Fjällsippan skrev 2011-05-26 21:11:14 följande:
kalimero: vad härligt att kunna ta dagliga promenader i Hagaparken. Vi var bara där på utflykt idag
![](http://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
.
Här är en annan grej om åldersgräns som jag hittade (och som jag skrivit om tidigare här i tråden):
Det är faktarutan i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"
www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...:
Åldersgränser för IVF-behandling
Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil.
Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.
Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status!
Tack Fjällis. Det var detta jag letade efter, det finns inga lagar som reglerar ålder utan det verkar som att Landsting och kliniker sätter detta själva. En rekommendation är inte en lag! Anledningen att jag efterlyste detta är att man i vissa fall kan få ersättning från Försäkringskassan för försök i annat EU-land om man pga väntetider inte kan få vård i Sverige. tex för ÄD i Finland. Vi har betalt alla försök själva och pengarna är slut. Men det är väldigt luddigt detta med regler och eventuella lagar för ålder. I Finland bedömmer de kvinnans värden och chanser individuellt. Är så less på Sveriges sk sjukvård.
Angående assisted hatching så gjordes detta på majoriteten av alla våra försök. De ansåg att det inte fanns någon risk med det alls. Jobbigt för oss "kunder" när det råder delade menigar om behandlingsformer.