bli så knäckt. Allt det här får inte vara förgäves.
    Förlåt ego-trippen. Jag lovar att jag ska kolla vad som hänt er andra och kommentera när jag är mig själv igen. Nu soffan resten av kvällen.
    Kram och tack för alla tummar!
    Åh skytten, vilken upplevelse. Men sluta och be om ursäkt för att du är ego. Det är inte ego. Det är underbart att få läsa om det du gör och känner. Jag hoppas nu att allt går vägen! Vilken häftig läkare du verkar ha haft. Grejen är att det är honom vi ska träffa på tisdag!! Vad glad jag blir när jag får läsa att han är så professionell. Jag blir så glad att jag gråter jag med.... Jag önskar så att det går vägen för dig nu och alla andra längtande här inne. På tisdag får jag träffad denne läkare. Jag hoppas kanske att jag fick honom på grund av min bakgrund och det som hänt oss. Vet inte. Men själen kommer sannerligen vara sargad när jag ska göra IVF försök.... min kära lilla Tusse som dog i v. 39 kommer ha satt sina smärtsamma spår.

Det är nog inte helt lätt med en IVF behandling. Jag hoppas verkligen inte du ska behöva göra den fler gånger.

Är du född i dec eftersom ditt alias är skytten? Fyller du 40 nu i dec?

Stor kram från mig!
  • Tuvalina
    underverket 06 skrev 2011-08-27 09:05:45 följande:
    Har inte skrivit i tråden på ett tag nu men läst allt.

Skytten: Tänker på dig o hoppas du mår bra nu o att ET går bra på söndag. Jag går också på CvL o Oddvar är den läkare jag gillar bäst. Tycker han är så sympatisk. Tyvärr kan man ju inte välja läkare för ÄP utan man får ju den som jobbar då. Hade Oddvar den gången på ET som vår son blev till, så han är lite av en lyckoläkare för mig. Tror vi hade honom på ÄP när de tog ut äggen som senare ett av de blev sonen, men minns inte.

Anne: Oddvar är verkligen super symatisk o förstående. Den enda "negativa" med honom är att han inte gärna vill säga några procent siffror vad gäller chansen att lyckas. Han har den inställningen att det mest är naturen som styr. Vet att han en gång sade när mig när jag frågade om chansen att lyckas att det finns par som får en ett barn vid 25 jättelätt o sedan blir de aldrig mer gravida hur mycket de än försöket. Sedan finns det par som utan problem får 2 barn efter 40, trots att fertiliteten då i genomsnitt ska vara dålig hos kvinnan. Han menar att det är mycket vi inte kan styra o vet o i slutändan är det slumpen eller naturen som styr vem som blir gravid eller ej. Ibland blir det ju en graviditet ev ett skruttägg o andra gånger blir det inget av ett guldägg säger han, så det går inte alltid att säga vem som lyckas eller ej med IVF. De andra läkarna på CvL tycker jag mer pratar om att chansen inte är så stor att lyckas efter 40 o procentchanser hit o dit. Men jag gillar Oddvars inställning mer, för han menar ju att chansen ändå finns för oss över 40.

Turlid70: Va skönt att Rul gick bra! Häftigt att din dotter ska få kolla kön. När ska ni låte henna göra det? Nu eller senare i graviditeten?
    Tack för info! Det gläder mig så att han verkar vara mer naturtrogen och mindre statistikryttare. Jag skulle ju enligt läkarvetenskapen inte kunna bli gravid naturligt men förra året i augusti blev jag det, helt naturligt. Så jag tror inte heller på ord och teorier så mycket efter det. Det ska bli spännande att träffa Oddvar. Jag tror dessutom min sambo kommer gilla honom eftersom han har lite samma inställning.
  • Tuvalina
    underverket 06 skrev 2011-08-28 17:08:47 följande:

Ni som går på CvL, gör ni alla behandlingar där eller går ni hos en hemortsläkare också? Har gjort bådadelarna o funderar hur jag ska göra nästa IVF. Vad som är bäst? Ja, ni som går på andra kliniken , hur gör ni?

Bra fråga... jag och min sambo ska ned till Uppsala på tisdag. Jag hade en läkare här i Gävle som hade kontakt med IVF Falun men jag övergav den läkaren då jag tycker inte att han var tillräckligt professionell.

Grattis Skytten till ruvandet och de fina äggen! Så spännande!
  • Tuvalina

Håller med Turlid där om PGD. Kan väl tycka att om man nu betalar jättemycket för att göra IVF så kan de väl lika gärna kolla upp ordentligt att de sätter in ägg som inte har kromosomfel. Sen har vi ju den psykologiska aspekten för det väntande paret och kvinnan. Att vänta ett barn som sen visar sig ha ett dödligt kromosomfel skulle ju vända ut och in på det mesta. Men å andra sidan vet man aldrig vad livet har att bjuda på för öden. Men missfall... ja. Jag vet inte vad jag ska säga, vårt barn dog ju intrauterint i vecka 39. Om jag skulle vara den rädda sorten så skulle jag väl aldrig våga prova igen! För mig finns ingen annan utväg än att prova igen. Skytten, din vän har en oerhört omvänd logik, det låter mycket svårt för henne.

Nu har vi i alla fall varit på CvL kliniken och träffat Oddvar!! Det var en upplevelse. Han började med att fråga hur vi ser på livet. Vi berättade om vår son som dog och hur vi inte trodde att jag kunde bli gravid naturligt. Vi gick igenom ett och annat provsvar sen tidigare och sen gjorde han ett VUL och där hittade han en 4 cm stor cysta på äggstocken. Förmodligen har den bildats när jag åt pergotime och i kombination med hormonrubbningar efter förlossningen så har den vuxit sig större. Jag har ju inte fått mens denna cykel och är inne på dag 41. Fick därför Provera utskrivet och ska äta det tills jag får en blödning och då ska nya prover tas. Därefter ny ställning hur vi ska gå vidare. Han lät väldigt positiv eftersom vi ju blev gravida för ett år sedan. Jag hoppas nu bli av med cystan till att börja med och sen får vi se vad provsvaren förtäljer och om vi ska göra IVF snart eller inte.

Ni är så himla pålästa här alla!! Det gillar jag skarpt! Tack för det!

• Tuvalina
    mbo skrev 2011-08-30 21:50:38 följande:
    syskon nu jaaaa det är ET imorgon, hoppas så att det finns ett guldembryo, sen ska jag ruva som en liten höna pöna
    Vad gulligt att du ska ruva som en höna pöna. Det önskar jag dig all lycka med!

Jag med, beroende.
    turlid70 skrev 2011-08-30 21:46:24 följande:
    Såg ett program på tv där ett par gjorde PGD för att de ville ha en flicka. 10 embryon analyserades 5 pojkar och 5 flickor vart det, 3 flickembryon klarade sig inte. Paret fick tillbaka 2 friska resterande flickembryon men ingen av dessa tog sig. Alla 5 pojkembryon klarade PGD, men paret ville inte ha något av dessa.
    Fruktansvärt. Bara så fel.
  • Tuvalina
    märtaros skrev 2011-08-31 10:13:51 följande:
    Tack Inanna, nu hoppas jag på att ni andra följer efter! Tror inte riktigt på det här med att det bara skulle vara åldern, gammel farmor var 44 med sitt sista barn, min mamma 42, svärmor 41 och 43, arbetskamratens föräldrar över 40.
    Jag är ganska ny här i tråden. Du kanske inte vet vem jag är men vill utbringa ett stort grattis till dig!

Sen vill jag uppmana alla här inne som är gravida att begära UL i vecka 34 med flödesmätning av navelsträng och kontroll av perfusion i placenta! Åldern kan nämligen göra så att moderkakan blir lite klenare och att det lättare uppstår kalkavlagringar vilket i sin tur kan orsaka infarkt i moderkakan. Jag uppmanar alla äldre gravida kvinnor att begära det och då kan ni hänvisa till det som hänt mig/oss.

Stor kram!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?