• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Lillstoran - ivf sätter verkligen förhållandet på prov, men det gör hemmaförsöken också. Nästan värre med hemmaförsöken tyckte jag. Ivf är på ett sätt mer kontrollerbart (kontrollbehov brukar vara ett gemensamt drag hos många av oss i den här svängen ) man vet när saker ska ske och man vet ganska direkt hur man lyckats/misslyckats. Det jobbigaste tycker jag är att när man hanterar misslyckandena olika. Jag har ett stort behov av att prata och min man sluter sig och bearbetar det själv. Det har varit väldigt tufft för oss. Vi har en son (inte ivf-barn) så vi gör alltså syskonförsök. För mig var det inte självklart att försöka få ett barn till, snarare var jag säker på att jag inte ville det efter en traumatisk förlossning och extremt jobbig graviditet. Men så hände något och jag ville helt plötsligt och nu går det inte. Det är ju väldigt individuellt hur man ser på det här men jag antar att jag inte tycker att det är en "katastrof" om vi inte lyckas med ivf har att göra med sonen som vi har. Jag "ger upp" nu efter ett färskförsök och fyra FET (har två FET kvar att göra förhoppningsvis) men det kanske jag inte gjort om jag inte haft barn.

• Skytten

Hihi Zin säger. Det är tunga grejer. Då lyssnar man.
    Okej, jag ska ta det här en vända till med CvL. Är de kända för att vara svåra på den här punkten?
    Jag måste ta reda på mer av sköldkörtelläkaren varför det bara anses vara bra att medicinera om grundvärdet är högt, över 4-5. För det måste väl ändå vara slutresultatet, att komma ner till 1-2, som är det väsentliga? Jag förstår inte..... 

• Skytten

Tack kattenizze - jag ska ta tag i det här med CvL i nästa vecka.

Tack Turlid - jag ska prata med Dr. O om det här. Jag blir lite irriterad på samarbetsgyn som inte lät mig testa värdet inför FET... Vet faktiskt inte ens vad mitt värde legat på när jag gjort ET och FET. De har bara sagt att värdet är bra och jag har litat på det. Suck.

Lillstoran - om jag inte får gehör av min klinik får jag gå vidare med expert. Men det är just det jag funderar över, för experten som jag pratade med tyckte inte att jag skulle medicinera....

• Skytten

Hemulen och Miss Boring - vad intressant med era läkares åsikter kring TSH. Men också extremt jobbigt att höra att det finns så skilda åsikter kring värdena. Min läkare säger att mitt värde inte behöver behandlas med levaxin för hälsans skull men för att bli gravid skulle han nog medicinera för att komma ner under 2. Nu väntar jag på T3 och T4-svaren. Vad ska de värdena ligga på?
    CvL som jag går hos menar ju att man inte bara kan titta på mitt TSH, utan det är kombinationen med andra värden (som jag gissar är T3 och T4) som avgöra om jag ska behandlas eller inte. Och tydligen har de inte ansett att jag behöver levaxin. Men nu är jag ganska trött på mig själv för att jag inte bett att få veta värdena utan bara litat på att de har rätt.

• Skytten

Victoria - skönt att vi är flera med "tysta" män. Fast tråkigt att det är så. Men jag har insett att jag får ventilera min oro här med er och med vänner som förstår. Men det jobbiga är ju att man vill vara två om allt, att man vill bolla hur man ska gå vidare. 

• Skytten

Tack för alla superintressanta TSH-svar. Jag har haft fullt upp med jobb och sen blev jag sjuk och låg i soffan helt utslagen. Mitt immunförsvar verkar inte vara förhöjt direkt, tredje förkylningen på tre månader.... 

Hemulen - Intressant med munkpeppar! Tack! Det ska jag nog testa. Och jag är intresserad av att läsa studierna om TSH och ivf så du får gärna inboxa mig.

Soligor - Tack för länk angående TSH. 

Zin - Om TSH ökar under stimulering - går det ner igen eller finns det risk för att det stannar en längre tid på en högre nivå? Och tack för T4 ref.värden! Och intressant med akupunktur för att sänka värdet. Det hoppas jag på nu!

Bengalen - Häftigt med örtmedicin som sänkte ditt TSH! Du skrev att levaxin skulle speeda upp din kropp och det var inte bra. Jag har tvärtemot dig långa cykler 30-34/35 dagar.

Apropå akupumktör så går ju jag hos en japansk akupunktör som gör pulsdiagnostik och jag har stora förhoppningar på honom. Han tycker inte att jag ska ta levaxin utan hoppas kunna få balans i min kropp. Men när jag var hos honom för två veckor sedan var han inte "imponerad" av min kropp utan sa rakt ut att min kropp inte är i form för att bli gravid. Särskilt på grund av min mage (har IBS....fast han tror inte riktigt jag har IBS utan att det mer är min mens och mina hormoner som påverkar magen). Så han var inte säker att på att jag borde göra FET i mars. Vi får se.

• Skytten

Åh, hörde just att P1 gjort ett reportage om felaktiga ultraljud som visat att foster dött i magen, foster som sen visat sig leva. Ångest. Jag har två vänner som varit med om MA....

• Skytten

En annan sak - sett att flera av er skriver att man inte ska äta E-vitamin. Vad hände?! Jag orkar faktiskt med alla olika råd. Nu får ni bestämma er. Vilka vitaminer och tillskott ska man äta??? 

• Skytten

Tack Maryhe! Men om man inte har ett förhöjt immunförsvar då? Jag brukar ta en Apotekets Kvinna varje dag och den innehåller bland annat vitamin E (167 % av rekommenderat intag) och vitamin D (150 procent av RDI) plus extra folsyra och järn bla. Borde jag sluta med det? Och bara ta extra folsyra. 
    När kom de här nya rekommendationerna? För bara några månader sen när jag ställde samma fråga här så svarade flera att det var jätteviktigt med E-vitamin.... Och nu är det tvärtom. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?