• Snösport

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

butterflower skrev 2011-06-28 22:34:20 följande:
    Jag tyckte bara att det var underligt att du tycker att 5 år gör så stor skillnad.
    butterflower skrev 2011-06-28 22:28:42 följande:
    Men det är inte så stor skillnad på 51 (50+) och 46 (40+)
    Hmm, någon är ju verkligen inte så påläst om fertilitet här inne....
    fattar att Familjeliv har vissa som bara vill orsaka smärta mm och detta verkar ju vara ensådan tjej...barnet har kommit ändå ska hon in och vilja ställa till det och röra upp. Helt otroligt faktiskt!
    Vilket fall svara inte på hennes inlägg framöver för som sagt är man inte barnlös och över 40 fattar man inte detta, så enkelt är det.
    Kvinnor som gör IVf oc dessutom är i högre ålder kan få en stressfaktor som en canserdrabbad läste jag i en forskningsrapport en gång så det är helt klart en hel del frågor och ämnen som vi bearbetar här som säkert ingen som inte är insatt fattar.
    Vill blocka denna så hon inte kan skriva i vår fina tråd!
  • Snösport
    Inanna Li skrev 2011-06-28 23:06:28 följande:
    Och jag är så dum som svarar på såna här inlägg! Brukar för det mesta skita i att ge mig in i debatten när jag blir provocerad av något! Det brukar ändå aldrig leda nån vart! Det är som politik och religion som man aldrig ska debattera med någon! Då kan man få ovänner för livet Skrattande! But don't mess with a pregnant woman Skrikandes{#emotions_dlg.djavulsk}DemonKräks
    Lugn , lugn
    Jag har gjort en anmälan nu faktiskt... vi har ju haft det så bra så om en okunnig jäkel vill komma och förstöra och uppröra så kan vi kanske göra så så bör hon försvinner härifrån.

Ska ställa klockan på 12.00 och hålla tummarna för dej!!!
    kram!
  • Snösport

ÅÅh, nu får jag ta bort detta igen tyckte jag gjorde det för länge sedan är ju inte gravid.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst
    Hönan 38 snart 39 år, Stockholm ICSI 3 i höst
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 3)
    Mia, 42 år,  IVF2/FET 1 i augusti/september 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Snösport, 42 år, sista försöket i höst Falun , bor i Luleå.
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthm, 5e och troligen sista Syskonförsöket i Aug. Sparar en eskimå till sen.

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL (FET) i aug, ÄL 15/6, BIM 30/6
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 3 ET & 2:a FET i sept. ÄL i mitten av juli!
    Lenafena, 41, Åmål, IVF1 Carlanderska maj 2011. ÄL 12/6, BIM 25-27/6
    Enya70, 40 år Uppsala, BIM 1/7
    pralinen.jessica, 38 är, 2 ET, sätter in 2 eskimåer i aug ÄL 30/6
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, sept 2011
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***       
    buzanss 39 år Fertilitetetskliniken IVF 1 sprutstart 26/5                     

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    mamman0301, 39 år Cura Malmö ET 6/6 TD 24 juni 
    Thuleslapper, 38 år, IVF 3, USÖ/ Gripen ET 9/6 TD 24/6

***GRAVIDA***
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Inanna, 42 år,  Göteborg, ICSI 3 (försök 5 totalt), BF 14/2
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i augusti 
    Rowanda, 40 år (född -70) syskonförsök nr 1 Falun maj 2011. Hemmaförsök sommaren 2011

• Snösport

slemmis...jag har ju cykel på 24-27 dgr och jag testade på dag 22 och då var det megaminus..på dag 28 var det svagt plus så det är väl olika men jag hade däremot symptom redan 8 dgr efter ÄL vilket jag inte alls trodde att det var graviditet..
    Så vänta lite till och håll tummarna, lyft inte för tungt så kasnke det blir som du vill....ok, jag jobbade i trädgården som en hel karl, och gick ju typ i vecka 3 på riktigt tuffa toppturer och åkte telissar ner så vill det fästa så spelar det nog ingen roll och som ngn sa innan...när det blöev missfall var det nog för det var nog inte ett bra embryo rakt igenom ...det var inte mitt fel v 6+4 ...så lev som vanligt förresten

• Snösport

Inanna: NEJ!!
    Åh, nej, också så overtygad om att ni nu skulle lyckas och var så glad för din skull och för att vi som är lika i ålder så även jag fick så mycket hopp av att du blir gravid hela tiden.
    Ledsen för din skull, hur ni än gör så som Zin säger..prova igen det fina ägget måste ju bara komma snart.
    Kram från en ledsen snösportare.Gråter

• Snösport

Zinfandeln: jo jag har ju astma och tar dessutom inte all medicin som läkaren tycker då jag borde ta , men jag har varit rädd att den kan vara negativ för att bli gravid...måste ju börja i höst säkert annars blir livet jobbigt att andas.
    jo om det hindrar inplanationen...vad kan jag göra för att förbättra det ? e`ller bra att veta bara? Hjälp mej!
    Bra att du skrev och frågade honom!!

• Snösport

Turild, giba: om jag hade haft en graviditet hade vi kollat och var resultatet mycket dåligt hade vi gjort FVP....det finns ju mer än downsyndrom men givetvis är det ju inte ett beslut man vill komma för men eftersom jag hade en kompis som tog avstånd och helt enkelt fick sej en megachock vid 27 års ålder när hon fick ett barn med DownSyndrom så skulle jag nog ändå vilja förbereda mej på det även om jag skulle välja att föda fram barnet liksom.

• Snösport
    giba skrev 2011-06-29 21:57:06 följande:
    Snösport du bör nog ta alla dina mediciner.....Jag har själv massa olika allergier och äter en hel rada med antihistaminer tar även pulmicort och ventolin vid behov. En doktor sa till mig en gång om man inte kan andas riktigt så kan man inte heller få ett nytt liv att växa.
    Tack, jo min läkare sa att jag själv får bestämma när jag startar med min tilläggsmedicin men huvudsaken att jag ngngång startar med den...jag la av i höstas och tänkte väl starta på hösten då jag har svårt för andning när hela staden är full av fukt liksom. Men visst tänkte på det senast i helgen när jag joggade att det vore kasnke bra om jag tar tabletten om jag vill jogga lite...det blir ju väldigt långsam jogg annars  blir det bara mjölksyra ./
    Men jag har mest promenerat och haft spinning och då kan jag reglera mycket med min andning...andas med mage= mindre mjölksyra och bättre uthållighet liksom .

Jag tar Symbicort morgon och kväll samt innan kraftansträngning (nä det är ju marathonmedicin så det kan ju inte vara farligt)  , jag tål ej Bricanyl är det konstaterat.
    Borde även ta Singulair tablett varje dag men läkaren kan inte svara 100% på om det påverkar min chans att bli gravid eller ej så därför avstod jag...men han tycker min lungkapacitet blivit dålig som tusan...idrottar ju mindre så den var nere i 2,9 nu eller så tror jag som tydligen var under snittet för min ålder..jag har ju haft god kondition och ger intryck av att fortfarande ha det så jag har ju valt att avstå ochinte instruera mycket alls sista 6 månaderna för det snurrar ju till i bollen ibland om jag "överanstränger " mej...dvs tar i som vanligt. 
    Jag skyller på åldern , det gör ju så många andra så även om läkaren ville rätta felet att jag var född -68 till -78  ha,ha,ha,ha så kan jag ju skylla på åldern...är ju -68.

Får inte fram men Symbicort är väl inte kortison??  Hade Betapred innan men om jag kollapsar så kommer jag tillbaka direkt jag svimmat av liksom så jag är inte så rädd för sådant längre,,,,händer heller inte så ofta alls 1 ggr/ vartannat år oftast i samband med snökanoner mitt i backen eller överansträngning i löpning i bakce som jag inte kan alltså.
    http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2003/03/21/leukotrienreceptorantagonis/index.xml
    Hmm...lät ju inte heller så bra...åh!  Vet inte riktigt hur jag ska göra men visst sådana här dgr när det är typ 24-30 grader så funderar man ju på att ta extramedicin..måste ju tas i 14 dgr innan det verkligen hjälper dessutom.

Har ngn fler bra svar i ämnet?
  • Snösport

No Ka Oi:  Så kan man ju få ärftliga sjukdomar som dyker upp sent i åldern...just ja blivit ombedd att nu söka för att regelbundet från 40+ kolla så jag inte får grön starr...hade helt glömt bort att det måste följas upp tidigt så man kan ta bromsmediciner...har ju haft lite andra mediciner och ämnen på hjärnan de sista åren.
    Hoppas jag inte har tendenser än!

• Snösport

Astma: har nu googlat lite så de jag läst så har de som tagit singulair fått göra uppehåll på det och betapred under graviditet...hmm...jag funkar väldigt bra om jag inte idrottar normalt men funkar att jogga lugnt liksom...jag vågar nog inte starta med dem...eller starta men då måste jag ju sluta med dem  när jag testat positivt nästa gång.   hmmm!   Svårt det där och jag går ju hos en lungspeciallist så om han inte vet eller tycker jag kan ta dem så är de väl inte konstaterat dåliga...han verkar bra...den andra självutnämnda speciallisten gav mej bricanyl...när jag fick ont i bröstet som typ kärlkramp så sa han att i din ålder ska man inte hålla på med sådan ansträngning som du gör (tränade hårt då) ..gick till denna nya som sa att allt du beskriver tyder på att du inte alls tål bricanyl...fick singulair och inom 1 vecka kunde jag ansträna mej utan smärta igen....så hade man gått Med bricanyl i 1 1/2 år liksom och bara trott jag inte kan springa i mer än 1 timme för då dör jag av överansträninging.

Dvs läkare, läkare..vissa är inte bra helt enkelt..gå alltid till 2 st om det är ngt allvarligt.
    kram på er!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?