• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe - vi skrev om varandra. Tusen tack! Jo, jag ska försöka att stå på mig. Jag vet ju en sak som fungerar men det är en "fuling" som jag inte gärna utnyttjar. Men det är ju faktiskt så att om jag säger att jag är journalist brukar det blir fart på det mesta. Tyvärr funkar många så. Det är någon slags "Josefsson-effekt".

• Skytten

Vi4 - du ska absolut inte ha dåligt samvete för mig! Jag är så glad för allt stöd jag fick och i slutändan fattar man ju alltid ett eget beslut. Det blev extra tungt nu med sonens önskan mitt i det hela. Men så är det ibland. I dag är jag trött (efter en extremt kraftig mens...puh, jag skulle behöva en transfusion efter varje mens....) och hoppas att CvL ska ringa, men det känns ganska okej. Lycka till med ditt ruvande! Förstår att det känns snopet med det 2-celliga och att de inte informerade mer om det. Hoppas att de kan förklara sig! Ta hand om dig.

Zin - jag slukar ditt svar till Hönan och gör en lista (igen, gjorde det tidigare också men orkade inte ta itu med det) på saker jag ska kolla.

• Skytten

Nu har jag pratat med kliniken och det var ett fantastiskt bra samtal. Nu har vi gjort en plan för mig och nästa FET och de tar mina funderingar om autoimmunitet på allvar och det ska undersökas. Inte hos dem men på annat vis. Däremot är de skeptiska mot mina svamp- och uvi-problem men sa inte klart nej utan tyckte att det också kan undersökas så att jag inte har dolda bakterier.
    Klart är i alla fall att nästa gång ska jag ha progesteronstöd (sådana som man kan ta i ändtarmen för att inte reta igång mig uretrit, vilket hände under första försöket) och äta en kvarts albyl. Och man ska inte plocka bort progesteronet för tidigt.
    Vi hade också ett bra snack om själen och välmåendets inverkan och framför allt det faktum att jag som annars har menscykler på 30-32 dagar plötsligt får 28-dagarscykler när jag väl genomgår en behandling. Så det finns en hel del att fundera på vad det här triggar hos mig.
    Jag ångrar att jag inte tog upp det här innan första FET, men jaja så är det.

• Skytten

Myran och Turlid - Nej, jag behövde faktiskt inte dra journalistkortet. Men jag hade skrivit ett långt mejl till dem och han påpekade att det var väl författat. Det har sina fördelar att kunna skriva....
    Ja, han var faktiskt helt med på noterna när jag sa att min första graviditet faktiskt kan ha påverkat det autoimmuna. Och han sa också: nu stressar vi inte på här. Du är inte lastgammal och vi behöver inte göra nästa återföring direkt. Nu utreder vi det här och sedan gör vi FET och det kan bli i januari eller om ett halvår. Vi behöver inte stressa.
    Bara det var ju skönt att höra!
    Jag går på CvL.

Hönan - så otroligt tråkigt att höra. Ja, stå på dig. Det kan ge resultat. Det märkte jag själv idag. Men det är så himla tufft och jobbigt att man ska behöva vara så påläst och orka strida för sin sak. Jag känner precis som du, hade jag tagit itu med det här från början hade jag kanske inte behövt "slösa" bort två ägg. Och det är ju inte VI som ska må dåligt för det, utan klinikerna som inte sköter sin uppgift!

Tusen tack alla fina här inne för alla goda råd, extra tack till dig Zin för ditt senaste inlägg som sparkade igång mig på allvar. Utan er hade jag inte ens vetat om att jag kunde och behövde be om undersökningarna.

• Skytten

Hehe, jag hade det på tungan men behövde inte och jag tror jag la ribban redan i mitt mejl, så de förstod att jag menade allvar. Men har de googlat mitt namn (för sånt gör väl alla? ) så vet de vad jag gör till vardags.....

• Skytten

Myran - Jag har förstått av inlägg här att de inte är lätta att tas med så jag är glad över gensvaret jag fick. Kram och tack!

Turlid - Tack! Jag hoppas verkligen att det banar väg för fler!

• Skytten

Det här argumenterade jag med apropå autoimmunitet. Jag har klippt ut ett stycke ur en längre skrift. Intressant är det! 

Fetal mikrochimerism

Könshormoner verkar spela en viktig roll för varför kvinnor oftare än män drabbas av autoimmuna sjukdomar, men de är inte den enda orsaken. En annan orsak som nämns är närvaro av celler från foster från tidigare graviditet hos mamman, kallat fetal michrochimerism. Dessa celler kan finnas kvar hos modern i många år och, om de liknar moderns celler, förvirra immunsystemet och på sätt vara viktiga i autoimmuna sjukdomars patogenes.

Vid graviditet är det vanligt att celler förs över mellan foster och moder. Även maternell mikrochimerism förekommer (då celler förs över från moder till foster). Både män och kvinnor kan alltså ha främmande celler i kroppen men kvinnor har alltså en dubbel riskfaktor då de kan vara utsatta för både fetal och maternell mikrochimerism.

Hos patienter med autoimmuna sjukdomar som systemisk scleros, primär gallcirrhos och Sjögrens syndrom hittar man oftare främmande celler än hos kontrollgrupper vilket tyder på att dessa celler kan ha en roll i patogenesen. Fetal mikrochimerism är dock vanligt även hos friska kvinnor och man tror att migration av fetala celler under graviditeten är viktigt för att inducera och underhålla tolerans mot fostret under graviditeten. Den viktigaste faktorn som skiljer benigna och patogena FM åt är rollen hos specifika HLA (Human Leukocyte Antigen, benämningen på MHC hos människa) alleler och/eller HLA förhållandet mellan maternella och fetala celler. Normalt sett använder ju immunsystemet HLA som finns på cellytan till att skilja på kroppsegna och främmande celler och ju mer lika fostrets HLA-gener är moderns, desto svårare är det för immunsystemet att skilja dem åt och ”förvirring” kan uppstå i immunsystemet,  vilket ger en miljö som kan vara fördelaktig för uppkomst av autoimmun sjukdom.

Slutsats

Autoimmuna sjukdomars patogenes är långt ifrån helt kartlagd. Vad man vet är att det finns många riskfaktorer. Dels ärftliga faktorer där vissa HLA-alleler oftare förekommer vid autoimmuna sjukdomar, dels miljöfaktorer där tex stress ökar risken att drabbas. Även infektioner ökar risken att utveckla autoimmunitet. En ytterligare riskfaktor är uppenbarligen att vara kvinna vilket enligt tidigare resonemang skulle kunna bero på att kvinnor har två ytterligare riskfaktorer för att utveckla autoimmunitet:

Kvinnor har betydligt högre östrogenhalter under de fertila åren (de år då kvinnor oftast utvecklar autoimmuna sjukdomar). Östrogen verkar potentierande på immunförsvaret genom att minska sådan T-cells aktivitet som står för den kontrollerande delen av immunsvaret, samt att öka B-cells aktiviteten som står för antikroppsproduktionen. Detta leder till bättre resistans mot infektion men även till ökad risk för bildande av autoantikroppar och autoimmunitet. Dock har man inte kunnat se någon könsskillnad vad gäller antal bildade antikroppar vid vaccination trots att kvinnor har ett starkare immunsvar med fler bildade antikroppar mot vissa antigener.

Kvinnor som har varit gravida kan ha kvar celler från fostret i många år, fetal mikrochimerism. Mikrochimerism anses vara en riskfaktor för utvecklandet av autoimmun sjukdom vid vissa  HLA-allelsförhållanden mellan kroppsegna och främmande celler. Både män och kvinnor kan ha främmande celler från sin mor men fetal mikrochimerism är ett vanligt fenomen och kvinnor som varit gravida har alltså här ytterligare en riskfaktor.

• Skytten

Enya - tack för hejarop! Jo, det är riktigt irriterande att man måste vara sin egen läkare! Nu ska jag verkligen se till att allt blir gjort! Och så skönt för er med organscreeningen! Vilken lättnad och lycka. Njut och ha det bra nu! Kram!

Slemmis - uvi kan vara symtomlös så det är bra att ta ett prov å sticka. Jag har alltid ont när jag kissar, förutom när jag var gravid, då var det bara lukten som avslöjade att något var fel. Svamp kliar! Och du får en vattning flytning eller en som liknar keso och det blir irriterat och rött. Det brukar märkas. Men kan också vara ganska symtomlöst.

• Skytten

Maryhe - tack! Ja, nu jäklar. Inspirerad av det du får och styrkt av alla råd här.

Anne - svamp kan bero på en massa saker men jag brukar försöka undvika godis (framför allt smågodis) och se till att inte gå med tajta jeans hela dagarna och sova naken. Mens kan också ge svamp tyvärr, när östrogenhalten rubbas så blir det mer mottagligt för svamp. Så får jag det, så varje månad har jag svamp. Jag brukar medicinera med diflucan men det kan man ju inte göra nu när man försöker bli gravid. Akta dig för pevaryl och andra receptfria krämer och vagiatorer - de kan efter för lång tids användande förvärra symtomen och svampen. Jag får så illa svamp att jag till och med får sprickor i yttre slemhinnan. Och hur lätt är det att göra hemmaförsök då? Vad får du för behandling? Det är så jobbigt med svamp!

• Skytten

CvL och jag kom överens om att jag skulle prata med min samarbetsgyn i Sthlm och få hjälp med de prover som behövs göras och där sprack ballongen kan man säga.
    Min gyn tvärvägrade och hon sa: det finns inga belägg för att kortison hjälper. (om det nu skulle handla om autoimmunitet). Och hon kunde minsann inte ta några prover öht utan då får jag vända mig till min vårdcentral. Hon kunde kolla min folliklar och se till att jag får progesteron och trombyl men inget annat. Hon var inte intresserad av att kolla mig gynekologiskt heller. Jag känner mig helt avspisad. Och hon skulle nu ringa min läkare på CvL. Hon påpekade att en annan läkare som hon haft kontakt med på CvL håller med henne om att autoimmunitet inte är en orsak till att det misslyckas och kortison var ingen lösning alls. Luften bara gick ur mig. Hon är alltid så stressad så jag fick inte en chans att förklara.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?