• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

oceanney skrev 2011-02-13 13:21:37 följande:
    Jag gjorde också korta metoden. Östradiolvärdet testades varannan dag fram till ET och ökade precis som det skulle. Sen fick jag ta ett blodprov igen ett antal dagar efter ET och då E2 väldigt lågt, vilket tydligen gör det svårt att bibehålla en graviditet. 
    Vad mycket man inte känner till! Tack för ännu en viktig lärdom! Synd att de inte kollar östradiolvärde när man gör korta metoden på min klinik!

Håller tummarna för dig imorgon på Alla Hjärtans Dag! Perfekt dag för din lilla dotter att välkomnas till världen om det blir som planerat!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-02-13 16:08:46 följande:
    Inanna: hur mår du nu...?
    Tack för att du frågar. Det känns ganska OK efter omständigheterna. Jag har ju i alla fall lite framtidshopp inför nästa behandling. Men det är också oroligt att inte ha en aning om hur hormonstimuleringen kommer gå då det var nästan ett år sen sist. Det är bara att hoppas på att det finns några äggblåsor kvar! Lite jobbigt att behöva vänta en månad innan jag kan börja med sprutorna men så är det ju. Det går tyvärr inte att skynda på kroppen, men jag är ju van att vänta vid det här laget Skrattande! Tråkigt att ruvarlyckan blev så kort! Inför nästa gång borde jag få progesteron och ev. Trombyl/Fragmin om min läkare godkänner det!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-02-13 16:41:29 följande:
    Inanna: känns bra att höra att du ändå är hoppfull och kan se fram emot nästa försök. Jag har progesteron hemma om du behöver. Idag är det vanligt att man ger det även till ostimulerade FET och även i samband med insemination. Nåja, bara hojta om du vill ha!

Klart det finns äggblåsor kvar! Tyvärr vet vi att i vår ålder förändras statusen snabbt men med dina 25-åringsvärden finns det garanterat en hel hop kvar :) Du har ju fått så fina resultat innan så så drastiskt har det inte förändrats. Var inte orolig! 
    Tack för ditt erbjudande men än lär jag kanske inte behöva det. Skulle ju vara om vi testar själva vid nästa ÄL om ca 2 veckor i så fall vilket vi förstås ska göra även om vi vet att chanserna är små (men inte lika med noll). Men du lär väl behöva själv snart? Du sätter väl också igång med nästa behandling i mars? Spännande att få följas åt!

Hoppas bara jag inte haft den där hemska dippen som enligt statistiken brukar inträffa vid 37-38 års ålder och som gör att man förlorar hälften av sina kvarvarande ägg på en gång! Men det kan ju funka med IVF efter det ändå Glad!
  • Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-02-13 17:02:16 följande:
    Jag har så mycket utskrivet att jag nästan drunknar i mediciner, kan väl börja sälja ;)

Ja, jag räknar med ÄP runt 18 mars om nästa mens kommer i tid. Jag blöder fortfarande lite lätt, 8 dagar efter blödningens start. Så undrar när ÄL blir denna månad..... Förändrar du nåt annat i ditt liv under tiden? 
    Jag antar att mitt ÄP kommer bli runt 25 mars. Jag ska börja äta Omega 3 förutom Folsyra. Kaffe har jag börjat dricka igen men ska sluta när det närmar sig ÄP.

Tar gärna emot andra tips på vad man kan tänka på som förbättrar fertiliteten. Mirakelpreparat (förutom DHEA då)? Akupunktur kanske?
  • Inanna Li

Läste nu om Ferronol. Det innehåller järn, folsyra och B-vitaminer i kombination! Är säkert jättebra! Motionera måste jag också göra på något sätt. Ska börja med promenader i alla fall! Socker är ju alltid bra att dra ner på.

• Inanna Li

Zinfandel - vad mysigt det verkar med powerwalks. Snön är inte helt borta här i Göteborg än men snart så ... Då tänker jag dra med min mamma som är nybliven pensionär ut på promenader! Ett bra sätt att umgås på tror jag! Zink, folsyra och C-vitamin har jag fått min sambo att börja äta.

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-13 21:44:41 följande:
    Oj, vad är det där för hemsk dipp! Fy, vad deppigt det låter. Undrar om det var som hände mig, för ur det blå gick jag från 10 - 15 plockade ägg under några behandlingar till 4 ägg (vid 39 år). Men det var först då som jag fick en lyckad graviditet, å andra sidan . Kommer du att vilja ta ett nytt AMH-värde nu? Jag har avstått från det, för mig känns det bättre att se vad äggstockarna kan prestera utan att jag behöver tänka på "en siffra på min reserv". Det senaste värdet som togs på mig var 2009 (och var 1,4). Jag fyller 43 i maj.

Tack för ruvar-grattis . Jag har redan börjat noja mig, tycker att jag blöder så mycket från äggplocket fortfarande. Och ikväll kändes det som att det kom från livmodertappen. Och givetvis så kom nojan igång på att embryona har trillat ut. Trots att jag genomgått så många ruvningar så tycks jag aldrig bli vis och klok i de här sammanhangen.

Visst verkar det deppigt! Man ska nog inte läsa för mycket. En "yrkesskada" från min sida att vilja söka rätt på massor av information. Det verkar ändå inte vara antalet utan kvalitén som det hänger på. Jag hoppas verkligen att jag slipper ta ett nytt AMH-prov. Är verkligen inte sugen på det!  Det var 10 månader sen jag tog det sist. Jag hade 2, 7 i april 2010 vid 41, 5 års ålder. Misstänker att det kan sjunka drastiskt när som helst. Antar att det kommer märkas hur jag reagerar på sprutdosen ändå och om det behövs så kan man ju höja. Jag fyller 43 i september.

Hoppas din blödning ger med sig så att du kan ta det lugnt. Jag nojar mig jämt, för nästan allt så jag förstår dig! Men embryona kan inte trilla ut Flört! De fastnar i livmoderslemhinnans "luddiga" yta.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-02-14 11:03:44 följande:
    Innanna skönt att höra att du mår bra och ser fram emot en ny behandling snart. Får ni lite hjälp från posten?

Tyvärr, posten gäller bara för kvinnliga anställda där och om man gör behandlingar på Fertilitetscentrum i Stockholm eller Göteborg. Synd att du inte fått plus på stickan än men som du skriver är det nog för tidigt. Vilken härlig grej om någon här (och väldigt gärna du) plötsligt skulle lyckas med hemmaförsök!

Spännnande att du snart börjar på ditt nya jobb! Lycka till! Jag har varit hemma sen jag började chockblöda i torsdags. Ska försöka ta mig till jobbet i morgon. Är ju t o m schemalagd på lördag denna vecka. Och nästa vecka är en hel kursvecka. Skit att jag inte kan vara hemma längre när jag mår så dåligt men jag måste ju försöka leva som vanligt no matter what!

• Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-02-14 10:54:58 följande:
    Inanna: Hade du ett sådant fint amh-värde så bör du ju inte behöva ta ett nytt, och som du skriver så kommer man att märka på stimuleringen om du behöver en extra skjuts den här gången. Vet du hur ditt TSH-värde ser ut? Jag tycker att det är bra att vi har en med "yrkesskador" här i tråden som förser oss med information . Som tur (eller kanske otur?) är så är det ingen forskning som råder på det mirakel som ibland inträffar när allt plötsligt klaffar och vi äntligen blir gravida! Min läkare har en ganska schysst inställning till det som vi fortfarande inte känner till vad gäller ägg, befruktning och implantation. Samtidigt har jag märkt att han följer forskningen noggrannt, så han är ändå väldigt påläst. Men ibland kommer han med små kommentarer som just hänvisar till att ALLT kan ske oavsett ålder, värden och äggkvalitet. Förmodar att han också är "yrkesskadad" . Vad gäller ludd i livmodersslemhinnan så har jag länge undrat om min livmoderslemhinna helt enkelt saknar de rätta ingredienserna (ex pinopoder) eftersom mina embryon tycks utplånas därinne. Men, men den här gången hoppas jag att miljön är optimal! Om det är någon som är nyfiken på hur mina embryos såg ut igår så ligger det en bild i min blogg här på FL.
    Jag borde ju ha några äggblåsor kvar i alla fall Glad! Jag är bibliotekarie och är van vid att ständigt söka fram information så det var därför jag skrev att jag är "yrlkesskadad" Skrattande. Det är nog mer eller mindre ett mirakel varje gång någon blir gravid. Vissa av oss får ju kämpa längre än andra. Du din stackare fick kämpa länge för ditt plus trots fina embryon. Livet är orättvist men det visar ju på att det kan funka till slut i alla fall!  Ska kolla in dina embryos. Själv har jag aldrig fotat våra. Jag ska fråga om mitt TSH-värde nästa gång. Minns att min läkare sa att det var OK men det behöver ju inte betyda att det är bra. Om jag är ett gränsfall undrar jag om hon i så fall går med på att skriva ut Levaxin för att sänka värdet i alla fall. Jag är ju  "desperat" nu och vill göra alla förbättringar jag kan eftersom klockan tickar på obarmhärtigt!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?