• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi4 - för mig blev det korta metoden direkt men det var mest för jag inte ville spraya. Men sen tyckte de också att mina värden var så bra och menscykeln okej (har lite oregelbundet) så jag fick köra på korta. För mig blev det bra. Puregon, 100 i vad det nu blev 8-10 dagar (har det uppskrivet någonstans), fick typ 19 äggblåsor, de hittade åtta ägg och fyra av dem befruktades jättebra. Jag går på CvL och tycker att de är helt underbara!

• Skytten

Nu är jag redo för immunologidebatt igen.

Tack för era kloka och intressanta inlägg!
     Maryhe - tack för att du förklarar systemet kontra vad läkarna vill. Men jag uppfattar det som att få fertilitetsläkare är intresserade av att prata om immunologiska orsaker och det är så konstigt tycker jag. För även om man inte får göra behandlingar/provtagningar pga systemet så borde man väl ändå kunna vara öppen och prata om andra möjligheter. Jag upplever att de flesta har taggarna utåt om man börjar prata om Grekland eller bara Lucina-kliniken som fanns i Sthlm. Och Lucina tog ju prover - utan att "åka dit" - hur var det möjligt isf?

Zin - tack för ditt långa och utförliga svar. Har tänkt mycket på det.  Tack för din förklaring om hur immunterapi behövs och inte stjälper en annan del av kroppen. Jag kanske tänker fel där. Alltså jag förstår ju att när man har sjukdomar måste man dämpa immunförsvaret men jag tänkte att kroppen är som en vägskål, dämpar man där, stiger det där och tvärtom. Men det kanske är mer att jag som inte riktigt vet vad jag har för fel känner olust inför att testa t.ex. prednisolon. Och just nu har jag verkligen ingen lust eftersom jag läst på och sett att prednisolon inte alls är bra om man har kaliumbrist.

Zin - svar två. angående min utredning hos läkaren. Ja, jag vet att han tagit en bråkdel av testerna som går att ta men jag tror att jag kommer att nöja mig med detta. Eller ja, jag vill se vad det sista provet visar. Var alla dina tester i Sverige tiptop? Det låter ju märkligt eftersom du har en del sjukdomar. Visade inga inflammatoriska tester, blodkoagulationstester något alls i Sverige? Jag tänker som så att OM något av testerna visat något fel då hade jag varit mer benägen att gå vidare. Nu känns det tveksamt.

Vi4 Och Zin - tack för sköldkörtelsvar! Jag ska prata med CvL om det här. Tidigare har de sagt att värdena varit bra men de kanske förändrats.

Fröken Juli - jag håller med dig om att det skulle behövas ett vidare synsätt och samarbete mellan flera olika läkare när man ska göra ivf. Då skulle man ju slippa springa runt själv till de läkare man tror sig behöva.

Oceanny - jag håller helt med dig om frikortet. Och jag tycker att man borde titta mer på infertilitetsvården i Frankrike och Italien. Men jag kan också se en fördel med Sverige att det är hårt "bevakat" för här tillåts ju ingen sätta in åtta ägg. Och i Italien har ju dessutom en läkare klonat ett befruktat ägg!

Vi 4 - jättebra att ta ett extra snack med reumatolog! Det gjorde en vän till mig och hon fick göra en hel del prover som många annars tvingas åka utomlands för att göra. Hoppas att du får göra korta metoden. Säger jag, som inte testat annat, men den var verkligen hyfsat lindrig. Sen är ju jag en nojig person och hade det jobbigt psykiskt...men normala människor klarar det bra.

• Skytten

Jag fortsätter med lite immunologi.

Maryhe - Jo Lucina var privat. Men så du menar att det du säger om evidens och tvång att följa systemet bara gäller offentliga vården? För jag tycker att det verkar som om de privata är lika ovilliga att titta på immunologi. Men det finns ljuspunkter, som min läkare på CvL som sa att jag kan ha rätt i att min första graviditet kan ha utlöst immunologiska problem. 
    Och du, vad skönt med hjärtat och aorta! Vilken lättnad efter den oron.

Zin - Jag ska kolla Beer-tråden. Apropå det, hur många av de svenska kvinnorna som åkt dit och fått immunterapi har sedan lyckats med ivf? Och jag frågar igen (mitt inlägg var så långt så du kanske inte såg min fråga ) - var dina svenska prover helt bra, inte en enda indikation på fel? För jag är ju där nu, utan fel. Men jag har inga grundsjukdomar heller utöver IBS.

Victoria - tack! Jag blev faktiskt inspirerad av ditt inlägg om hur vi ser på svenska läkare. Jag tycker också att det är jätteviktigt att debattera allt som kan ha betydelse för oss.

Slutligen apropå det här så tänker jag nu, vilken tur att jag tog proverna, annars hade jag inte vetat om att jag har kaliumbrist och hade jag (troligen inte, men OM) börjat använda prednisolon hade det kunnat förvärra mitt tillstånd. Kaliumbrist kan bli rätt allvarligt med hjärtpåverkan.  

• Skytten

Victoria - jo, jag fick ju ta en massa prover och då visade det sig att kaliumvärdet var för lågt. Kalium är viktigt för muskelcellerna och särskilt dem som finns i hjärtat. Man kan få en massa olika symtom av kaliumbrist som aptitlöshet, trötthet, muskelsvaghet och så det allvarligaste när hjärtat påverkas. Jag blev så förvånad över att jag har det för jag äter allsidigt och äter ofta bananer (vilket motverkar kaliumbrist, fast det visste jag inte), dricker nästan aldrig alkohol och äter kolhydrater (man har sett att folk som tränar hårt och inte äter kolhydrater kan drabbas av kaliumbrist). Men sen hittade jag det som kan vara boven. Lakrits. Jag äter hur mycket som helst och har så gjort sen jag var sex år.... Så nu får jag sluta med mitt livs enda last. Kaliumbrist kan också orsaka infertilitet. Nu tror jag knappast att det är orsaken bakom mina problem....men vem vet. Nu ska jag äta medicin och ta nya prover om en vecka. För att undvika kaliumbrist så är det bra att äta just bananer och gröna grönsaker.

Maryhe - jo, det brukar vara skillnad på privat och offentligt. Husläkaren som jag hittat, som är privat, är ju betydligt mer villig att ta blodproverna jag föreslår, än läkarna på landstingets vårdcentral. Jag ska ta reda på mer om det där, hur styrda de är, vilka prover de får ta.

Fler frågor angående Grekland: Varför skickar de blodet till USA? Jag blir alltid lite skeptisk när blod (ibland hårstrån) ska skickas iväg någon annanstans och så kommer ett svar som nästan alltid visar en brist. Har det någon gång hänt att någon fått svaret - nej, dina blodprov var helt felfria? För man undrar ju hur det kommer sig att precis alla som söker sig till de här klinikerna har något immunologiskt fel. Ja, har man immunologiska fel i botten så är det ju inte så konstigt förstås men om alla de som inte har några sjukdomar och åker dit och får svar att de behöver immunterapi...jag undrar över det. Men det kanske finns i Beer-tråden - kvinnor som fått svaret även i Grekland att de är helt friska utan immunologiska problem. Jag undrar även hur det är med Ludmila. Har någon åkt dit och fått veta att de inte har en enda bakterie?

• Skytten

Maryhe - jag har ju ständiga svampinfektioner och urinvägsinfektioner och jag har tänkt tillbaka på när jag blev gravid med min son. Då hade jag precis kört en långtidsbehandling med Diflucan. Det kanske var det som gjorde att jag blev gravid. Jovisst är det så, och precis som jag också skrev, att de som söker hjälp utomlands och hos Ludmila har haft problem eller har någon sjukdom och då hittas fel. Så det jag är nyfiken på nu är hur det går för dem som inte har några underliggande problem - får de också rådet att äta antibiotika och börja med immunterapi? Jag blir ju väldigt nyfiken på vad jag skulle få för svar i Grekland. Men jag ska inte åka dit. För min del tror jag nog mer på Ludmila-spåret än Grekland just nu. Men du har helt rätt i att fler gynprover borde tas i förväg, inför ivf! Man blir ju så imponerad över de undersökningarna du fått och får inför ivf. 

Victoria - så intressant med din bekantas bekanta! Blev hon bra av medicinerna? Ja, det krävs tydligen ganska lite lakrits innan det påverkar kaliumvärdet. Vet inte om det är skillnad på söt och salt lakrits. Jag vet inte hur ofta man kollar kaliumvärdet, för mig var det första gången som någon läkare tog upp det. Han gjorde en grundlig utredning och tog blodprov på allt när jag förklarat min situation. Men det verkar inte vara något dyrt eller svårt prov så det kan du säkert få göra.  

• Skytten

Oceanny - helt sjukt med håstrået och kliniken på Ö-malm. Det är synd att sådant finns för det gör ju en skeptisk mot andra som kanske är helt seriösa. Som när blod skickas till USA.

Hemulen - så otroligt obegripligt dumt av läkaren! Bra att du markerade! Ofta brukar ju reaktionen komma när man väl är hemma. Jag är så glad för min läkare på CvL som tyckte att jag hade mycket tid kvar för ivf när jag påpekade att jag nu fyllt 40. Så ska de vara! 

Tack Zin för ditt långa och bra svar ang Ludmila och immunutredningar. Jag tror ju också att det finns samband med svamp och bakterier och infertilitet så hon är säkert bra. Men jag blir bara skeptisk om alla som åker dit får exakt samma resultat och kur. Jag är en misstänksam själ. Hör till yrket....
    Vad är IgE? Mina vita blodkroppar var tiptop. Men i Grekland tar de mer utförliga prover än de som tas i Sverige menar du, även för vita blodkroppar? Han hade tagit sex olika blodkroppstester på mig (om jag minns rätt) och alla var bra.
    Men är svamp och uvi kopplat till immunologi? Uretrit vet jag är det iaf.

Ego - jag har nu fått remiss av min läkare till gyn för ordentligt gynutredning och det gick fort, fick tid om två veckor men då har jag mens så vi fick skjuta på det en vecka till. Det ska bli oerhört intressant att se vilka prover jag får göra. 

• Skytten

Tjorven och Zin tack för era förklaringar! Det låter ju seriöst med USA men har ni fått förklaringar till varför man inte kan analysera provet någon annanstans än där? Det här verkar ju vara en lukrativ bransch, att testa blod på det här sättet, så fler borde ju vara intresserade av att kunna göra det. Och inte bara för pengarnas skull förstås men också för att man som klinik borde bli mer attraktiv om man kan erbjuda all provtagning och analys. 
    Ja, återkommande infektioner är ju helt klart ett tecken på något knas. Och jag har också insett behovet av att min sambo testas. Nu under ivf-perioden, när vi struntade i hemmaförsök, hade jag knappt någon svampkänning och ingen uvi! Antingen beror det på att han inte kunnat föra över bakterier eller så är det så enkelt att det är bra med lite paus för underlivet.
    Hur som helst, som det verkar nu är det väl mitt THS på 2,1 eller 2,4 som jag bör diskutera med CvL. Är det Levaxin som gäller?

Thuleslapper - vad intressant med din läkare i Tyskland! Och det spär ju på min misstänksamhet.... Varför var hon emot prednisolon i dosen 10 mg? Var hon skeptisk öht eller bara mot dosen?

Heja Maryhe! Vad skönt att du är på gång och ÄP så snart!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?