• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-02-12 17:04:36 följande:
    Men gud vad jag blir ledsen för din/er skull och jag vet hur det känns, man tror att det aldrig någonsin kommer finnas något att bli glag över. Jag lider med dig, men man repar sig konstigt nog och livet visar sig att inte vara helt meningslöst ändå. Kram på dig vännen!
    Tack! Jag ska väl ta mig igenom detta också. Nu har jag ju en behandling till att se fram emot med skräckblandad förtjusning. Hoppas verkligen inte att jag försämrat mina värden sen förra året så att jag kan få ett bra resultat igen!
  • Inanna Li
    Mary73 skrev 2011-02-12 17:24:14 följande:
    Jag blir så ledsen för din skull, finns inga ord!
    Stor Kram
    Kram! Hoppas det går bra för dig!
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-02-12 18:25:56 följande:
    Inanna: Usch, lider med dig...
    Har ju inte fått något odlat som blastocyst så jag är inte så insatt men är det så att de kollar efter genetiska defekter?
    Har du samma läkare varje gång, vem?
    Hoppas du snart får något att se fram emot.
    Tack för omtanken! Nej, tyvärr kollar de inte genetiska defekter som ChippiChoppi skriver. Vore ju guld värt om de kunde börja med det även i Sverige. Blastocystodling är det näst bästa alternativet då det antas att bara de bästa äggen ska klara sig till blastocyststadiet men i mitt fall räckte ju inte ens det! Jag har A-K Lind varje gång så jag får planera vidare med henne. Hoppas hon tycker att jag ska fortsätta ett tag till då jag fått så bra resultat till både antal och befruktningsgrad.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-02-12 19:08:10 följande:
    Inanna68: Lider så med dig också. Stor kram. Hoppas så innerligt att du ska bli gravid o få bli mamma. Håller alltid tummarna lite extra för dig. Vi är ju rätt många som har barn i tråden o får vi inget mer barn, så har vi ju iallafall vårt/ våra tidigare barn. Så oss är det inte lika "synd" om.
    Tack! Snällt av dig att tänka så. Jag förstår ju att man gärna vill ha mer än ett barn men ett är naturligtvis alltid bättre än inget alls. Kram på dig min vän!
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2011-02-12 19:12:56 följande:
    Innana: Ja det är tungt när man får blödningen och man blir helt nere med många tankar . Jag håller med dig att det är konstigt att det inte funkar men jag vet också som min läkare har sagt att det är ett lotteri. Ibland har man tur och ibland får man hålla på väldigt länge. Det är fruktansvärt orättvist! Det är klart att ni ska fortsätta i mars. Jag själv har inte sagt något till min man att jag vill fortsätta men är inte helt säker heller, Hade bara fyra ägg när det tog ut dem och vet inte om det är någon idé, Har också haft blastisar av kanon kvalite men vad hjälper det när det inte ens fäster, Näää vi får försöka hitta kraft och komma tillbaks igen. Beklagar verkligen och känner med dig. Jag blir ledsen när jag tänker på vad vi tar oss igenom och allt kring det här med ivf.  Ta det lite lugnt och se vad du känner. Jag ska prata med min läkare om två veckor och se vad vi kan göra. Håller tummarna att det ska funka! Massor av styrkekramar!
    sushi - Shit att det inte ska funka för dig och mig! Självklart fortsätter jag. Vi har ju bara gjort en behandling med ett färskförsök och det var i maj 2010. Den gången hade jag två polyper på sammanlagt 2 cm mitt i livmodern. Förmodligen förhindrade dessa implantationen av embryona. Man har ju alltid lite bättre chans med färska embryon så jag håller mitt största hopp till kommande färskförsök. Men visst det är alltid ett lotteri.
    Tre återföringar kanske ändå inte är så mycket. Ändå känns det länge men det är för att jag hållit på i 9 månader men blivit avbruten av operation, missfall och klinikens öppettider. I vår ålder får man väl göra minst 6 återförignar innan man börjar fundera på att ge upp!

Hoppas på dig också! Kanske orkar du testa en gång till med IVF när du pratat med din läkare.
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-12 22:56:55 följande:
    Inanna, är så ledsen för er skull! Så tungt, och så orättvist! Liksom Sushikattens läkare har jag mött läkare som pratar om "otursfaktorn" när det gäller IVF'er. Det är mycket som ska klaffa, och vissa av oss får kämpa några fler gånger än andra trots fina embryon. Sedan finns det ju några enkla tillägg som kan göras under ruvningen (som vissa läkare tror förbättrar chanserna) ex Trombyl (blodförtunnande) och östrogen. Hoppas att din läkare stöttar dig, och tror på dig. För med dina fina värden så tycker jag att det SKA funka.
    Tack! Trombyl ska jag fråga om. Undrar om det är samma som Fragmin som jag också blivit rekommenderad men bara ett annat namn? Det är ju oerhört tråkigt att blöda för tidigt under ruvningarna. Jag tror att jag kan lida av progesteronbrist. Min lutealfas blev bara 10 dagar denna gång och brukar normalt ligga på 11-12 dagar och det är ju inte heller optimalt!
  • Inanna Li
    oceanney skrev 2011-02-13 03:41:44 följande:
    Jag fick en spruta med HCG, ett antal dagar efter ET, därför att mitt östradiolvärde var väldigt lågt under ruvarperioden. Östradiol (E2) ska visst vara över en viss nivå för att man inte ska börja blöda under lutealfasen, vilket alltså lär kunna hända oavsett om embryot fäst eller inte. 
    De har aldrig testat mitt östradiolvärde på kliniken eftersom de inte gör det vid korta metoden men det är ju en intressant aspekt. Östradiol och progesteron samverkar ju. Kanske jag har låga värden på båda hormonerna.
  • Inanna Li
    Skruttefia skrev 2011-02-13 07:58:42 följande:

Angående PGD så finns tyvärr risken att embryona inte överlever behandlingen även om de egentligen är "av god kvalitet" , eftersom man går in i embryot och plockar ut en av cellerna!

En bekant är läkare och håller bl a på med detta.

Det har jag också läst nånstans och det är förstås också en riskfaktor som man får ta med i beräkningen.
  • Inanna Li
    Mamma gås skrev 2011-02-13 10:32:45 följande:
    Neej vad tråkigt Inanna!! Verkligen ledsen för er skull!!!
    Tack! Nu hoppas jag allt jag kan på dig!
  • Inanna Li

Snösport - Hoppas att du nu verkligen får bästa resultatet någonsin på alla sätt! Njut av vackra Falun och koppla av! Allt har ju gått jättebra så här långt! Spermier före ET är ju en intressant aspekt! Den här gången har du verkligen inte missat nåt Skrattande!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?