• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-03-29 11:56:48 följande:
    Härligt med 2 glada gubbar . Jag tycker också att det är svårt att analysera den faktiska ÄL i relation till ÄL-testet; men nu när jag har fått göra VUL i samband med ÄL-test (inför FET) så har jag märkt att ÄL-peaken tycks komma när äggblåsan är runt 20 mm och redo att släppa; men ÄL-flytningarna och känningarna kommer cirka 2 - 3 dagar innan ÄL-peaken på testet. Nu har min gynekolog sagt att jag ska sluta lägga pengar på ÄL-tester vid hemmaförsök. Han tycker att det är bättre att börja när jag har ÄL-känning/flytningar och sedan göra det cirka 3 gånger dagarna framöver. Så det blir nog det upplägget den här månaden.
    Så var det för mig med en gång. Fick utslaget ganska sent och åkte på VUL dagen efter, då hade jag en blåsa precis på 20mm. Jag hoppas på att jag har en blåsa nu med som släpper snart ett guldägg :))

Vi borde förstås ha myst på innan utslaget också och det var min plan från början med, men jag tog inte med i beräkningen att jag skulle ramla av cykeln och skada knät. Den gången jag blev gravid så fick jag utslaget på kvällen och vi myste på morgonen, så att chansen finns ju.

Lycka till med ert upplägg att jaga ÄL!
  • turlid70

Nu blir jag riktigt irriterad. Varför är det bara Lidmila som ser att man har några bakterier? Vad är det för läkare man träffar annars och varför alla Ludmilas patienter har några bakterier och måste behandlas?

Snösport, nu måste du ställa din läkare mot väggen och kräva förklaring!

Jag tror också att oförklarig barnlöshet är väldigt sällsynt om ens existerar, men dåliga och empatilösa läkare finns det många.

Ursäkta min upprördhet, men jag vill veta om jag har några immunologiska störningar eller ruvar på bakterier innan jag slänger i 10000 tals kronor för IVF som leder till nada. Ska vi alla behöva åka till Ludmila för att få ett svar eller är Ludmila en bluff?

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-03-29 20:10:33 följande:
    .... eller som hittar cystor..... Demon
    turlid70 skrev 2011-03-29 19:54:11 följande:
    Ursäkta min upprördhet, men jag vill veta om jag har några immunologiska störningar eller ruvar på bakterier innan jag slänger i 10000 tals kronor för IVF som leder till nada. Ska vi alla behöva åka till Ludmila för att få ett svar eller är Ludmila en bluff?
    Därför väntar vi nu..... 
    Nja, när det gäller bakterierna är jag lite skeptiskt eftersom de flesta/alla som går dit råkar ha bakterier... Men cystor går inte att bortförklara eller bluffa om. Man undrar ju liksom vad man har därinne.....
    Ja, precis, hemskt störande!

Vad är det för bakterier hon hittar som ingen annan läkare ser, det går ju inte att förklara. Hennes diagnos "vaginus bacterial" läste jag om. Kolla gärna hur detta ser ut:

• turlid70
    Zinfandel skrev 2011-03-29 20:48:03 följande:
    Ja, Bakteriell Vaginos.
    läste om man har det så dör spermier innan de når till målet och embryot fäster inte vid IVF. Det borde vara standard att kolla upp detta innan IVF behadlingen. Vilka privata kliniker som kollar upp sånt, någon som vet?
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-03-29 23:09:15 följande:
    Fjällsippa: jag tar och inboxar dej om recepten imorgon . 
    Jag är inte så mycket för att röra upp så folk blir upprörda här vare sej det är för eller emot mej eller läkarna.
    Jag är också intresserad av vilka mediciner du fick mot bakterierna och jag tror att flera här är det också, tacksamt om du berättar det direkt i tråden.

Alla tidigare diskussioner är absolut ingen kritik mot dig. Tvärtom, jag avundas verkligen din vilja att kämpa och hitta förklaringar. Samtidigt blir jag så ledsen för din skull att någon läkare kan missa en sådan sak som en cysta samt diverse bakterier och det verkar inte komma lärarna det minsta hur deras missar påverkar våra liv.

Jag är också oerhört tacksam för den info du delar med dig. Hur annars skulle vi kunna veta allt det då man inte får veta sånt av läkarna.
  • turlid70

Snösport, jag tycker att det är helt rätt av dig att åka till en alt läkare och jag har absolut inget emot att såna läkare som Ludmila finns. Det är just såna läkare som vågar ifrågasätta andra läkarnas diagnoser.

Om man googlar på Bakteriell Vaginos så får man veta att det väldigt många som lider av det och det är inte många som får hjälp mot det. Och det är mycket möjligt att Ludmila har förstått det och profilerar sig just på det här och därför är det inte alls omöjligt att alla hennes patienter får samma diagnos, man får ju inte hjälp annars.

Var inte alls min mening att göra dig ledsen på något sätt. Man vill ju känna förtroende för sin egen läkare och få all hjälp man skulle behöva direkt av den, men det känns att man ofta behöver göra massa egna efterforskningar för att hjälpa sig själv.

Återigen, tack för att du delar med dig. Jämfört med din och andras erfarenhet här på forumet så känner jag mig ganska grön i IVF svängen och är tacksam för att få veta så mycket som möjligt.

• turlid70

Jag kan också berätta att för dryggt 20 år sedan var jag tvungen att göra en gyn undersökning utomlands och då sa läkaren till mig att jag hade något på livmoderhalsen och kallade det för något som jag inte kunde översätta till svenska. Jag gick till en gyn mottagning så fort jag kom tillbaka till Sverige och bokade en undersökning. Den svenska läkaren hittade absolut ingenting, hur jag än försökte så fick jag ingen diagnos alls. Sedan dess har ingen annan gyn läkare sett några avvikelser på min livmoderhals.

Nu börjar jag grubbla om vad det var den utländska läkaren sett hos mig. Kan hon ha menat just sådana bakterier? För att jag har läst på om man har dem så kan man få stopp i äggledarna om man föder med kejsarsnitt och det gjorde jag två gånger båda akuta kejsarsnitt och har stopp i ena äggledare nu :(

• turlid70
    Enya70 skrev 2011-03-30 02:05:35 följande:
    Hej allihopa,

Hoppas det går bra att jag hoppar in här i den här tråden. Har läst en del vad ni skriver och vill gärna hänga med och diskutera och kanske få lite stöd o pepp. Är 40 år och har just gjort mitt åttonde IVF (6e återföring). Får få ägg per gång 2-5 men nu senast hela 9 stycken Glad men aldrig några till frysen...
    Plussade otroligt nog på det 6e IVFet i somras men det slutade tyvärr med MA i 8e veckan.

Senaste försöket när jag satt nytt pers med 9 ägg fick jag hela 3 finfina ägg tillbaka (i Köpenhamn) men testade tyvärr negativt i förra veckan. Tungt tungt. Ska ha ett samtal med vår läkare i Köpenhamn imorgon och höra vad han tycker vi ska göra nu.

Gonatt alla 
    Välkommen hit. Helt otroligt vilken resa ni gjort. Hoppas du får en bra förklaring av din läkare.
    Varför går i Köpenhamn förresten, bor du i Danmark eller tycker du att det fungerar bättre där helt enkelt?
  • turlid70
    Mia69 skrev 2011-03-30 12:15:24 följande:
    Välkommen Enya70! Lycka till i Köpenhamn idag.

Har själv haft några tunga dagar men har nu varit på äggplock för första gången i mitt liv. Själva ingreppet gick bra men har ont i magen nu. AJ!Skrikandes
    17 ägg blev det! GladPå fredag får jag besked om hur många som blivit befruktade. Beslutade idag om totalfrysning och tyvärr ingen ET för mig.
    Vilken pestation Solig grattis till dina 17 ägg!

Tråkigt dock att du inte får tillbaka något nu. Håller tummarna att alla dina ägg befruktas och utvecklas fint och hoppas att kliniken gör en vettig bedömning om att frysa dem på rätt dagar.
  • turlid70
    dallas skrev 2011-03-30 12:56:11 följande:
    Ang. bakteriell vaginos.... Jag hade det en gång och då kollade bara gyn i mikroskåp och gjorde nåt "sniff-test" och så var det konstaterat-det är nog en vanligare åkomma än vad man tror och man har ju absolut inget på att förlora och behandla sig mot det! Det kan ju påverka fertilitet och orsaka förtidsbörd och mf...Sen om man går till en alternativ läkare el vanlig tycker jag spelar mindre roll-synd att dom inte kan "samverka" här i Sverige som i England...
    Fertilitetsläkarna i synerhet borde väl kolla upp det på rutin, tycker man, men fick följande svar från min läkare på sophia hemmet "Detta är inget prov som vi tar inför fertilitetsutredningar".  Varför inte der då Skrikandes?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?