• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mia69
    Eviglängtan skrev 2011-03-30 20:40:39 följande:
    Grattis mia69 - helt enormt, du hag goda förutsättningar att hitta åtminstone ett fint embryon. Men varför väljer ni att inte sätta tillbaka? Jag fick i nov förra året 16 ägg + att jag tog pregnyl inte blev det något allvarligt av det. Jag menar det är väl bättre med ET än FET? Jag blev lite överstimmulerad i det avseende att jag fick stor mage samt lite ont men inget mera. Nåväl lycka till hur ni än väljer att göra. Har du kanske lite släng av PCO? Läkarna sa till mig att jag har PCO liknande äggstockar, därmed inte sagt att jag har PCO.
    Frågade själv vid förra VUL om jag hade PCO och det trodde min läkare att jag definitivt hade (latent, och det har tydligen 30% av alla kvinnor). Ingen gynekolog har någonsin sagt att mina äggstockar ser ut som PCO-äggstockar och jag är (hm, var...) smal.
    Om jag gör ET och inte blir gravid så blir kanske inte överstimuleringen något problem men om jag skulle bli gravid nu kan jag bli MKT sjuk tydligen. Har ju ingen lust att gå och hoppas under ruvningen att jag inte skall bli gravid (allt tappar väl sitt syfte då...) och nu har 2 olika läkare på kliniken sagt när de ser VUL-bilden att det här skall man troligen totalfrysa så nu gör jag det. Bättre att komma i form till en ny stimulering än att bli riktigt sjuk och kanske inte få starta ett nytt försök tänker jag... men det är ett antiklimax kan jag säga, att inte få ruva.

2 frågor:

1. Har ni extra kläder (typ stora byxor) att ta till när ni är svullna om magen. Hur skall jag komma ut? Behöver åka och handla och ingenting passar. Är så uppsvullen (och illamående) men kan ju inte sitta hemma och ruttna bort? Eller är jag kanske mer svullen än ni andra och det är därför det har blivit så här? Hur lång tid har det tagit för själva svullnaden att gå ned (så man kommer i sina vanliga jeans).? Har blivit ett moment 22 här: får inte på mig byxor så jag kan åka och köpa byxor. Hm...

2. Idag vet de ju på kliniken hur många ägg som har befruktats. Brukar ni vara duktiga och hålla er till dag 2 (när man gör ET) eller brukar ni ringa och fråga? Har tid imorgon för genomgång av "skörden" och planering.
  • hispan
    underverket 06 skrev 2011-03-30 17:21:32 följande:
    Sprutstart nu snart med korta metoden, när nu mensen behagar komma. Jag är livrädd inför denna IVF. Förra i höstas blev ju så dåligt resultat o nu har det ju gått nästan 5 mån sedan dess. Vill så innerligt att det ska lyckas denna gång. Längtar så efter en till barn samtidigt som jag är så tacksam o glad för det underverk vi ändå har, vår 2- åriga son.

Snösport: Låter intressant med denna alternative läkare. Det där med bakteriell vagitos var ju intressant! Finns det något symtom på att man har det, eller är det bara provtagning som gäller?
    Lycka till. Om du gjorde den långa metoden förra gången så kanske det passar bättre för dig med korta.
  • hispan

Så var man klar då, nu är det ruvarstatus. Men detta IVF gick inte så bra. Jag fick ut 5 ägg och de sa att tre var jättefina. MEN bara ETT blev befruktat. Så inga till frysen denna gång. De kunde inte hitta någon förklaring till reslutatet eftersom både simmare och ägg var fina.

Har känt mig lite deppig efter detta. Känner mig negativt inställd till hela ivf:en. Känner mig gammal och trött, vad är det man håller på med. Det är psykiskt jobbigt, vill helst bädda ner mig i sängen och bara sova. Har bruna flytningar också och jag vet att detta kan bero på att de varit och rotat och orsakat små blödningar, men så hade jag sist också och då blev det inget. Jag inbillar mig att emryot redan har åkt ut....(kan det det så tidigt?)

Ursäkta att jag är så negativ, men jag har ingen att prata med om detta. Inför sambon försöker jag hålla humöret uppe och visa mig positiv. Han känns för omogen för att kunna ta detta.

Och mamma kan jag inte prata med, hon tycker nämligen att jag är för gammal för att skaffa barn, (hon är så rädd för att jag ska få komplikationer).

• Snösport

Hispan:
    Jag vet flera stycken som fått barn efter 40+ så händer något dumt eller komplikation så kunde det likväl hänt annars också så är det, vet kompissar som fått Down Syndrom barn fast hon födde när hon var 27 år, en annan någon typ av förgiftning så det blev akut kejsarsnitt fast hon var runt 30. Så visst allt kan hända...men kommer det att hända dej? Troligtvis inte.

Man kan ju bli lite avslagen ibland, det är väl fullt normalt då allt man fokuserat på är att få till ÄP och ET och när det väl är gjort är det ju bara väntan och eventuella tabletter och sprutor att hålla reda på.  Här får du ju snacka av dej!!
    Vill sambon skaffa barn och ni gör IVF så kan du säkert snacka med honom...min karl hade en massa funderingar efter vårt 4:e IVF och vi snackade länge och jag som inte trodde han var så intresserad av alla sprutor, vad som händer mm då livet mest flyter på som vanligt fast jag tar läkemedel.  Han kasnke förvånar dej om du säger att jag vill rensa hjärnan lite för jag har ju ingen att ventilera med.    Däremot så har väl vi mer moderskänslor och tidspress som gör att man känner sej  lite stressad ibland.   
    Hoppas ruvningen går toppen!!!! Håller tummarna nu.

• dallas
    Enya70 skrev 2011-03-30 23:22:48 följande:
    Hej igen och TACK för det härliga välkomnandet Solig

Det är verkligen så skönt att mötas av så mycket vänlighet!

Jag ska försöka svara på några av era frågor.
    Varför CFC i Köpenhamn när vi bor i Uppsala?

Efter 4 IVFer (3 återföringar) på Ackis i Uppsala där jag fick ett halvdåligt ägg tillbaka 3 gånger så kände jag och min man att vi ville ha en second opinion innan vi gav upp IVFandet helt. Efter samtal med läkare både på CvL kliniken här i Uppsala och med Sven Lindenberg på CfC i Köpenhamn så bestämde vi oss för att göra åtminstone ett försök på CFC. Det som avgjorde var att där gör man laser assisted hatching på äggen vilket är en fördel för alla oss lite äldre kvinnor. Det gör att ägget lättare fastnar i livmoderslemhinnan och "hatchar",
    Dessutom har de ett spindelmikroskop som gör att de kan titta lite mer nogrannt på kvalitén på äggen och sist men inte minst så är det MYCKET snabbare än i Sverige att utnyttja nya forskningsresultat vad gäller behandlingsprotokoll osv. Sven är en klippa tycker jag och inger oerhört mycket förtroende. 

Vi har nu gjort 4 IVFer i Köpenhamn (3 återföringar) med 2, 2 resp 3 toppägg tillbaka (jämfört med (1,1 och 1 halvdant i Sverige). Vid 3e IVFen plussade jag ju oxå (men MA i 8e veckan)

I Sverige provade vi runt en massa olika hormonpreparat puregon, menopur och fostimon med alltmer stegrande dos. Sven på Cfc sa däremot direkt att jag skulle ha 375 IE gonal-F och inget annat och se, det har ju blivit mkt bättre resultat 

Hur gick det med telefonsamtalet med vår läkare i Köpenhamn idag?

Vi hade ett jättebra samtal med Sven. Han berättade att orsaken att jag denna gång fick hela 9 ägg var att vi drog ut på sprutande några dagar extra när äggblåsorna egentligen redan var stora nog att plockas. Men om man väntar lite till så kan några ägg till hinna mogna ordentligt och inte plockas ut omogna. Låter rimligt.

Sven peppade oss och menade att vår chans är ca 25% per gång eftersom jag får fina ägg (om än få) och har blivit gravid en gång. Så vi provar nog en gång till känns det som. Ska ringa vår svenska läkare i Solna som samarbetar med CFC och som gör ultrljuden och skriver ut recept o så och se när jag kan starta. 

Skönt med lite paus först. Blev långt det här men nu är ni uppdaterade tjejer Tungan ute 
    Han verkar vara en väldigt bra läkare, var i kontakt med honom för knappt ett år sedan-funderade på att göra IVF där för dom hade nånslags behandling mot endometrios samtidigt!
  • dallas
    turlid70 skrev 2011-03-30 22:05:33 följande:
    Det snurrar i huvudet på mig av allt bra vetande. Ureaplasma, vad får man denna ifrån? Kan man upptäcka den med clamydiatest här i Sverige kanske?
    urinprov och odling från urinrör-det räknas inte som könssjukdom, men smittar på samma sätt. Det kanske inte är lika vanligt här i Sverige, men i Usa kollar dom detta om man har problem att bli gravid, just för att det är enkelt att behandla och kan vara en anledning till att inte bli gravid...
  • Inanna Li

hispan - Grattis till ruvarsstatus även om jag förstår att det känns jobbigt. Bara 3 ägg av mina uttagna 7 blev befruktade denna gång och inget till frysen så jag blev vansinnigt ledsen. Nu är jag på RD 8 och är fruktansvärt orolig över hur det kommer att gå. Känner mig också gammal, trött och förbrukad. Jag har också problem med att prata med min sambo och han kan ha svårt att lyssna när jag beskriver hur jag känner. Han tycker mer att vi ska ta det lugnt och bara hoppas på det bästa. Min mamma vill gärna bli mormor för första gången och hon förlorar lite mer hopp för varje försök vi gör. Min pappa som är omgift med en 19 år yngre fru och bor 150 mil bort är inte alls intresserad av hur det går så där har jag inget stöd att hämta. Sen är det där med ekonomi och hur många försök man ska göra och hur värt det är att satsa egentligen?

Trrots att jag är deppig själv  vill jag ändå be dig att våga hoppas på det embryo du bär på! Det finns många som har lyckats trots liten skörd och få befruktade och en ålder runt 40! Stor kram och lycka till! Stora och små mirakel inträffar varje dag!

• oceanney
    Inanna Li skrev 2011-03-31 12:07:24 följande:
    hispan - Grattis till ruvarsstatus även om jag förstår att det känns jobbigt. Bara 3 ägg av mina uttagna 7 blev befruktade denna gång och inget till frysen så jag blev vansinnigt ledsen. Nu är jag på RD 8 och är fruktansvärt orolig över hur det kommer att gå. Känner mig också gammal, trött och förbrukad. Jag har också problem med att prata med min sambo och han kan ha svårt att lyssna när jag beskriver hur jag känner. Han tycker mer att vi ska ta det lugnt och bara hoppas på det bästa. Min mamma vill gärna bli mormor för första gången och hon förlorar lite mer hopp för varje försök vi gör. Min pappa som är omgift med en 19 år yngre fru och bor 150 mil bort är inte alls intresserad av hur det går så där har jag inget stöd att hämta. Sen är det där med ekonomi och hur många försök man ska göra och hur värt det är att satsa egentligen?

Trrots att jag är deppig själv  vill jag ändå be dig att våga hoppas på det embryo du bär på! Det finns många som har lyckats trots liten skörd och få befruktade och en ålder runt 40! Stor kram och lycka till! Stora och små mirakel inträffar varje dag!
    Tänker på dig och hoppas innerligt att det är din tur nu! Tyvärr funkar killar inte riktigt som vi tjejer. Vi har stora behov av att älta, killar har inte det. Bättre att du ältar lite här med oss istället. {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2011-03-31 12:19:46 följande:
    Tänker på dig och hoppas innerligt att det är din tur nu! Tyvärr funkar killar inte riktigt som vi tjejer. Vi har stora behov av att älta, killar har inte det. Bättre att du ältar lite här med oss istället. {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Tack vännen! Tack för att du finns! Hoppas allt är väl med dig och Lilla Emma Hjärta!
  • Fjällsippan
    Enya: vad bra det verkar vara på din klinik i Köpenhamn. Intressant att det blev bra resultat vid längre sprutperiod; den IVF'en som vi lyckades med fick jag spruta i 2 extra dagar. Det blev iofs inte fler ägg, men det blev en son. 

Vad gäller att försöka prata med sambon om behandlingarna så känner jag igen hur motigt det kan vara. Jag gick i terapi under våra första 10 återföringar; så där kunde jag ventilera min oro och ilska. Men Familjeliv har också betydd otroligt mycket för mig, och mina FL-väninnor har gett mig ett otroligt stöd att orka kämpa på. Jag höll alla mina IVF'er superhemligt för samtliga i min omgivning; och när jag väl blev gravid så berättade jag först i vecka 20 om graviditeten (när vi firade min 40-årsdag). Och då berättade jag ALLT (om IVF'erna också). Det mottogs med mycket tårar, vissa var nästan chockade över att jag lyckats hemlighålla både behandlingarna och graviditeten. Jag är jättebra på att hålla hemlisar .
    Inanna Li skrev 2011-03-31 12:07:24 följande:
    Bra skrivet Inanna! Så här deppig var jag RD 8 när jag plussade med sonen http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b18911p887741.html. Jag var helt säker på att det var en minusruvning; men mirakel sker.

{#emotions_dlg.flower}Och jag håller tummarna stenhårt för ruvarna i tråden att det blir många mirakel framöver!{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?