• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Detta svar fick jag ang frågor om diverse tilläggspreparat:
    -prednisolon? Dette anvender vi
    -fragmin? nej
    -extra HCG efter ET? Ja en god ide
    -progynon? nej
    -trombyl? ja

Altså nej till Progynon, men någon av er, (myran?) fick ett annat svar?

• callimero
    oceanney skrev 2011-09-19 14:56:31 följande:
    Håller med att det svenska sättet att göra saker på låter lite high chaparall.
    Onekligen så.

Lycka till med FET!
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-09-19 16:02:19 följande:
    Kalimero, låter som det gick bra hos Gyn. Hoppas du känner att du får stöd där. Vi diskuterade också preparat när jag var hos honom o han sa samma sak till mig att fostimon inte var så bra utan han rekommenderade menopur i mitt fall. Men jag är oxå intresserad av varianten som maryhe fick dvs kombo. Men här kör man ju inte alls med blodprover på samma sätt. Men vi kanske borde utmana CFC allihopa! Östrogen frågade jag ju Svend om o han svarade att vi kunde diskutera det, så fet var ju inte blankt nej. Vilken jäkla jungel detta är, jag blir alldeles förvirrad. Skulle helst vilja ha någon som sa "gör si o så" inte säga till hur de ska göra! Men jag vet jag är inte ensam.....
    Ja han är bra, ödmjuk och empatisk. Han tyckte att min ordinarie gyn kanske borde pensioneras om hon ska bete sig så illa. Ja, bra idé att sätta lite press på CFC allihop. Jag har frågat både i mail och på deras forum om val av preparat och LH-test.
    myran6801 skrev 2011-09-19 16:17:14 följande:
    Jag frågade om östrogen (är det progynon, sorry min okunskap) och han svarade att de brukar inte ge det men att amerikanska studier har visat bra resultat så vi skulle prata om det när jag kom dit.
    Just det. Han kanske svarade mig i nattmössan då?
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-09-19 16:31:16 följande:
    Jag tog blodprov varannan dag med början på första sprutdagen
    Första blodprovet på sprutdag 1 alltså, vilken cd var det? Funderar på att försöka få till ett blodprov för att välja preparat. Men då gäller det att veta hur man tolkar det, jag menar vad är högt / lågt LH?

Tror inte CFC tar några blodprover alls. Har inte fått instruktioner om det. Så var det även på Sophiahemmet, de hade "strömlinjeformat behandlingen" som det så fint hette. Falun tyckte det var viktigt och tog 2 st under sprutperioden för att bestämma dag för ÄP.
  • callimero
    Hoppfull10 skrev 2011-09-19 17:22:41 följande:
    Vad tråkigt att ni råkat ut för läkare som verkar vara riktiga nötter. Själv gick jag på behandlingar i Sverige mellan 42-45 års ålder innan jag åkte utomlands för äggdonation, och det var ingen vare sig läkare (behandlades av 3 stycken) eller sköterskor som överhuvudtaget pratade om att jag skulle vara för gammal för att få barn. Det var säkert p.g.a att jag gick privat.
    Bara att gratulera till en förmodligen ovanlig erfarenhet! Blir lite nyfiken var du gick...
    Vi har gjort alla försök privat och betalt dyra pengar för att bli ytterligare tillplattad och klappad på huvudet.
    Hoppfull10 skrev 2011-09-19 17:31:39 följande:
    Menar du inte progesteron istället för progynon? Det beror ju förstås på vilken behandlingen du gör? Progesteron har jag använt vid alla behandlingar, men progynon använde jag endast när jag gjorde äggdonation.
    Nej, vissa kliniker - som tex Maryhes - ger även Progynon efter vanligt ET/IVF. + det vanliga Progesteronet.
  • callimero

Bra info Zinfandel, om än något luddiga. Och varierande! Ungefär som reglerna för landstingsfinansierade försök. Konstigt att det inte är samma ref.värden i hela landet. Men det är väl samma soppa som hur ref på TSH tolkas, beroende på var och av vem.

• callimero
    myran6801 skrev 2011-09-19 20:51:46 följande:
    CFC vill att jag ska göra vul på dag 2 för att bestämma dos. Låter väl vettigt?! Vid de tidigare Ivf:erna har de aldrig gjort det.
    Det var bra. Vill de veta antalet antrala folliklar? Jag har bara fått instruktioner att ta maxdos. Verkar som vi får samköra vår info som verkar variera.
  • callimero

myran - brukar du normalt sett göra VUL på cd 1 för att kolla att allt är klart för start, tunn slemhinna + inga cystor?

Idag såg gyn ca 7 antrala folliklar på ena sidan och en 4-5 på andra.

• callimero
    myran6801 skrev 2011-09-19 21:06:22 följande:
    Jag antar det är antalet folliklar de vill veta. Det bar sköterskan som mailade den infon till mig. När jag sa det till Gyn här tyckte han det var onödigt, så brukar vi inte göra i sverige sa han. Ja jag tycker verkligen vi ska jämföra våra ordinationer! Alla värden ni har tagit fram ovan bad är det?
    Aha, jag har bara fått svar av Dr på CFC som ordinerade kort metod och maxdos. Sen fick jag svar på mina frågor om tilläggspreparat som jag postade här tidigare. Thats it. Men då ska jag maila om antal folliklar innan start och se vad de säger. Fick du några andra instruktioner?

Värdena ovan som Zinfandel la in är på bla LH, tänkte om man skulle kunna ta ett blodprov likt Maryhe för att bestämma vilken medicin som passar.

Jag frågade det på deras öppna forum och fick svar:
    Enligt en väninna till mig som gjort IVF i Turin, Italien vid 42 års ålder (och precis lyckats bli gravid) så testar man LH-nivån innan stimuleringsstart för att veta vilket preparat man ska sätta in. Hon hade då ett högt LH-värde så de satte inte in Menopur som var planerat utan ändrade till Gonal-f och la sedan till Menopur vid start med Orgalutran då det hämmar LH. Intressant tycker jag. Är det något ni praktiserar? (19-09-2011 18:05:37)
    vi måler ofte LH, men det giver ikke bedre resultater. Der kan nogle gange være en effekt ved at anvedne de gamle produkter som menopur, men ofte giver det ikke bedre resultater Men jag vet inte om jag begriper om det var just själva LH-testet han svarar på, eller bara om preparat med LH i allmänhet?
  • callimero
    oceanney skrev 2011-09-19 21:12:10 följande:
    Oj! Vad många folliklar! Låter lovande.
    Ja, bara de hänger med när jag börjar spruta och är av rätta virket!
    linköping68 skrev 2011-09-19 21:12:43 följande:
    Tack alla ni underbara, rara och fantastiska för gratulationer på min ungdomliga dag Skrattande
    Gammeltanten har bestämt sig för att inte ge upp utan kämpa vidare. Fasen om de inte borde funka snart. Jag har ju iaf många år kvar till det blir för sent.... enligt mitt sätt att se, inte enligt trångsynta svenska läkares!
    Många kramar till er alla!
    Grattis! Och vad härligt att läsa!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?