• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-05-31 21:13:50 följande:
    Och så länge jag har varit i IVF-svängen (7 år nu) så har det mig veterligen inte gjorts några kliniska studier i Sverige kring immunologisk infertilitet och eventuell behandling (såsom Ivig, intralipid). Eller det kanske görs i det dolda? Jag hade gladeligen varit deltagare i en sådant forskningprojekt. Det är så tröttsamt att inte kunna få den hjälp man behöver. Och för mig är det så frustrerande att inte få ett vettigt SVAR och att få veta vad min s k oförklarliga diagnos bottnar i där 24 fina embryon har gått upp i rök i min livmoder. Oavsett om det blir fler barn eller ej så vill jag veta. Ikväll är jag mer ledsen än arg. 
    Jag tänker exakt i samma banor! 10 ET med fina embryon, ja förutom senaste försöket nu då. Alltid bra värden på FSH, inga problem alls , bara lite till åren. Men inget fungerar. Varför???

Jag var hos en endokrinolog idag, har bra TSH och T4 och "såg så frisk ut". Fnys. När jag försökte få ta fler prover och ville diskutera TNF-alfa, NK-celler och immunologi var det nej, nej, nej! "-Det där kan man så klart hålla på med om man vill, liksom annat som homepati tex, om man är road av det" kluckade herr Dr. Ja men vad f-n, detta är vedertaget på många kliniker utomlands, immunolgiska problem. "Var kan man då ta dessa prover, vi har lagt ut över 300.000:- på ivf och något är vajsing!" "-Ingen aaaaning var svaret."

Så frustrerande! U-landet Sverige.

Beklagar att du testa minus Fjällis. Vi får väl kämpa på i jakten på vad som felar.

Håller tummar för Enya och Boes ÄP!

Ledsen om jag glömt kommenter någon, ska läsa på i tråden nu då jag inte hunnit med på ett tag.
  • callimero
    Zinfandel skrev 2011-05-31 21:49:13 följande:
    Jag är helt med er som ni vet. Nä, jag vet inte nån som gör alla de utredningarna, det är inte en godkänd behandlingsform i Sverige, i fertilitetssammanhang. Jag var i kontakt med en forskare som testat IVIG & LIT på möss men man kunde inte påvisa nåt resultat i ena eller andra riktningen. Efter en hel del mailande avslöjade forskaren (i reproduktionsimmunologi) att han går i förtidspension eftersom han får stånga sig blodig hela tiden för att få utföra tester, för att överhuvudtaget få leverera resultaten och ännu mindre få forska vidare på dem.... Han var dödligt trött på sin värld som han egentligen brann för men byråkratin och alla myndigheter runt omkring satt köppar i hjulen för hans arbete så han gav upp Rynkar på näsan Vi hade mycket givande korrespondens om reproduktionsimmunologi.
    Heder åt honom. Synd att han inte lyckades klona sig själv.

Jag sa det rakt ut till Dr idag, att det är synd att det är så mycket proppmätta gubbar som inte orkar eller vill vidga vyerna. Han såg inte så nöjd ut med den kommentaren men den bjuder jag på som skattebetalare.
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-06-01 10:15:44 följande:
    Du ryter bra, kalimero ! Det gillar jag! Hur kommer det sig att du fick en tid hos endokrinolog? Synd att du inte fick en bättre utredning utav dem. Är det immunologer som man ska försöka få fatt i för att få sitt TNF-alfa och NK-celler undersökt? Igår innan jag skulle sova så fick jag en idé att jag ska gå runt till olika öppna mottagningar (vårdcentraler) och till olika husläkare och fråga om dessa prover; till slut kanske man får napp. Men när jag vaknade imorse så hade jag tappat lusten till detta ganska krävande projekt. 
    Jag fick remiss från ivf på Sophiahemmet där vi gjort 10 försök utan framgång. De har gång på gång vägrat diskutera den manliga faktorn och om det finns något mer att utreda eller testa medicinera. Bara skyllt på mina gamla ägg. De har inte ansett jag behöver ta om nytt TSH sedan 2008 trots att jag frågat om detta värde inte kan ändras med åren. De har vägrat sätta in nya preparat, det var först efter tjat jag fick dom att ge mig Fostiomon som första patient och då med förbättrat resultat, fler ägg. De har helt enkelt en lång kö desperata 40+kunder här ii Stockhom så varför ska de anstränga sig över standardinsatsen? Jo, nu när vi funderar på ÄD sa jag att AVA-kliniken kräver TSH-prov så ytterst motvilligt fick jag en remiss till endokrinologen som tyvärr alltså visade sig vara av samma skola.

Ja det är väl en immunolog som är rätt person för dessa prover. Men mig veterligen är det omöjligt att få till det utan en rad missfall bakom sig. Jag har varit inne på exakt samma bana som dig Fjällsippan, att ta min lista och gå runt och knacka dörr. SKITLAND känner jag bara just nu.
  • callimero
    Jannet10 skrev 2011-06-01 08:52:56 följande:
    Är ny här, men oj vilken kunskapsbank det finns här, så glad att jag hittade hit Glad
    Är inne på vårt 8 ivf försök, blev gravid på ivf 3 men tyvärr MA i v.13. Denna gång kommer jag få ta gammaglobulin efter ET(om jag kommer så långt), är det någon av er som provat det?

Lycka till alla!
    Jannet - är också mycket nyfiken på detta med gammagloubulin! Var går du?

Krya på dig Inanna och lycka till alla med stundande ÄP och ägglossningssprutor.
  • callimero
    turlid70 skrev 2011-06-01 11:31:28 följande:
    Sophiahemmet dömde ut oss genast redan 2005, dock inte pga några immunologiska orsaker, vilket jag starkt misstänker idag.
    Nej, men immunolgiska orsaker finns inte enligt den kliniken.
    kattenizze skrev 2011-06-01 11:35:04 följande:
    Jag tycker det är skandallöst att svenska kvinnor måste åka utomlands för behandlingar för att Sverige befinner sig på stenåldern.
    Skandalöst är rätt ord, för allt det du skriver kattenizze.
    Fjällsippan skrev 2011-06-01 11:37:15 följande:
    turlid och kalimero: Min uppfattning om Sophiahemmet är att det är den mest åldersdiskriminerande kliniken, och den mest konservativa i Sverige. Jag känner till 3 fall där man har blivit nekade fler behandlingar på SH p g a ålder/dåliga ägg, och där man därefter har lyckats att få barn genom andra kliniker. 

Min gyn tar i alla fall TSH på mig, när jag frågar. Han har även gjort en missfallsutredning på mig trots att jag "bara" har haft 1 bekräftat MA. Men den utredningen visade inte på några hinder för implantationen. Vid vårt nästa telefonsamtal ska jag försöka pressa honom på fler prover...
    Håller helt med. Vi lyckades med tjat få göra försök fram till nu i januari då jag fyllde 43 i augusti. Men det krävdes mycket energi för att övertala dom. Jag har en gammal trådkompis som tom fått barn via SH men nekades syskonförsök. Vet flera som bytt klinik efter att ha blivit utdömda och hänvisade till ÄD. Jag har berättat om dessa och bara fått kommentaren att det där vet de inget om - Nej, hur ska ni göra det? Men nu vet ni!

Usch jag blir så himla ledsen när jag tänker på det. Man får försöka så in i he att bara hålla huvudet högt och planera framåt, uppåt och vara på som attan trots att man bara känner sig som en blöt liten trasa.

Din gyn är isåfall guld värd Fjällsippan. Att hela tiden gå och fundera på om det finns missbildningar i livmodern, immunologiska faktorer eller annat är väldigt tärande. Samtidigt går tiden och jag är högst medveten om de ytterst små chanser som finns kvar vid min ålder.

Jag försöker just nu få till en tid för hydrosongrafi, man tittar på livmoderhålan med hjälp av koksalt. Träffade en gyn som är överläkare på en av de stora ivf-klinkerna i lördags. Hon tycker det är anmärkningsvärt att man inte gör mer undersökningar efter så många ivf-försök och att man absolut inte ser allt vid de vanliga VULen vilket alla hittills har påstått. Nu är min remiss borta och det verkar inte finnas tider förrän efter sommaren. Som 40+ är det dessutom oerhört svårt att få till fertilitetsundersökningar. Men preventivmedelsrådgivning, det kan man få hur lätt som helst. Lite motsägelsefullt?
  • callimero

Grattis till fantastiskt resultat på ÄP Boe! (Jag hör till dom som gillar morfinruset Drömmer)

turlid70 skrev 2011-06-01 11:31:28 följande:
    Sophiahemmet dömde ut oss genast redan 2005, dock inte pga några immunologiska orsaker, vilket jag starkt misstänker idag.
    Turlid - jag tycker du ska skicka en bild på bebis sen till Sophiahemmet!
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-06-01 13:15:47 följande:
    Jag fick göra hydrosonografi på Huddinge när jag gjorde mina landstingsförsök. Efter 6 återföringar så ville man dubbelkolla hur det stod till i min livmoder innan de gjorde fler FET. Men det berodde på jag hade tur att få kontakt med en suverän barnmorska, det var inte IVF-läkarna som förde det på tal. Har du fått remiss till hydrosonografi? Det är ju i förhållandevis en enkel undersökning som kan säga mycket om livmodern; verkligen konstigt att inte fler får göra det.

Jag har funderat på att kanske göra några av Scandlabs profiler, men det känns, så klart, trist att behöva betala. Hur som haver så har jag kikat på följande:

DHEA (som vi har haft på tapeten i tråden tidigare, tror jag)
    www.scandlab.com/asp.html

Immunologiska perspektiv:
    www.scandlab.com/fettsyrabalans.html

www.scandlab.com/docs/immuno.pdf

med flera...  

Frågan är vad jag ska göra med provsvaren?
    Precis så sa den gyn som skrev remiss åt mig, det är en enkel och billig undersökning. Nu fick jag besked att den jag remitterats till inte har tid förrän efter sommaren. Får verkligen hoppas på ett återbud!

De där proverna har jag också kikat på. Vi får väl slå våra kloka huvuden ihop med Zinfandels och fösöka analysera dessa själva med hjälp av idogt googlande.
    turlid70 skrev 2011-06-01 13:22:09 följande:
    SH dömde ut oss att få barn naturligt alltså, det var bara IVF som gällde, men några vettiga förklaringar till varför fick vi inte. Jag var ju bara 35 år då, hade två barn sedan tidigare och gravid ett par gånger till med en annan man, men dock kallades jag infertil kvinna och maken infertil man, men som sagt utan någon vettigt förklaring. Men, åh vad vi tyckte dem var snälla och trevliga, dock gick vi inte på deras slutsats, jag hade svårt att tro på det helt enkelt redan då, men kunde inte säga varför egentligen. Vi gjorde aldrig någon behandling hos dem och så blev jag gravid spontant (med MA) så vände vi oss tillbaka till SH, men slutsatsen var samma, infertila med IVF som enda alternativ. Varför? jo makens simmare var få och slöja just då, men jag blev ju faktiskt gravid med dem för bara 2-3 mån sedan! Vi hann sen med en landstingsbehandling och fortsatte med CvL sedan.

Tyvärr har en "bad feeling" denna gång också. Det enda symptom jag hade haft var ömma bröst, men inte längre. De slutade ömma igår och jag hade jätte jätte ont i magen ett par gånger, kändes som magknip, men jag undrar vad det var egentligen. Blöder inte, men sitter på vanlig mensvärk just nu och förra gången började jag blöda först 3-4 veckor efter att mina symptom försvann, hade mycket mer symptom då än nu annars.
    Då förstår jag. Ja de är snabba med att ställa en diagnos. Punkt slut.

Du ska inte ha någon bad feeling, det där kommer väl och går? Är inte värken växtvärk? Det tror jag!
  • callimero

Nej Enya så ledsen jag blir! Ja j-a skit är det enda man kan säga. Det är så förbannat orättvist och det enda som snurrar i huvudet är varför?

JAg hoppas såklart som bara den att du bara är låghormonare och plussar imorrn. På Sophiahemmet sa de jämt att det kan bli negativt på rd 13 och att rd 14 är tidigaste dagen för test, men jag vet hur du känner.

• callimero

Vilken pärs ni har brallis. Hoppas verkligen ni kommer fram till ett bra sätt att få till det sas.

Måste vara skönt att ha ett gäng i frysen Mia, krya på dig nu!

Det här med gammagloubelin var mycket intressant, synd att det ska vara så svårt att få testa sig för eventuella problem med immunologin. Verkar mer som att chanserna finns att sätta in preparat i fall att, även utan att veta. Men Falun försöker ju ivarjefall till skillnad mot många andra kliniker.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?