• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi 4 skrev 2012-05-04 14:00:15 följande:

Vad konstigt, nu ringde CvL och tycker att de redan nu kan bestämma dag för äggplock till onsdag. Jag ska alltså inte göra något andra vul på måndag uan bara ta min äl-spruta. Det känns väldigt osäkert tycker jag, förra gången växte det ju så långsamt.. Sköterskan var väldigt bestämd, så det gick inte att påverka. Funderar på om jag bara ska gilla läget eller inte...

Håller verkligen med MissB och Zinfandel! De kan ju omöjligt ha koll på hur mycket dina äggblåsor vuxit så de kan ha en bra möjlighet att finna mogna ägg där i utan att göra åtminstone två VUL! Visade Östradiolvärdet något så att det var därför de ändrat sig? Har du pratat med dem?
  • Tuvalina
    Maryhe skrev 2012-05-04 15:27:14 följande:
    Jo, visst  finns ju läkare i Sverige som jag kan vända mig till och har fått tips om en gyn.
    Men problemet är att jag jobbar i Italien och kan inte ta ledigt i flera veckor för att vara i Sverige och göra IVF i Danmark.

CFC har sammarbetsgyn i bla Lombardiet, Monza, och det tar ca 1½ timme att köra. Men jag skulle kunna göra VUL hos min privata gyn här och flyga till Köpenhamn för ÄP och stanna till ET. Easyjet har bra priser fån Milano till Köpenhamn och även SAS ibland.
    Det skulle bli väldigt krångligt och dyrt för mig att åka fram och tillbaka flera gånger samt att jag skulle få sparken från jobbet om jag helt plötsligt är borta 2-3 veckor.
    Tänkte nog inte heller hela vägen, självklart är det bäst att du kan göra VUL i närheten där du bor!
  • Tuvalina
    Vi 4 skrev 2012-05-04 16:24:13 följande:
    Vad tror ni om följande mejl;

Hej xx,

Jag fick just höra från liniken att de ville boka in ÄP på onsdag redan nu. De verkade inte tycka att det behövdes göra något mer ultraljud eller blodprov som jag förstod det. Jag tycker dock att det känns väldigt osäkert att inte undersöka hur det ser ut på måndag, särskilt med tanke på att det växte så långsamt förra gången. Då plockade vi ju inte förrän dag 16 (och jag sprutade i 13 dagar).Tänk om de inte har växt till sig tillräckligt och så åker vi i väg till Uppsala med allt vad det innebär.Jag förstår att ni gjort en bedömning av det och jag vet ju att ni är erfarna och mycket kompetenta. Men jag skulle hemskt gärna vilja behålla måndagstiden för ultraljud hos dig! Det är ju en väldigt stor både känslomässig och ekonomisk investering för oss och jag tror inte att jag står ut med den osäkerhetsfaktorn det innebär att inte få se hur det ligger till på måndag. Det går bra att hoppa över blodprovet för min del, jag skulle bara vilja ha en mätning av hur mycket det vuxit. Jag skulle bli mycket tacksam om det går att behålla den tiden.

MVH....

Låter som ett mycket bra brev där du också visar ödmjukhet inför deras kompetens men samtidigt uttrycker din önskan!! Sänd iväg det!!
  • Tuvalina
    pp08 skrev 2012-05-04 16:44:07 följande:
    En fråga till er som kanske har fått annan hjälp innan ivf.
    Vi var 'gamla' och fick därför hoppa direkt på ivf tåget.
    Vi var oförklarlig barnlösa. Har regelbunden men kort menscykel. Egen ägglossning. Jag undrar dick om kanske mina ägg inte riktig hinna mogna utan hjälp. Även under mina ivf försök har vi rätt sp många omogna ägg. Kan man få hjälp via gynekolog att kolla upp/ följa, kanske med VUL omkring ÄL eller lätt stimulering eller extra mognad med pregnyl eller ovitrelle? Jag lyckades mha ivf bli gravid 3x på 3.5 år så helt infertila är vi inte. Resulterade i 1 barn på 3e försöket efter bara 6 mån ivf försök.
    Vi har ju 3 st i frysen men försöker även tänka framåt då 42 års åldern närmar sig. 3 ivf vae landsting men 5 ivf och 1 fet har vi betalat själva.
    Precis som Zin säger är det ju viktigt att ta reda på om du verkligen har ÄL. Det kan gyn absolut hjälpa dig med. Om du inte har det så kan du t.ex. få pergotime för att få det. Visst, pregnyl och ovitrelle är steget ännu bättre kanske... så visst kan ni göra mycket utan att göra IVF.
  • Tuvalina
    Victoria71 skrev 2012-05-04 18:06:06 följande:
    Slemmis, var e du?

Den jäkla läkaren ringde aldrig upp. Jag får höra av mig imorrn.

Någon som kan förklara varför de vill odla ända t måndag när det inte hunnit bli 4-celligt idag? Varför inte sätta in så snart det blivit det? De har ju öppet hela helgen, så tror inte det är det.
    Nej det är lite skumt.... hoppas du får tag på en läkare i morgon!!
  • Tuvalina
    Victoria71 skrev 2012-05-04 18:26:18 följande:
    Tack Anne. Läste din blogg idag om öde och förtröstan, så fint o tänkvärt! Jag tänker nog att det aldrig är 'meningen', eller 'ödet' som gör att jäkliga saker händer, men att det på nåt sätt ordnar upp sig till slut, att det händer andra saker i livet och att det gärna vill bli bra. Jag har nån slags förtröstan i det. Jag tänker inte att det skulle vara ödet om vi förblir barnlösa, men att om det blir så, så kommer livet ta en annan vändning och andra meningsfulla saker kommer att träda in. Allt kommer att bli bra, och vi kommer klara av att leva ett bra liv som går hand i hand med sorgen över att inte fått bli förälder.
    Tack, vad glad jag blir att du läst min blogg. Precis så tänker jag också. Det ena föder något annat. För den skull ska man ju inte förvägra sig att känna det man gör bara man hittar vidare...
    Bengalen skrev 2012-05-04 18:44:55 följande:
    Implantationsdipp brukar ske ca 7-10 dagar efter ägglossning, men tänk på att detta är en IVF då skiljer sig mycket från en vanlig befruktning. Hur som helst, glöm din temperatur idag och fortsätt ruva i lugn och ro. Glad
    Ska ruva nu, lovar kram!
  • Tuvalina

Jag tror faktiskt att jag kände tydligt när embryot implanterade sig. Det var natten mellan lördag och söndag, alltså 3 dagar efter ET. Det stack till i magen och jag hade konstiga drömmar och en märklig känsla över huvudtaget. Dagen efter var det bra Sen ska det ju överleva där också och fortsätta växa...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?