• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan
    Tack, Snösport, för att du delade med dig av din undersökning idag! Och vilket bra beslut att åka dit! Men man blir ju onekligen orolig för egen del med tanke på vad gynekologer tycks missa; såsom cystor och bakterier. Jag har ingen erfarenhet av chokladcystor själv, tror jag. Jag fick cystor av Pergotime men de försvann av sig själva efter cirka en månad; och läkaren kallade dem enbart för cystor och inte chokladcystor. Så jag vet inte vad det var för cystor...? Vad fick du för medicin mot bakterierna?

Zinfandel: jag delar din åsikt gällande att oförklarlig barnlöshet inte existerar (jag har själv den "diagnosen"). Om ett tiotal år tror jag att man har fått klarhet i många av de "fel" som idag benämns som oförklarliga. Men tyvärr går forskningen för långsamt! Och i Sverige känns klinikerna ovanligt sega på att ta in nya synsätt, provtagningar och metoder. 

Spears: instämmer med Zinfandel....kanske borde du ta ett gravtest? Hoppas, hoppas! 

turlid: imorgon ska jag försöka hinna med att kolla upp någon som kan göra prov på bakteriell vaginos i Stockholm. 
  • Snösport

Alla som svarat och kommenterat..inte orkat läsa allt: 
    Ja vi ska ju kolla mer exakt vad det är föär typ av cysta om det är ofarlig mm...hon sa troligtvis chokladcysta, jag som hoppade över troligtvis när jag skrev här innan.
    Jag har menssmärtor i början av mens, pms mindre nu och rikliga blödningar vilket jag haft alltid....var på väldigt grundliga undersökningar när jag var tonåring så då hade jag inte det.
    Regelbunden mens och ÄL mm så jag kan för lite om endo...frågat min hem läkaren flera ggr om detta och hon har sagt att allt ser väldigt fint ut och att jag iinte har endo...Ludmila sa också att jag inte har det för allt ser så fint ut.
      Hon sa att vissa kan ibland  utveckla cystor om man gör många IVFer inom "kort tid"  ...kanske för  jag inte alls mådde bra under de 4 första IVFerna så kroppen kanske började komma igång.

Så innan jag tar in mer info eller så så ska jag gå vidare med min hemläkare...fokus är att få bort denna cystan på ngt sätt så jag kan försöka bli gravid igen innan det inte går alls då äggen är riktigt gamla eller slut .  Ska givetvis även snacka med IVFläkaren när jag vet lite mer för det kanske inte blir IVF innan sommaren då :/

nattinatt

• Snösport

Fjällsippa: jag tar och inboxar dej om recepten imorgon . 
    Jag är inte så mycket för att röra upp så folk blir upprörda här vare sej det är för eller emot mej eller läkarna.

• Enya70

Hej allihopa,

Hoppas det går bra att jag hoppar in här i den här tråden. Har läst en del vad ni skriver och vill gärna hänga med och diskutera och kanske få lite stöd o pepp. Är 40 år och har just gjort mitt åttonde IVF (6e återföring). Får få ägg per gång 2-5 men nu senast hela 9 stycken Glad men aldrig några till frysen...
    Plussade otroligt nog på det 6e IVFet i somras men det slutade tyvärr med MA i 8e veckan.

Senaste försöket när jag satt nytt pers med 9 ägg fick jag hela 3 finfina ägg tillbaka (i Köpenhamn) men testade tyvärr negativt i förra veckan. Tungt tungt. Ska ha ett samtal med vår läkare i Köpenhamn imorgon och höra vad han tycker vi ska göra nu.

Gonatt alla 

• Zinfandel
    Snösport skrev 2011-03-29 23:09:15 följande:
    Jag är inte så mycket för att röra upp så folk blir upprörda här vare sej det är för eller emot mej eller läkarna.
    Snösport: det är jättebra med information från olika kunskapsinnehavare! Det är absolut ingen kritik till någon, det var jättebra att du delade med dig och vi fick lite att fundera över Glad Jag har läst en del om bakterien tidigare och vet att den kan vara en orsak till att det inte funkar och då är det jätteviktigt att det lyfts fram. Det borde det göras oftare!! Tack vännen Glad
  • Snösport

Zinfandeln:
    Tack! jo jag vet att åsikter är bra men känner viss hysteri när jag läser det med utropstecken mm , jag vet att hon ger ut mycket recept till alla känns det som angående bakterier...i mitt fall är det som sagt inte alls omöjligt då jag även sista året är förstoppad eller har rännskit så inte helt omöjligt alls som sagt. Fått instruktion hur man gör om man är löshörd som jag är nu ...sådant som jag inte kunde innan så bra info för framtiden.   Jag är mer inne på att ett besök där och behandling kan inte skada när inget annat funkat..skiter i om hon ger detta till alla eller att det kostar oss ca 700kr i medicin.   Däremot så är det ju det där med cystan som jag blev väldigt förvånad över...de kanske skulle tagit mitt blodtryck efter jag fick veta det så hade jag kanske inte varit en av hennes lugnaste kunder. 
    dags att koppla ner o fokusera på jobbet!

• turlid70
    Snösport skrev 2011-03-29 23:09:15 följande:
    Jag är också intresserad av vilka mediciner du fick mot bakterierna och jag tror att flera här är det också, tacksamt om du berättar det direkt i tråden.

Alla tidigare diskussioner är absolut ingen kritik mot dig. Tvärtom, jag avundas verkligen din vilja att kämpa och hitta förklaringar. Samtidigt blir jag så ledsen för din skull att någon läkare kan missa en sådan sak som en cysta samt diverse bakterier och det verkar inte komma lärarna det minsta hur deras missar påverkar våra liv.

Jag är också oerhört tacksam för den info du delar med dig. Hur annars skulle vi kunna veta allt det då man inte får veta sånt av läkarna.
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-03-30 02:05:35 följande:
    Hej allihopa,

Hoppas det går bra att jag hoppar in här i den här tråden. Har läst en del vad ni skriver och vill gärna hänga med och diskutera och kanske få lite stöd o pepp. Är 40 år och har just gjort mitt åttonde IVF (6e återföring). Får få ägg per gång 2-5 men nu senast hela 9 stycken Glad men aldrig några till frysen...
    Plussade otroligt nog på det 6e IVFet i somras men det slutade tyvärr med MA i 8e veckan.

Senaste försöket när jag satt nytt pers med 9 ägg fick jag hela 3 finfina ägg tillbaka (i Köpenhamn) men testade tyvärr negativt i förra veckan. Tungt tungt. Ska ha ett samtal med vår läkare i Köpenhamn imorgon och höra vad han tycker vi ska göra nu.

Gonatt alla 
    Välkommen hit! Det är otroligt vad du har kämpat. Hoppas du får ett bra besked av läkaren idag. Har ni ändrat någonting i behandlingen när ni nu lyckades få ut 9 ägg sista gången?
  • turlid70

Snösport, jag tycker att det är helt rätt av dig att åka till en alt läkare och jag har absolut inget emot att såna läkare som Ludmila finns. Det är just såna läkare som vågar ifrågasätta andra läkarnas diagnoser.

Om man googlar på Bakteriell Vaginos så får man veta att det väldigt många som lider av det och det är inte många som får hjälp mot det. Och det är mycket möjligt att Ludmila har förstått det och profilerar sig just på det här och därför är det inte alls omöjligt att alla hennes patienter får samma diagnos, man får ju inte hjälp annars.

Var inte alls min mening att göra dig ledsen på något sätt. Man vill ju känna förtroende för sin egen läkare och få all hjälp man skulle behöva direkt av den, men det känns att man ofta behöver göra massa egna efterforskningar för att hjälpa sig själv.

Återigen, tack för att du delar med dig. Jämfört med din och andras erfarenhet här på forumet så känner jag mig ganska grön i IVF svängen och är tacksam för att få veta så mycket som möjligt.

• Inanna Li

Håller med om att det är jätteintressant att få lära sig saker här på FL så jag är tacksam när folk delar med sig av upplevelser och nya rön och annat. Just när det gäller bakterier och andra immmunologiska faktorer verkar ju inte svenska fertilitetsläkare så intresserade av att undersöka detta vidare. Jag har också funderat över Bakteriell vaginos och undrar om man kan testa sig för det nånstans. Tänk om det är så att ens kropp är ständigt inflammerad och att det är en bidragande orsak till att man inte kan bli gravid (förutom den uppenbara åldern då {#emotions_dlg.djavulsk})

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?