• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hönan skrev 2011-05-13 09:35:42 följande:
    Hallå där, vill bara säga att jag fick samtal att endast en gick att använda o blev inte befruktat:( kan inte sluta gråta.... Min gynekolog har ju inte tagit så mkt prover o det undrade kliniken över. Funderar på om jag kan få igenom en IVF redan t nästa cykel, nån som vet hur man kan övertala dem?
    Åh nej, nej nej! Känner med dig och är jätteledsen för din skull . Jag har min hemortsläkare i Södertälje, och går på CvL. Om du bor "rätt till" och vill byta enbart läkare så är han bra och mycket noggrann. Stor kram.
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-13 12:05:14 följande:
    Jag vågar knappt skriva om det för detta är nog det sista ICSI-försöket jag får göra pga min ålder. Är i slutet på kort sprutperiod nu och våndas över dag för ÄP. Jag hade igår på sprutdag 6 med Fostimon äggblåsor på hela 20, 16, 15, 12 och 11 - den andra äggstocken verkar helt lagt av. Östradiolvärdet var 2520, 1830 på dag 5. Alla blåsor har vuxit megasnabbt och har på ett dygn växt med 3 mm. Min distansgyn trodde ÄP på måndag, dvs endast efter totalt 7 sprutdagar. Kliniken ringde sedan och sa tisdag. Och när jag frågade om inte risken fanns att jag ägglossar innan plocket fick jag mer eller mindre välja dag själv och har nu egat sömnlös en hel natt.

Har räknat lite och om blåsorna fortsätter i samma takt, 3 mm per dygn skulle det innebära att de är hela 29, 25, 24, 23, 20 vid Ovitrelle på söndag, ÄP tisdag som kliniken föreslog.

Tar jag Ovitrelle lördag som distansgyn föreslog först är de: 26, 22, 21, 20, 17

Jag är livrädd för att ägglossa innan plocket. Såhär stora har de aldrig varit så tidigt. Och kliniken vill att de ska hinna mogna. Ångest är bara förnamnet.
    Jag gör också korta metoden nu; och liksom du hade jag östradiolvärde på ca 2 600 på sprutdag 6 (i måndags). Min läkare resonerade så här angående planering för ÄP: om jag hade haft 2 blåsor som var större än 17 mm på sprutdag 8 så hade han ägglossat mig samma dag, d v s efter 7 sprutor. Min läkare menade på att jag inte behöver oroa mig för få sprutdagar; när man har bra E2-värde och stora blåsor så behöver det inte alls vara sämre när det blir färre sprutdagar. Men nu hade jag inte det (största var 15 mm) så han sköt på ÄP till på måndag. Men mitt östradiolvärde hade höjts till 3 500 på sprutdag 8, vilket ändå visar på mycket aktivitet i blåsorna (tror jag). Jag förstår din ångest, för mina tankar har också snurrat som katten kring blåsor och E2-värde den här veckan. Låter så jobbigt att behöva ta beslutet själv, så ska det ju inte vara!
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-13 14:25:58 följande:
    Tack Fjällsippan för input! Ja mina blåsor var ju redan 20, 16, 15 osv nu på dag 6. Nu kan jag inte göra VUL och ta blodprov idag på dag 7 eftersom min distansläkare har stängt. Så det känns som ett kasst underlag att fatta detta viktiga beslut på. Klinikens läkare verkar mer besatt av dagar än storlek på blåsorna.

Det var tvärtom innan när jag gick på Sophiahemmet, där har jag tagit Ovitrelle när blåsorna mätt 20-16 ca. De menade att man inte ska pressa äggen för hårt heller. Nu har jag så rekordfå dagar men storleken måste ändå ha betydelse?!

När har du ÄP?
    Jag tar Ovitrellen imorgon och har ÄP på måndag. Det är min nionde IVF men första gången jag gör korta metoden; så jag har ingen aning hur mina blåsor/värden beter sig. Min läkare verkar bry sig mer om storlek (i relation till E2-värde) än antal sprutdagar. Är det första gången du har Fostimon? 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-05-13 15:39:24 följande:
    Ingen aning, jag blev också förvånad men det ska tydligen hjälpa till, sa Herr Stork. Så det är väl bara att lyda, allt som kan hjälpa är bra Skrattande 

Och vet ni vad, jag har TD på Mors Dag!!! Herre Jösses!! Nu är jag vidskeplig så det förslår haha!!

Turild: IVF
    Wow, grattis till toppresultat! Jag har hört om Ovitrelle-tillskott under ruvning tidigare, och tror att det är jättebra. Kopplar på tummarna redan nu inför testdagen på Mors Dag !
  • Fjällsippan
    callimero skrev 2011-05-13 14:58:57 följande:
    Jag hoppas dina blåsor uppför sig fint och ger ifrån sig en massa ägg!

Så olika det är, Sophiahemmet tog inte alls blodprov utan tittae bara på stl på äggblåsorna. Nu är det storleken och dagar som är viktigt. Lutar åt att jag måste upp till Falun över dagen imorrn för VUL och se hur det artar sig.
    Trist med extraresa upp till Falun, men det låter ändå väldigt bra om Urban eller Staffan också får ta sig en titt. Berätta hur det går, jag tänker på dig. 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-05-13 13:05:47 följande:
    Någon som vet om det är farligt att käka curry när man ruvar eller är gravid? Läste om det någonstans och nu nojjar jag för att jag fick mycket curry i min mat på lunch
    Ingen fara, Turlid. Däremot är det inget jag rekommenderar när graviditetsillamåendet slår till; kan fortfarande inte äta curry efter att ha spytt stark curry genom näsan när jag väntade sonen.
  • Fjällsippan
    Enya; jag hoppas innerligt att skuggan är något tillfälligt och att ledaren ser bättre ut på måndag, samt att blåsorna växer till sig. Finns det möjlighet att tappa ledaren från vätska under ÄP? Jag tror att jag har stött på någon tidigare här på FL som man tappade (men jag kan ha helt fel). Du ska veta att jag tänker på dig i helgen! Stor kram. 
  • Fjällsippan

Enya: vad skönt med strandpromenad som bringar förnyad kraft och fokus samt en uns lugn åt själen. Är själv uppvuxen vid havet, och kan också sakna horisonten, vinden, sanden och vågorna nu när jag bor i Stockholms innerstad. Japp, ikväll blir det schlager för hela slanten !

Lenafena: tänker också på dig och håller tummarna! 

turlid: kanske någon redan nämnde det; 10 dagar brukar de säga att det tar för Ovitrellen att gå ur kroppen.

• Fjällsippan

Lenafena: grattis till dubbelruvningen ! Hoppas att du kan ge samma present till din sambo som jag gav till min för drygt 3 år sedan!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?