IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Zinfandel skrev 2012-03-28 21:35:37 följande:
Sunseed: tja, i vårt fall gick 5 försök fullständigt åt spillo, finansierade genom skattemedel av dig & mig och alla andra + 25000 ur egen ficka. Totalt bortkastat pga att klinikerna inte gör ett fullständigt jobb.
Precis så... Och det gör mig sjukt irriterad. Både för att man själv kanske är drabbad av okompletta undersökningar inför IVF OCH för att mina vänner, släktingar och kollegor bekostar sjukvård i det här landet som är tagen i luften utan grundlig undersökning.
Det kanske finns massor med folk som hade lyckats själva utan IVF (som vi betalar) OM man hade gjort en grundlig undersökning som eventuellt förklarar infertiliteten. För trots allt så är det en väldigt låg procent som FAKTISKT är oförklarligt barnlösa. De flesta har brister i spermier, äggstockar, livmoder eller liknande., Och då kan man betala tusen försök utan att lyckas, och är man yngre så ingår i många fall tre ivf-er i dessa misslyckade försök.
Det är skit känner jag. Folk som går och hoppas och genomgår IVF-er som kanske är dömda att misslyckas från början för att man inte har fått en grundlig undersökning innan och folk som jobbar och betalar skatt för.. vad?