• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Myran - vi skrev visst samtidigt. Vad synd att det strular med leveransen.

Såg att någon frågat på CFCs hemsida om detta med att mäta LH kontra val av preparat. Men han verkar inte alls vara med på noterna där tyvärr.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-09-26 11:36:14 följande:
    Guilty. Nä, det var inget kul svar alls. Jag hade förstått det om det var samma innehåll men olika märken men nu är det ju faktiskt olika innehåll. Ska nog slå tärning nästa gång vilket jag ska ta......
    Ja, detta är nackdelen med CFC. Snabba och tyvärr ibland oengagerade svar. Jag fick rådet att låta min distansgyn välja preparat. Distansgyn väntar på att kliniken som gör ivf ska ordinera. Det är alltså jag som dyrt betalande patient som ska ordinera mig själv. Och precis - de innehåller faktiskt olika uppsättningar!
  • callimero

Jag menar inte att det inte är ok att vara nervös Slemmis. Det är vi alla oavsett vilket nr på försök vi är inne på!

Men eftersom du hängt här ett bra tag tänkte jag du har fått hum om vad ivf innebär, kort resp lång metod tex. Att du är överviktig tror jag inte du behöver oroa dig för om du har regelbundna cykler och konstaterad äl. Jag har själv en 15 kilo men det är ingen som sagt något om det. Det är värre med åldern. Det jag menar med en sak i taget är att ni förmodligen kommer få reda på vad i planeringen ni befinner er imorgon.

Vi gjorde utredning på oss båda. När det konstaterades att vi hade manlig faktor och att jag var för gammal för att få landstingsfinasierat försök pga kötid var det bara för oss att kontakta den privatklinik vi ville gå till och boka in oss för ett samtal med läkare som ordinerade vilken typ av behandling vi skulle ha och när.

Jag googlade runt och läste på som besatt. Det var mitt sätt att hantera nervositeten.

• callimero

Men grattis AnnaLinn! Skrattande

Och grattis till ruvarstatus Oceanney! Solig

Vad skönt att leveransen Inofolic äntligen kom fram myran och tjorven.
    Om någon mer i Stockholmstrakten vill haka på min och Fjällsippans beställning, inboxa mig.

• callimero
    myran6801 skrev 2011-09-26 21:17:50 följande:

Blev inte så imponerad av tv-programmet måste jag säga.

Inte jag heller. Och självklart MÅSTE det tas upp ett skräckexempel på surrogatskap. Kan inte ett helt program om ofrivillig barnlöshet vara fritt från sånt?
  • callimero

Jag önskar mer krass fakta som hur många försök staten bekostar och inte bekostar, åldersgränser, orättvisor mellan länen och att många, många tvingas bekosta rubbet själva. Att det fått hetta till ordentligt i debatten. Tycker man sveper lite mycket på ytan trots att de hade chansen med både par och singlar som ställde upp. Blir lite axelryckning, eller så är det bara jag som är så insyltad och krockskadad.

• callimero

Ja det var modigt av honom att vara med tycker jag med. Sen kan de väl skippa deltagare och debattörer som själva inte drabbats av ofrivillig barnlöshet eller om de nu måste vara med pressa dessa rejält på pulsen.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-09-26 22:26:32 följande:
    Precis, tack för att du sa det. Jag har alltid tyckt att barn är meningen med livet men nu när jag (kanske) inte får några, har inte mitt liv nån mening då..?! Såklart det har! Jag föredrar också att istället fråga vad ofrivillig barnlöshet innebär. Det är totalt fel forum att ifrågasätta om barn är meningen med livet i ett sådant program. Min förra gyn sa till mig att "barn är inte bara underbara", jag hade kunnat skjuta honom, säger man det till nån som gör vad som står i ens makt för att få barn..?!
    Precis. Och tänk att dess förnumstiga kommentarer alltid kommer från någon som själv inte är drabbad. Ungefär som om man lever i en naiv föreställning om att bebisar kommer ut nypudrade och gör livet till ett rosa fluff?
    En annan kommentar jag ofta fått är att barn minsann inte är allt. Men om man längtat intensivt sedan tidig 20-års ålder och längtan bara blir större och intensivare med åren så är den väldigt mycket allt när den aldrig infrias!
  • callimero
    turlid70 skrev 2011-09-27 08:36:20 följande:
    Håller med , samma om homoparet. Inte imponerat av programmet i sin helhet, men vissa bitar var bra, framför allt paret med mannen som inte hade några spermier. Tjejen som hade betalat 200000 kr för sina försök, lyckades inte förmedla budskapet, tycker jag. Kan det vara så att vi behärskar oss när vi ska träda fram och prata känslor?
    Tror också det är väldigt svårt att släppa allt framför kameran. Det är nog svårt att få folk som pallar att ställa upp men det allra bästa hade nog varit att få följa några stycken i flera avsnitt för att komma mer inpå livet. Men det kanske de kommer göra? 
  • callimero
    Enya70 skrev 2011-09-27 11:17:08 följande:
    Det är sant! Men vid köksdiskussionerna där man dryftade huruvida staten skulle stå för fiolerna så nämndes inte dagens regler vilket jag definitivt tycker de borde klarlagt!
    Jag håller med. Det framstod kanske mer som att just hon fick betala dyrt då hon var singel precis som gay-paret. För övriga nämndes inte alls att det kostar och med tanke på alla hätska kommentarer som folk skriver så fort det är artiklar om infertilitetsbehandlingar så verkar tron att vi blir överösta med betalda försök rätt utbredd.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?