Enya70 skrev 2011-03-30 23:22:48 följande:
Hej igen och TACK för det härliga välkomnandet
Det är verkligen så skönt att mötas av så mycket vänlighet!
Jag ska försöka svara på några av era frågor.
Varför CFC i Köpenhamn när vi bor i Uppsala?
Efter 4 IVFer (3 återföringar) på Ackis i Uppsala där jag fick ett halvdåligt ägg tillbaka 3 gånger så kände jag och min man att vi ville ha en second opinion innan vi gav upp IVFandet helt. Efter samtal med läkare både på CvL kliniken här i Uppsala och med Sven Lindenberg på CfC i Köpenhamn så bestämde vi oss för att göra åtminstone ett försök på CFC. Det som avgjorde var att där gör man laser assisted hatching på äggen vilket är en fördel för alla oss lite äldre kvinnor. Det gör att ägget lättare fastnar i livmoderslemhinnan och "hatchar",
Dessutom har de ett spindelmikroskop som gör att de kan titta lite mer nogrannt på kvalitén på äggen och sist men inte minst så är det MYCKET snabbare än i Sverige att utnyttja nya forskningsresultat vad gäller behandlingsprotokoll osv. Sven är en klippa tycker jag och inger oerhört mycket förtroende.
Vi har nu gjort 4 IVFer i Köpenhamn (3 återföringar) med 2, 2 resp 3 toppägg tillbaka (jämfört med (1,1 och 1 halvdant i Sverige). Vid 3e IVFen plussade jag ju oxå (men MA i 8e veckan)
I Sverige provade vi runt en massa olika hormonpreparat puregon, menopur och fostimon med alltmer stegrande dos. Sven på Cfc sa däremot direkt att jag skulle ha 375 IE gonal-F och inget annat och se, det har ju blivit mkt bättre resultat
Hur gick det med telefonsamtalet med vår läkare i Köpenhamn idag?
Vi hade ett jättebra samtal med Sven. Han berättade att orsaken att jag denna gång fick hela 9 ägg var att vi drog ut på sprutande några dagar extra när äggblåsorna egentligen redan var stora nog att plockas. Men om man väntar lite till så kan några ägg till hinna mogna ordentligt och inte plockas ut omogna. Låter rimligt.
Sven peppade oss och menade att vår chans är ca 25% per gång eftersom jag får fina ägg (om än få) och har blivit gravid en gång. Så vi provar nog en gång till känns det som. Ska ringa vår svenska läkare i Solna som samarbetar med CFC och som gör ultrljuden och skriver ut recept o så och se när jag kan starta.
Skönt med lite paus först. Blev långt det här men nu är ni uppdaterade tjejer
Han verkar vara en väldigt bra läkare, var i kontakt med honom för knappt ett år sedan-funderade på att göra IVF där för dom hade nånslags behandling mot endometrios samtidigt!