• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

linköping68 skrev 2010-09-02 14:42:36 följande:
    Hej
    Har varit på träff med läkare inför ev IVF 2. Har tagit AMH prov (inte fått svar än). Hur ska FSH ligga? Vet ni?

Hur var det med dessa värden... vad är bra och vad är mindre bra?
    Vilka kliniker kan ev säga nej pga lågt AMH? Vi ska välja mellan Carlanderska och Carl von Linné. Kanske blir det ingen pga min vikt (högt BMI) och min ålder.

Vad säger ni där ute? Vet ni något om detta?
    Enligt hemsidan skulle Carl von Linne inte säga nej pga av enbart AMH. De verkar göra en helhetsbedömning istället.

"Inget enskilt test klarar en sådan bedömning. AMH är ett sådant blodprov. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet. Det bör ses som ett komplement till andra mätningar, och fortfarande på utprovningsstadiet. Ett lågt AMH ensamt ska alltså inte vara skäl att vägra ett par behandling. Det ska ses som en antydan att chanserna att lyckas troligen är lägre än genomsnittet, men andra tester behövs för att ge en säkrare bedömning. De nya data som kommer fram vid själva IVF-behandlingen är också starkare än ett enskilt AMH-värde."

www.linne.se/nyheter/

Lycka till!! 
  • oceanney
    underverket 06 skrev 2010-09-22 14:30:39 följande:
    Hej

Vet inte om jag skrivit i tråden innan, kommer inte ihåg. Har dock läst i tråden.
    Genomgår nu IVF o var idag på ultraljud o det visade sig att det bara fanns 3 äggblåsor. Snacka om deppigt. Vet ju inte om det ens blir några befruktade ägg med de oddsen. När vi gjorde IVF som blev vår son på 22 mån, så fick jag ut 15 ägg o 8 blev befruktade tror jag. Tänk att det ska försämras så på några år. Hade inte räknat alls med det här. Trodde på ganska många ägg. Att man sedan också ska bli gravid det är ju ett lotteri, men man hoppas ju iallafall få ut många ägg.

Någon som blivit gravid på få ägg?
    Försök att inte deppa, tänk positivt, och räkna med fler i slutändan. Precis som flera andra här upplevde jag att det blev många fler än vad man kunde räkna till på första VUL. På första VUL hade jag 7 "plus några små" man hoppades skulle växa till sig. På andra VUL:et och framåt fick jag en annan läkare som vägrade diskutera storlek och antal så sen visste jag inget mer. På äggplock fick de ut 11 mogna ägg. Det betyder att det måste ha funnits säkert en 15 äggblåsor eftersom vissa alltid är tomma och vissa är för små för att plockas. (Gjorde äggplock sövd så jag har ingen aning om vad som hände där :)
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-09-23 19:22:58 följande:
    Min blödning har inte utvecklats til någon mens än utan slutat i princip helt, funderar på om det spotting, man vill ju hoppas in i de sista, dumt kanske. Tänkter inte testa imorgon, man blir så nedslagen, väntar till på lördag.
    Inte testa förrän lördag? Nu vill vi ju veta! :) Håller alla tummar och tår! Glad

Vad använde du för test? Det är ju väldigt olika känslighet på dem. Spottings och blödningar i början är ganska vanliga.  
  • oceanney

Turlid: verkligen tråkigt att höra. Drick mycket vin i helgen och ladda för FET. Tur att du har några i frysen! Kram

• oceanney
    turlid70 skrev 2010-09-26 16:19:04 följande:
    Ja, det är jätte tråkigt att misslyckas, allting gick så bra under behandlingen och befruktningen, kan inte låta bli att tänka vad är det fel på mig, själen blöder också känns det som, men tackså jätte mycket för stödet, det uppskattar jag verkligen.

Vi käkade middag hos svärföräldrar och så säger svärmor att någon hon känner som är 80 år ska få sina första barnbarn nu, tvillingspojkar. Jag tittade stumt i bordet och kunde inte komma på vad jag ska säga. Hon själv fyller 70 nästa år och inga egna barnbarn än. Frågade maken innan om vi skulle berätta så att de inte undrar varför jag verkar så ledsen, men han tyckte att det var inga roliga nyheter att berätta så vi let bli. På nåt sett känns det att vi borde ha berättat, de undrar ju varför vi inte får några barn efter 12 år tillsammans, men de har aldrig frågat rakt ut. Vad tycker ni, skulle vi ha berättat?

Rosenrot läste jag mycket gott om underlättar att bli gravid på naturlig väg, grapefruktsjuice stimulerar äggproduktion, vet dock inte hur vetenskapligt är detta.
    Som underverket säger: det är inget fel på dig! Vår embryolog gav oss 25% chans att lyckas med två embryon. Hela 75% chans att det inte skulle lyckas med andra ord. Alla embryon hade högsta betyg. Sannolikheten per vanlig cykel för ett par utan fertilitetsproblem är väl 25%? It's a number game. Man får nog ställa in sig på att traggla ett tag. Det viktiga är ju att du har fler i frysen, du behöver inte börja om från börja. Fick du en eller två tillbaka denna gång förresten?

PS. Skönt att höra att det finns fler som är lite sega i starten. Min sambo och jag hade varit tillsammans i 11 år innan vi kom till skott med IVF. 10 år utan preventivmedel vid första besöket. Doktorn höll på att ramla av stolen. Skrattande
  • oceanney
    underverket 06 skrev 2010-09-29 22:23:59 följande:
    Turlid70: Konstigt det där med att sätta in 2 ägg. Verkar variera från klinlik till klinik. Oddsen ska ju inte öka med 2 ägg vad jag förstår, för annars skulle de ju alltid sätta in 2 ägg. Det var ju mycket vanligare för 10 år sedan o tidigare ändå att man fick 2 ägg insatta. Jag frågade den IVF vi fick sonen om vi fick sätta in 2 ägg, men det fick vi inte o läkaren sade att chanserna inte ökade med 2 ägg. Vad sade de till er? Fick ni själva bestämma om ni fick sätta in 2 ägg.

Ni andra, har ni fått 2 ägg insatta? Har ni frågat eller har läkaren sagt att ni skulle det? Vad har fått fått för svar om ökade chanser med 2 ägg. Jag skulle nog vilja sätta in 2 ägg om chanserna ökade med det, men jag undrar om min klinik låter mig sätta in 2 ägg om jag/ vi vill det.

Någon som vet varför chanserna att lyckas med bra ägg sjunker med åldern? Generellt sett ha man ju sämre ägg ju äldre man blir men vid IVF om man hittar ett guldägg borde ju en 40- åring ha lika stor chans till graviditet som en 35- åring om äggen är lika bra. Fast det kanske har med hur lätt ägget fäster. Blir det svårare ju äldre man blir?
    Har läst på och funderat en hel del kring de här frågorna. Hoppas jag kan bidra med nåt.

Klart att chansen att det ska ta sig ökar med ju fler ägg man sätter in. Jag fick två tillbaka, ena tog sig. Hade jag bara fått ett och det hade varit det som inte tog sig hade jag ju inte blivit gravid. 

Sverige har anammat principen med  Single Embryo Transfer (SET). Statistiskt blir det nästan lika många graviditeter men mindre tvillingfödslar med SET. Men då räknar man färskförsök + FET. Om du får tillbaka två på en gång och det blir en graviditet räknas det som ett försök. Om du gör ett färskförsök som misslyckas och sen ett FET som lyckas räknas det också som "ett" försök. Så statistiskt blir det ingen skillnad (utom för paret som tvingas gå igenom fler försök). Vet inte hur jag ska förklara det på ett bättre sätt. Jag gjorde min IVF i Frankrike, som inte har dessa regler. Därför var det inga problem att få tillbaka två. 

Att en IVF inte resulterar i en graviditet beror nästan alltid på att det är något fel på embryot. Det är väldigt sällan man inte blir gravid för att implantationen inte fungerar. Bägge mina embryon var tex av "toppklass", ändå tog sig bara det ena. En embryolog kan nämligen inte se allt. De kan säkert bara se en bråkdel av allting som krävs för att det ska bli något så komplext som en ny människa. Om den komplicerade processen går åt skogen så avbryter naturen oftast processen. 
  • oceanney
    turlid70 skrev 2010-09-30 10:42:27 följande:
    Oceanney, hur lång har du kommit med din grav? När är det BF? Har du gjort UL och KUBB och fostervattenprov?
    Bor i Frankrike och det verkar vara lite annorlunda här. Jag är i vecka 21 (20+2) nu med BF 14 Februari. Har gjort ett antal UL där allting har mätts och kollats, dock inte KUBB, dvs har inte fått några siffror baserade på nackspalt mm. Valde av olika skäl bort fostervattenprov varav det tyngst vägande var att vi inte fick göra snabbanalysen. Provet skulle göras i vecka 16 och svar först nu. Jag ser verkligen höggravid ut och tanken på att göra abort nu känns helt otänkbar. Det är dock väldigt kluvet. Ingen lätt fråga det här...

• oceanney
    Inanna Li skrev 2010-09-30 09:51:09 följande:
    Tack! Alla tummar behövs! 19 oktober är testdag men det är ju på tok för sent! Så nu kommer jag oroa mig varje gång gör toabesök framöver. En faslig tid den här ruvarperioden! Blastisen borde fästa idag och senast imorgon enligt allt jag läst! Jag undrar om man kan känna något?
    Det var en väldans sent testdatum. Ja, ruvartiden är verkligen hemsk. Jag kände inte ett smack när den fäste. Däremot fick jag en hiskelig "mensvärk" från dag 12 och framåt. Håller alla tummar och tår för din blastis! Det måste vara en riktig survivor som klarar femdagarsodling, frysning och upptining!
  • oceanney
    Fahlvik skrev 2010-10-03 09:00:37 följande:
    Snart en vecka med Suprecur-sprayning och har inga biverkningar. Är sååå lättad! Eventuellt har jag upp runt magen men jag går upp och ner ändå hela tiden så inte ens det behöver vara pga spray.
    Om en vecka är det dags för kontroll på kliniken! Det har gått fort ändå.

Det känns som tant röd är på gång så där rök sista chansen att få bebis på naturlig väg (innan denna IVF i alla fall).  Hoppet är det sista som lämnar en Tungan ute 
    Skönt att du inte har några biverkningar! Kan ingenting om långa metoden men det vore väl inte bra att bli gravid medan man sprayar??
  • oceanney

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRAYAR***
    Fahlvik, IVF nr1, ÄP v42-43 ???????, bor i ???

***SPRUTAR***
    Sushi: IVF nr 4 äp 41 bor i göteborg
    ***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Inanna, IVF nr1, FET försök 1, TD 19/10, bor i Göteborg
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?