• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Måste höra med er som testa både de vanliga vaggisarna och Crinone - kände ni någon skillnad på biverkningar? Tar för första gången Crinone nu, endast på morgonen kontra vaggisar x 3 vid tidigare försök och har knappt någon molvärk eller bröstont alls mot innan.

• callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-26 16:31:48 följande:
    Idag har jag gått vidare från depp till att försöka förtränga ruvningen helt. Jag missade ju ananasätandet den här omgången, men idag har jag suttit i solen i Hagaparken och ätit Ananassplitt och tänkt på Er mina kära FL-väninnorHjärta.
    Tummar för dig, och alla er andra ruvare!

Jag ska spana efter en Ananassplittsätande Fjällsippa på nästa dagliga promenad i Hagaparken. Försöker gå bort sprutperforerat magfett och jaga bort ruvarångesten.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-05-26 19:13:24 följande:
    Ego: TPA i sin allra galnaste fas..... GladTystSkrikandesObestämd
    Usch, hemst är det. Du har väl inte mönstrat?

Fjällsippan, var det du som någonstans för längesedan hittat något om åldersregler för IVF från Socialstyrelsen eller liknande?
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-26 21:11:14 följande:
    kalimero: vad härligt att kunna ta dagliga promenader i Hagaparken. Vi var bara där på utflykt idag .

Här är en annan grej om åldersgräns som jag hittade (och som jag skrivit om tidigare här i tråden):

Det är faktarutan i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...: 

Åldersgränser för IVF-behandling 
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status! 
    Tack Fjällis. Det var detta jag letade efter, det finns inga lagar som reglerar ålder utan det verkar som att Landsting och kliniker sätter detta själva. En rekommendation är inte en lag! Anledningen att jag efterlyste detta är att man i vissa fall kan få ersättning från Försäkringskassan för försök i annat EU-land om man pga väntetider inte kan få vård i Sverige. tex för ÄD i Finland. Vi har betalt alla försök själva och pengarna är slut. Men det är väldigt luddigt detta med regler och eventuella lagar för ålder. I Finland bedömmer de kvinnans värden och chanser individuellt. Är så less på Sveriges sk sjukvård.

Angående assisted hatching så gjordes detta på majoriteten av alla våra försök. De ansåg att det inte fanns någon risk med det alls. Jobbigt för oss "kunder" när det råder delade menigar om behandlingsformer.
  • callimero
    Enya70 skrev 2011-05-26 20:00:41 följande:
    Och tummar för dig med kära Kallis Glad
    Tack kära trillingruvare. Glad

Lycka till idag Inanna!
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-05-26 20:54:41 följande:
    Klart man kör helvitt, annars vore det katastrof varje gång Flört

Det där kommer jag också ihåg. Lagen heter "Lagen om befruktning utanför kroppen", den senaste jag hittar nu är proposition 2001/02:89, senast uppdaterad 2005.

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&do...

Här är soc, men vet inte om det är den senaste.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...

Enya: 2 ggr inte förrän efter proggisarna, förra gången på RD 14, dagen före TD.
    Tack Zinfandel!

Hoppas på fortsatt framgångsrik TPA!
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-27 12:22:17 följande:
    Sorry, kalimero, fel länk: barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer...
    Är stressad och allt går i en rasande fart...
    Yes, har läst den! En kompis till mig har fått ersättning för deras ÄD i Finland och har nu ansökt om ett nytt i Riga. Jag tror inte det måste vara just Finland, utan annat EU-land. Vet en tjej här på FL som precis fått OK för insemination i Danmark. Men kruxet i mitt fall är en eventuell åldersgräns. Men enligt vad jag hört finns då ingen lag där det står angivet utan det är Landstingen som satt sina egna regler.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-27 12:37:54 följande:
    Jag fyller ju 43 på söndagOskyldig, och tänker eventuellt söka just för att jag är väldigt nyfiken på hur de förhåller sig till min ålder i relation att jag fortfarande får ut "perfekta" embryon (i alla fall på ytan). Vet du hur lång väntetid det är på att få svar från FK? Jag tror mig ha hört att Grekland har en högre åldersgräns (45?). Förhoppningsvis (om vi har råd!!!) så åker vi dit en kort sväng i sommar och då ska jag luska mer.
    Vat inte hur lång väntetid det är, de jag vet har sökt i efterskott. Tror 1-2 månader. Nu hoppas jag såklart du slipper fundera på fler försök!

Grattis Inanna, vilket toppenresultat. Men så jobbigt beslut!

Så mycket som skrivs i denna tråd, härligt, ledsen att om jag missar att kommentera minst hälften av er men jag hoppas på er alla. Känner mig dock i en annan mindre lyckad klass än alla unga värphönor här. 
  • callimero

Men nej Zinfandel och Lenanfena, skit också rent ut sagt! Skrikandes

Fjällsippan, jag har också tjuvtestat idag på rd 9 idag. Men det har sett svart ut sedan början så jag har inte några större förhoppningar. Jag hoppas bara du testat för tidigt!

När det känns som loppet är slut vill jag bara lägga av med progesteronet så snabbt som det går. Få kroppen i normalläge och ta mig ett gott glas rött, gråta ur mig tills tårarna tar slut och sen borsta av knäna för att planera framåt igen.

Har en mindre trevlig keso-upplevelse av Crinonet jag testat denna gång. Det blir vanliga vaggisar nästa försök hur det nu blir.

• callimero
    nymåne skrev 2011-05-27 17:42:37 följande:

Hej IVF:are runt 40!

Jag smyger mig in här (hej Inanna och Snösport!), därför att jag hittat en studie om koffein som kan intressera er. Ni som gör IVF och är rädda för kaffe borde nu kunna pusta ut: det är musklerna i äggledarna som slutar fungera när man dricker mycket kaffe och som minskar chansen till graviditet. Och ni som gör IVF behöver ju inte oroa er för att äggen inte ska forslas tillräckligt effektivt i äggledaren mot livmodern. Så NJUT NU av kaffet!

I länken nedan refereras studien (för en stund sedan lyckades jag inte komma in på sidan, men det gick för några timmar sedan så det var nog bara tillfälligt fel).

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

Hej nymåne! Hoppas du mår fint, tack för info. Äntligen något vi IVFare FÅR njuta av! 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?