• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna - vad härligt att RUL gick så bra! Och du det där med förlossningsskräck, vad bra att du ska till en Aurora. Jag hade en fantastisk aurora som hjälpte mig även efter förlossningen. Det blev ju akut kejsarsnitt för mig så det var skönt att jag haft auroran innan och kunde vända mig till henne efteråt också. Jag förstår precis din rädsla. Pga den vågade jag knappt försöka bli gravid och efter förlossningen sa jag aldrig igen - men jag tog kontakt med auroran och så började vi den här resan. Hoppas att jag inte skrämmer dig nu med mitt aldrig igen. Att det blev så berodde på att en massa saker gick snett under graviditeten, förlossningen och det akuta snittet, plus att jag har en blodfobi och fick blodtransfusion....
    Men ett planerat snitt är en helt annan sak säger alla som gjort det. Lugnt, kontrollerat och jättebra för rädda. 

Boe - apropå min underbensklåda så känns den plötsligt som en västanfläkt jämfört med PUPPP som du har. Stackars stackars dig!!!

Myran - vad jättetråkigt! Vad ska du göra nu?

Zin - hur känns det nu efter op?

• Skytten

Soligor - I love you! Jag tror också att det är rakningen. Klådan kommer ju nästan alltid efter rakning eller vaxning (när hårstråna börjar växa igen) Det är bara så jobbigt när saker sammanfaller. Jag börjar äta Flagyl på tisdagen och typ två dagar efter börjar klådan, men då hade jag rakat mig på måndagen och hårstråna var på väg upp. Jag litar på dig och kastar i mig näst sista Flagyl. Förresten borde inte någon av alla mina blodprover (vita blodkroppar, blodvärde) som jag tog nyligen ha hintat om levern var påverkad? Eller måste man ta ett leverprov? Fast nu ska jag försöka glömma den oron. Tusen tack! Och tack för kortisontips!

• Skytten

Vad skönt Zin - det måste verkligen vara en lättnad att ha kommit så långt och snart ha en plan framför sig som är grundad på nya förutsättningar. De måste kännas som att få en helt ny och förbättrad chans att lyckas.

Sunseed - tack så mycket! Jo, jag ska säga att jag verkligen lyssnar och gillar min akupunktör och nu när du förklarar det så minns jag att han sagt så precis - att det inte är FEL på min lever men att jag har en obalans, den är typ ansträngd. Vet du var jag kan läsa mer om det?
    Tack för att du också tror på rakningsklåda! Jag har inspekterat benen nu och klådan är helt klart lokaliserad till hårstråna, ser röda ringar runt hårstråna, så det är nog irriterade hårsäckar och hud.

• Skytten

Tack Sunseed! Ska kolla upp det. Hihi, jo det var nog lite självförvållat....

Zin - jag ska hålla tummarna för er och tänka alla goda tankar jag kan. Ja, det är verkligen synd med åren som passerat i onödan. Men jag tror att du kommer att ha det positiva fokus som behövs!  

• Skytten

Lillstoran - ett tips är att du läser igenom den här tråden från början så får du nog en massa input på allt du funderar på. Jag tror inte heller att du medvetet vill såra någon med dina inlägg och jag tycker absolut att man ska få skriva om allt man vill MEN ibland behövs lite ödmjukhet och tanke på vilka som läser. Och som någon sa - du kommer inte med frågor utan bara påståenden som för vissa kan vara sårande. 
    Jag känner igen dina funderingar - som sagt, jag har haft liknande själv och det ser du om du går tillbaka i tråden. Men för mig handlade det hela tiden om att lära mig mer och att få svar av de andra. Inte att övertyga någon annan om att det är "fel" med ivf eller många behandlingar. Självklart ska man få vara kritisk mot siffror, läkare och behandlingar men det kan vara bra att vara tydlig med att man utgår ifrån sig själv. Om det är det man gör. 

Jag tänker lite grann när jag läser dina inlägg att du nog egentligen inte vet om du vill gå igenom det här. Och det är ju helt okej att känna så, men det blir lite fel att "attackera" det val som vi andra gjort. Du verkar vara arg för att just du inte får bli gravid när alla andra blir det så enkelt och så återstår ivf och det kanske inte är den väg du vill gå, men du har inget val. Jag vet inte men lite så låter det. I den här tråden finns massor med kunskap och vill du få råd och ställa frågor gör det! Jag lovar att du kommer att bli hjälpt. Men som jag ser det, kanske du ska fundera en gång till på om du verkligen vill göra ivf. Det känns som om du försöker övertyga dig själv om att det inte är bra med ivf. Och då är den här tråden kanske inte riktigt rätt.

• Skytten

Boe - jag hoppas verkligen att det går över! Känns lite bättre idag faktiskt.

Sunseed - tack för Aloe-tipset! Och du, det ser verkligen lovande ut på stickan! Jag håller tummarna! 

• Skytten

Inanna - åh, vad jag känner med dig! Vet du, jag tog tag i blodfobin så att jag åtminstone klarade av att ta blodprov utan att gråta och då kände jag mig säkrare inför förlossningen. Blodprov är ju bara en liten del i att vara gravid men det hjälpte mig oerhört mycket att ta kontroll över någon liten del av blodfobin. Jag gick på sån där terapi där man utsätter sig för det läskiga och till slut vågar. Auroran kommer säkert att hjälpa dig att få kejsarsnitt om du vill det. Efter min katastrof-förlossning så skrev läkarna direkt in i mina journaler att om jag blir gravid igen så ska jag få planerat snitt. Både med tanke på det jag varit med om och för att jag hade en Aurora som verkligen stöttat mig och intygat min rädsla. Lycka till!

• Skytten

Zin, Enya, Tuvalina, Maryhe, Woo, En liten en och alla ni andra som skrivit senaste dagarnas kloka inlägg - ni är bäst. (Helt ärligt) Asså. (Heeelt ärligt)

• Skytten

Inanna - härligt att du hittat mod och tar dig igenom det här och du kommer att klara förlossningen galant. Jobbigt det där med blodådror som viker undan. Jag har som tur var en fantastisk ambulansven som alltid ger resultat. Jag håller tummarna för att du får kejsarsnitt. Kram tillbaka!

Myran - jag är så ledsen för din skull. Kram!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?