• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2012-03-23 13:58:36 följande:
    Jag är nyss hemkommen från en naprapat behandling. Han skulle egentligen ge mig en shiatsu behandling (han är även zonterapeut) men efter en första titt så ändrade han sig. Han sa att hela min rygg och axelpartier var snett (han lät min sambo se) och tryckte på den 3:e kotan nerifrån, där jag har mitt diskbråck. Det gjorde "j-vligt ont!) Han sa att jag hade ett stort problem med min vänsterfot, som gett en inflammation i kotan samt problem med hela ryggraden.

Vet inte om ni kommer ihåg att jag stukade foten rejält innan mitt första ÄP. Han lät min sambo se skillnaden mellan mina båda fötter och han var förundrad över att min zonterapeut inte märkt det. Vänster är fortfarande svullen och hålfoten har sjunkit ner, liksom kollapsat. Jag har känt att foten varit "lös".

Han sa att problem med den 3.e kotan ofta ger missfall och fertilitetsproblem. Kraftiga eller/och oregelbundna menstruationer. (Jag fick även läsa det själv på en stor plansh) Han tyckte inte att det var konstigt att jag fick missfall ett par veckor efter att jag stukat foten. 
    Det ger även problem med förstoppning. men mycket av problemen hänger säkert inte bara ihop med att jag stukat foten. Enligt magnetröntgen som gjordes ½ år tidigare fotstukningen visade redan då på diskbråck. men stukningen har förvärrat problemet och inflammerat hela partiet.

I alla fall så bröt han rätt foten(fy f-n säger jag vilken smärta), och han bröt rätt rygg och axlar. Vilka smällar! Hela tiden fick min sambo se skillnaden och han var riktigt imponerad!

Har nu fått rådet att köpa andra skor att gå i på jobbet. Jag använder mina löparskor och det är helt fel! De ska BARA användas till löpning, inte ens till promenader! Jag måste ha ett par skor som är högre baktill för att komma tillrätta med mina ryggproblem.

Han sa att om man har problem med att bli gravid och även har ryggproblem så är det värt att gå till någon som kan justera ryggen.

Efter behandlingen var jag på VUL inför FET. Frågade då gynekologen om det kunde stämma detta med 3:e kotan och missfall eller svårigheter att bli gravid. Absolut sa hon.

I morgon zonterapi igen, då ska jag fråga henne om hon inte lagt märkte till hur olika fötterna var...
    Hon har i alla fall fått igång min mage så jag fortsätter att gå hos henne. Den andre är så populär så nästa tid han hade för mig var i maj... 
    Maryhe. Tack så jättemycket för att du beskrev detta. Nu blir jag lite sugen på att ta en ordentlig genomkörare hos en Naprapat. Det var några år sedan men skulle säkert behövas. På något sätt vill man ju försöka optimera förutsättningarna inför nästa insättning även om det kostar lite extra.
  • Sunseed
    Zinfandel skrev 2012-03-23 15:50:05 följande:
    Håll i er nu alla - JAG ÄR IGÅNG!!! Jippie!! Har just tagit första dosen Synarela Tungan ute Jag är så lycklig!! Tänk, nästan 1 år sedan förra färskförsöket, ett Aten-besök senare och en operation senare... Men inte är det enkelt, ytterligare en heldag har spenderats åt IVF. Receptet faxades till ett apotek så jag fick sprayet till slut, dock ej på högkostnad. Sen fick jag immunterapiplan av Dr D. Då var det att ringa och boka tid för Intralipider, som blir nån dag senare än önskat, det blev snabba puckar nu. Sen måste jag få klart med blodproverna som ska tas i början av nästa vecka och till det behöver jag ett recept av Dr D, ringa, ringa och fixa. Och så har jag skrivit lite mer på hemsidan! Men vet ni, jag är snaaaaart i haaaamn!!! SkrattandeSolig
    Vad har jag lärt mig idag? Jo, att inte hålla mig från den här tråden så många timmar på en gång. 

GRATTIS Zin. Äntligen är det dags efter så lång väntan och så mycket kämpande med allt. {#emotions_dlg.flower}
  • Sunseed

Och har jag missat något så ber jag om ursäkt. Det har varit lite turbulent på jobbet. Omorganisationer och uppsägningar på gång så jag har inte riktigt hunnit läsa ikapp mer än att ögna lite. 

Men jag önskar alla en fin helg. 

• Sunseed
    Maryhe skrev 2012-03-23 16:08:08 följande:
    Ja, problem med kotorna i nedre delen av ryggen påverkar fortplantningsorganen. Speciellt om det är inflammerat. Dessa kotor ligger ju i anslutning till livmoder och äggstockar. Detta konfermerade gyn. så Zin du har nog rätt i att diskbråcket troligen påverkar din fertilitet!  Även njurar och lever kan påverkas av detta.

Han visade min sambo hur sned och krokig ryggen var och vid tredje kotan buktade det även ut. Efter att ha brutit rätt foten och sen ryggen och axlarna, så var buktningen borta, en buktning i nacken var också borta, hålfoten hade återfått sin normala form, fotknölen satt där den skulle och axlarna med. 

Det intressanta var att jag var där för fibromyalgi. Vi hade inte med oss några journaler, sa ingenting innan om diskbråck stukad fot eller missfall/IVF i och med att det inte var därför jag var där. Foten hade jag helt glömt bort.

Han gav ett tips till ingefärsavkoket. Att tillsätta en tesked honung i det varannan dag före sängående. Nu off to work! Kram till er alla och trevlig fredagskväll!
    Tack igen! 
    Jag har ett utläkt diskbråck i ländryggen (i området) så jag kan tänka mig att det spökar en hel del i den här processen. Jag ska (tack vare dig) faktiskt kontakta en duktig naprapat här i stan redan nästa vecka. Vi ska inte köra FET förrän om en månad, så ett par behandlingar där, lite akupunktur, lite ingefära, lite bra mat och så vidare ska det bli närmaste månaden.

Och tack för tipset om honungen. Det ska jag prova!
    Jobba lugnt!
    Kram
  • Sunseed
    mamman030 skrev 2012-03-23 17:57:42 följande:
    Hej, stort Grattis till Zin som äntligen är igång igen. Jippie!!

Det gick bra för mig idag tycker jag. 7 ägg fick dom ut. Hoppas bara att några blir befruktade. Men en sak är jag sur för. Det är så att jag går hos en hemortsgyn och när jag var där i måndags för vul så fråga jag henne om det fanns någon vätska i min äggledare som är kvar. Hon gör ett supersnabbt vul o säger nä där finns ingen vätska.
    Men visst var det vätska där, så den fick tömmas o nu har jag  fått penicillin.
    Grattis till så många ägg. Bra jobbat!
    Får du besked imorgon om hur många som blir befruktade?

• Sunseed
    kattenizze skrev 2012-03-23 16:22:55 följande:
    Sunseed: Aha, så du hade en såndär raggis....Dom är väldigt trevliga! Nu sist hade jag en welsh cob, och i framtiden blir det antingen en sån eller en raggis. Och en liten mountain åt barnen...Som jag kan ställa ut och köra, tänkte jag. Men just nu har jag inte tid för totto, så det blir om några år (om jag kan hålla mig, svårt när man hållt på med hästar i dryga 20 år...!)
    Zin: Nu vore det väl själva 17 om det inte tog sig!
    Skytten: Ge inte upp, det kan faktiskt bli ET imorgon iaf. Även om jag förstår hur jobbigt det måste kännas nu, det har hänt mig med, det är INTE kul.
    Jaa.. Jag älskar raggisar. Fortfarande blir jag alldeles varm av deras uppenbarelse. Jag gillar robusta hästar som fixar dåligt väder och vinter och knaggliga underlag och skogar med dess knöliga stubbar och stenar. Min stora passion var alltid att rida ut i naturen och känna sig totalt här och nu. Visst, jag tränade lättare dressyr med en av mina tottosar i ett ridhus, men inget gick upp mot skogen. Så är det och förblir det för mig.. Nu har jag jyckar som jag rymmer ut i skogen med.. Men någon gång i mitt liv ska jag ha en raggis igen. Gärna en pensionerad totto som vill ha ett gott liv på landet på äldre dagar.

Welsh är jättefina!

Förlåt för off topic så här i tråden, men jag blev så exhalterad när jag såg att någon gillar fyrbenta varelser. :) 
  • Sunseed
    Bengalen skrev 2012-03-23 19:35:16 följande:
    Stort grattis till spraystart Zinfandel! {#emotions_dlg.flower} Skönt att det löste sig med sprayen. En dryg vecka till sen tänker jag haka på dig med behandling på CFC. Jag ska dock köra korta.
    Vad kul att du också är på gång snart igen. Jag ser fram emot att följa er!
  • Sunseed
    pp08 skrev 2012-03-24 10:24:44 följande:
    Jag plussade idag på RD 9 !!!!!!!
    ÅHH, Grattis!!!
  • Sunseed

Ciara. Om det är till någon tröst så sover jag som en kratta när jag tar Progesteron. Jag svettas och vaknar hela tiden och drömmer konstiga mardrömmar. IVF:er är påfrestande, men förhoppningsvis får man ett glatt resultat någon gång som gör att det är värt det. Ruva på och njut av vårsolen. Solig

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?