callimero skrev 2011-05-13 12:05:14 följande:
Jag vågar knappt skriva om det för detta är nog det sista ICSI-försöket jag får göra pga min ålder. Är i slutet på kort sprutperiod nu och våndas över dag för ÄP. Jag hade igår på sprutdag 6 med Fostimon äggblåsor på hela 20, 16, 15, 12 och 11 - den andra äggstocken verkar helt lagt av. Östradiolvärdet var 2520, 1830 på dag 5. Alla blåsor har vuxit megasnabbt och har på ett dygn växt med 3 mm. Min distansgyn trodde ÄP på måndag, dvs endast efter totalt 7 sprutdagar. Kliniken ringde sedan och sa tisdag. Och när jag frågade om inte risken fanns att jag ägglossar innan plocket fick jag mer eller mindre välja dag själv och har nu egat sömnlös en hel natt.
Har räknat lite och om blåsorna fortsätter i samma takt, 3 mm per dygn skulle det innebära att de är hela 29, 25, 24, 23, 20 vid Ovitrelle på söndag, ÄP tisdag som kliniken föreslog.
Tar jag Ovitrelle lördag som distansgyn föreslog först är de: 26, 22, 21, 20, 17
Jag är livrädd för att ägglossa innan plocket. Såhär stora har de aldrig varit så tidigt. Och kliniken vill att de ska hinna mogna. Ångest är bara förnamnet.
Jag gör också korta metoden nu; och liksom du hade jag östradiolvärde på ca 2 600 på sprutdag 6 (i måndags). Min läkare resonerade så här angående planering för ÄP: om jag hade haft 2 blåsor som var större än 17 mm på sprutdag 8 så hade han ägglossat mig samma dag, d v s efter 7 sprutor. Min läkare menade på att jag inte behöver oroa mig för få sprutdagar; när man har bra E2-värde och stora blåsor så behöver det inte alls vara sämre när det blir färre sprutdagar. Men nu hade jag inte det (största var 15 mm) så han sköt på ÄP till på måndag. Men mitt östradiolvärde hade höjts till 3 500 på sprutdag 8, vilket ändå visar på mycket aktivitet i blåsorna (tror jag). Jag förstår din ångest, för mina tankar har också snurrat som katten kring blåsor och E2-värde den här veckan. Låter så jobbigt att behöva ta beslutet själv, så ska det ju inte vara!