• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

linköping68 skrev 2011-09-16 12:02:58 följande:
    Jaha, idag är en riktig deppardag Rynkar på näsan Står nu på kanten till det bottenlösa hålet och på måndag är det min tur att förpassas dit ner...... På måndag fyller jag 43 och är då alltså borta ur leken vad gäller IVFer. Tänk att siffrorna ska vara så viktiga och inte helheten. Blä!
    Har liksom förträngt att jag fyller för jag känner mig inte som 43, varken i kroppen eller sinnet. Nej nu ska jag gräva ner mig en stund och vara ledsen  Gråter  Men sen ska jag komma upp till ytan igen....

Kram på er alla
    Ja inte är det kul att fylla år längre. Men jag har fyllt 44 i augusti och ska göra ett försök i Danmark.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-09-16 11:52:46 följande:
    Hej Kalimero! Skönt att höra att det är bättre hemma. Men det väl attans också vad alla dessa gyn ska håll på då. Har de inte empati i sin utbildning?! Hur svårt kan det vara att vara lite medmänsklig? Att det ska vara så himla märkligt att vilja ha barn eller åtminstone försöka, vad är så konstigt med det?! Det är fel på hela attityden och alla verkar råka ut för det med jämna mellanrum. Sorgligt. kram på dig Hjärta 
    Tack Zin. Ja de kanske borde åka på studiebesök till Italien? Nu kom det ju till slut fram att denna, stora gynklinik har policyn att avfärda såna som mig. Men det finns ingenstans detta är angivet som standard. De menar att det är så många som söker hjälp hos dem och att någonstans måste de avböja vissa. Detta trots att jag gått där så länge och de vet min historik, att vi betalat rubbet själva. Inte fått ett öre av Landstinget, så ska jag alltså bli hänvisad till att betala dyra pengar för en vanlig undersökning eller få kastat i ansiktet att allt beror på min ålder? Det är skrämmande lätt att bli bitter...
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-09-16 13:12:30 följande:

Kalimero, usch din stackare som råkat på en jobbig blödning och på det en knäpp gyn. Ska du gå till gyn som du tipsade mig om? Jag tycker han var super så hoppas du får bra hjälp där. Sköt om dig vännen!

Jag ska dit på måndag. Betalar hellre mer och får support, han är bra, lugn och sympatisk. Passar på att bolla lite tankar om nytt försök på CFC på samma gång. Men nu blir det IVF med donerade spermier. Så får vi kanske ett svar på hur det står till med mina ägg svart på vitt.

Snösport - så tråkigt att det inte fungerade med den nya kärleken! Ibland tar livet tvära kast, men du verkar vara vid rätt gott mod vilket glädjer mig.
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-09-16 13:16:41 följande:

Tjejer, ska vi inte ta en gruppresa till Maryhes klinik i Italien Glad Är så obotligt trött på att man inte kan få någon hjälp här hemma !!!! Dessutom tycker jag det är alldeles för mycket löpande band vad gäller behandlingen ingen som individanpassar metod och dos i samma utsträckning som de verkar göra på kliniken som Maryhe gått på. När jag började denna resa var jag faktiskt inte 43 och de var inte speciellt snabba utan ett halvår sjabblades bort och nu vill ingen ta i en med tång !!!!!!

Så där nu har jag fått spy lite galla..........

Kram kram

Instämmer! Speciellt i samma faktum att jag inte var 44 då jag började denna resa utan 39. Redan då började det negativa tjatet om ålder. Inte ett ord till min sambo eller det faktum att vi har manlig faktor som orsak. Utan allt fokus på den hemskt besvärliga åldringen till kvinna.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-09-16 13:26:42 följande:
    Hoppas att din gyn får rätsida på blödningar och den skumma follikeln. Kommer du att kunna honom som hemortsläkare vid IVF'en på CFC?

Hur har du det med Inofolic? Jag beställer gärna mer inom kort, och som sagt är det nog bäst att samordna. 
    Tack Fjällis, hoppas jag med! Ja det blir han vid försök på CFC. Känns tryggt då han känner mig sedan innan vid Faun-försök + han har lång vana vid IVF-patienter som gör distansbehandling.

Jag har rätt mycket kvar, men kanske kan vara en bra idé att bunkra upp ändå.
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-09-16 13:22:54 följande:
    Ja eller hur!!!! Vi hyr ett hus och så kör vi samtidigt ))) Grupprabatt kanske både vad gäller resa, boende och IVF och så kan väl Maryhe vara vår egen tolk och guide!
    Maryhe - du har ett nytt jobb om du vill... Drömmer

Veronica - var går ni?
    De flesta kliniker har sina hemsidor med alla uppgifter.
  • callimero

Intressant inlägg där från Lyxmamma Zinfandel, har också läst det och funderar som bara den på vilken taktik i dos jag ska ha vid nästa försök. Tar man för låg dos riskerar man att endast ett fåtal ägg rekryteras från start, men jag läste rön från ivf-konferensen att de diskuterar om höga FSH-doser kan rubba kromosomuppsättningen ännu mer hos äldre kvinnor. Svårt val!

CFC säger dessutom att man kan ta vilket preparat som helst när jag frågat. Menopur-Fostimon-Gonal-f eller Puregon... ja hur sjutton ska man veta vad välja? Falun var entusiastiska inför Fostimon men verkar nu mindre ivriga. Detta enligt den distansgyn jag gick till vid försök där. Var hos honom idag för att få ett andra utlåtande om min långrandiga blödning efter besök hos min ordinarie oförskämda gyn. Den follikel som var där sist verkar nu krympa och försvinner förhoppningsvis när jag slutar ta Neovletta.

Jag kan bara instämma i myrans erfarenhet av Sophiahemmet. De är närmast rabiata i sin åldersfascism. Som om man från en dag till en annan är en helt annan individ med totalt andra förutsättningar? Jag lyckades ändå tjata till mig försök till och med så sent som i våras, och det var alltså inne på året jag skulle fylla 44. Orkar knappt skriva om hur gammal jag är eller gränser hit och dit mer.

• callimero

Vad rekommenderar era kliniker för preparat?

Såg att du fick Gonal-f och efter några dagar tillägg med Menopur Maryhe. Intressant för här har jag bara hört om tvärtom - först Menopur och efter några dagar även tillägg med Gonal-f el Puregon.

• callimero
    Zinfandel skrev 2011-09-19 14:36:21 följande:
    Jag hade ju Luveris en gång, inte för det gjorde så stor skillnad på mig men man hör inte talas så ofta om det...? Sen undrar jag fortfarande varför man inte lägger till östrogen vid ET..........?!
    Nej, det hör man nästan aldrig talas om. Har skrivit och frågat CFC om preparat igen.

Jag har fått Progynon efter ET i Falun. På Sophiahemmet ville de ej diskutera detta då de menade att det kunde göra att kroppens naturliga tillverkning blir konstig/upphör. Men de ville inte diskutera något alls utöver Progesteron. Jo, Pregnyl fick jag någon gång efter ET då jag tjatade.
  • callimero

På vilken CD tog du blodprov Maryhe? Tycker det låter väldigt vettigt! Och att Orgalutran stoppar LH har jag aldrig hört talas om!

Östrogen underlättar även upptaget av Progesteron.

Läste även precis detta i nyhetsbrev från CFC:
    Copenhagen Fertility Center starter nu til efteråret nye behandlingsprincipper med henblik på også at gøre fasen efter ægoplægningen bedre for patienterne. I dag anvender man flere forskellige former for vaginal progesteron, ofte med store gener for kvinden. Dette bliver nu ændret til enten daglige injektioner i huden eller langtidsvirkende hormon behandling, der mere ligner den naturlige cyklus.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?