• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Och nej, han diskuterade inte stimuleringen över huvudtaget. Det kanske t.ex inte borde vara samma dos i den korta stimuleringen. Inga förklaringar som sagt.

• Tuvalina

Vilka stolpskott det finns!! Läser det ni varit med om.
    Jag träffade också på en psykolog hemma i trädgården efter Tusse dött (vi bodde då i flerfamiljshus och hon var och hälsade på en granne). Hon hade fått veta av grannen att vår son just dött och hon kommer ut och slår sig ned intill mig och säger:
    - Det blir inte alltid som man tänkt sig.

I och för sig, kanske det inte låter så hemskt så här efteråt men det var sättet hon sa det på och sen, att hon inte sa något mer. Hon beklagade inte det hela och frågade inte om det var okej att slå sig ned. I det fallet så hade det gått mycket bättre med lite ögonkontakt och kroppsspråk istället för krystade ord. Men att bemöta människor är sorg har jag förstått. Det är ju känt sen länge.

Viktoria... jösses. Jag känner igen mig i dina funderingar om hur länge osv... Vi vill ju så gärna att det ska bli så optimalt som det kan bli, eller hur?

Tog till mig det du skrev Maryhe om skillnaden på menopour och Gonal-f... tänk att det inte går att finna info om det någonstans. Vad bra att du skrev det! Nu kan jag fråga min läkare om det.

Jag har tagit LH prover under hösten och då verkar de ha legat normalt. Men jag ska ta upp det igen, för det kan ju vara så att jag har lite lågt LH. Skulle vara intressant om de går med på att jag tar ett sånt prov i alla fall. Ska man då göra det första sprutdagen?

• Tuvalina
    Zinfandel skrev 2012-01-17 14:19:35 följande:
    Det är grymt frustrerande att det finns operationsmöjlighet men att resten inte funkar!!! Jo, om jag betalar själv, 40000 pix Skrikandes

Du Skytten förresten, ta och skriv dagbok över allt som händer i din IVF-värld, det är väldigt bra att ha och gå tillbaks till, allt från medicin, doser & sprutdagar till hur du mådde, vad du kände & tänkte.
    Zin, jag hoppas verkligen du får ordning på försäkringen och att du får en op tid snart! Det kommer ordna sig inom snar framtid!
  • Tuvalina

Jag blev väldigt ledsen av hennes kommentar. Särskilt med tanke på att Tusse hade kunnat vara vid liv idag om det inte hade varit för dåliga rutiner i sjukvården. Vad visste hon? Hon hade fått ett barn själv för inte så länge sen. Nåja, jag brukar skoja rått om henne att hon sitter som psykolog och tar emot människor som varit utsatta för det ena och andra och jag hör henne säga: det blir inte alltid som man tänkt sig. Då tänkte jag att jag skulle råka tappa ut en tung kruka genom fönstret precis när hennes barn låg i vagnen nedanför och sen utbrista: Ojsan, det blir inte alltid som man tänkt sig!

• Tuvalina

Fjällis, jag har också skrivit till kliniken. Ni skulle se!!jag skickade med en bild på Tusse med så att läkaren ska få lite kontakt med verkligheten. Jag har börjat med Primolut nor och nästa vecka ska jag prata med läkaren som skrev in mig. Jag tänker att jag ska börja med gonal f när mensen dyker upp. Men ska kolla med läkaren nästa vecka om detaljerna. Jag har fått så mycket hjälp av er och dig för att kunna släppa det som hände igår!! Tack!!

• Tuvalina
    tjorven01 skrev 2012-01-17 21:16:41 följande:
    Zin
    Jag har en burk Moducare hemma
    Eftersom det var någon som sa att det stabiliserar immunförsvaret sedan när jag kom hem och började läsa så vågade jag inte ens prova eftersom jag har för höga nk cells
    Såg att ni diskuterade LH
    Vad ska man ha
    Jag hade 2,2 på senaste mätningen
    Tyckte det lät lågt men Doc sa att det var inom referensvärdet på CD2
    Känner mig bara allmänt förvirrad idag
    Var hos en rysk gyn idag som absolut ville ha in mig på ngn slags livmodermassage eftersom hon menade att med mitt låga östradiolvärde och tydligen mindre livmoder än normalt så menade hon att mitt underliv skulle kunna vara outvecklat därav inga barn
    Östradiolvärdet kunde tydligen tyda på det
    Massagen kostar dock pengar 400kr och minst 20ggr rekommenderas
    Gick därifrån helt knäckt
    Även om jag tänker att hon bara ville sälja in sina behandlingar så
    Tänk om hon har rätt????
    Någon som har några tankar om det?
    Hm... Skulle nog gå till en annan och höra mig för lite... det där låter kanske lite väl hokus pokus. Östradiol bildas i ovarierna och har inte mycket med livmodern att göra. Hur lågt är ditt östradiolvärde då menar du? Har du tagit det vid flertalet tillfällen? När i cykeln tog du det?
  • Tuvalina
    Zinfandel skrev 2012-01-17 21:33:47 följande:
    Har du kollat Moducare med Dr D? Intressant att höra vad han säger! Hörde någon häromdagen som ägnat sig åt livmodermassge som blivit gravid och Randine Lewis "The Infertility Cure" rekommenderar det varmt så jag har bett min väninna massören göra det på mig Skrattande 
    OKej!! Då kan jag tillägga i motsats till mitt förra inlägg att jag i början på 90-t var på äggstocksmassage... det skulle vara vitaliserande på alla sätt och vis! Så om det inte är farligt så kan det ju bara vara bra då! Men det klart... det kostar ju en hel del. Bättre med en vän då, eller hur?
  • Tuvalina
    tjorven01 skrev 2012-01-17 21:51:28 följande:
    Mitt östradiolvärde låg dag 2 på  75
    Men det ska ligga på mellan 100-200
    Och inte nog med det
    2008 när utredningen gjordes så låg det på 53
    I klimakteriet ligger det under 50 men detta kommenterades aldrig. Mitt amh var dock bättr än någonsin 2,2.
    Ja denna typ av massage menade hon absolut var tvunget att göras av henne och kunde asolut inte utföras av ngn sjuksköterska utan kirurgisk utbildning eftersom risken fanns att man skulle skada äggstockar.
    Det som gör mig tveksam är bara att det kostar så mycket 30ggr blir ju 24000kr och det är ju definitivt eftersom jag redan går på akupunktur för 4000kr i månaden
    Dessutom så tycker jag att de borde ha nämnt ngt sådant i Aten om det verkligen var väsentlgt.
    Inte så att jag tror att det skulle vara farligt men mest att hon tycktes mena at jag tom skulle skjuta på FET medan Penny tyckte att det bara var att köra på. Hmmmmm sex borde ju stimulera livmoden elller Flört
    Men vad menade denna gyn att massagen skulle göra? Framkalla mer östradiol?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?