• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Fjällsippan skrev 2011-05-27 08:30:42 följande:
    Inanna: stort lycka till idag{#emotions_dlg.flower}!
    Tack Solig! Det känns bervöst!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-05-27 08:39:09 följande:
    Innana, håller tummarna för lyckad ET för dig idag!
    Tack min vän Hjärta! Hoppas på åtminstone två bra embryon!
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-05-27 08:39:47 följande:
    Lycka till Inanna idag och Kram till alla ruvare {#emotions_dlg.flower}
    Tack Glad!
  • Inanna Li
    Inanna Li skrev 2011-05-27 09:08:07 följande:
    Tack Solig! Det känns bervöst!
    Jag är dunderförkyld SkrattandeTungan uteKyss
  • Snösport

Innan Lycka till idag!

AHA- diskussionen = jag har fått 2 ägg och då AHA på ena och inget gjort på den andra men ja det funkade ju inte men läkaren var förra gången helt övertygad om att ett av dem skulle fästa.   Intressant med laserAHA.

IDAG är det väl BARNLÖSHETENS dag!!?!    det ska uppmärksammas hur vi kämpar, inget att skämmas över vi är starka så få!!
    Hörde det på radio igår Wilda Mathilda bloggaren och här på FL heter hon IVFdagar tror jag det var.

• Veronica1

Idag har jag VUL,hoppas på fina blåsor :)

Ja Snösport det stämmer, det ska verkligen uppmärksammas, vet inte hur men ingen som inte själv går igenom IVF eller har gjort fattar hur vi kämpar!!! Det är en tuff väg vi går! KÄMPA PÅ!!!

Kram på er!

• mamman0301
    Veronica1 skrev 2011-05-27 09:33:23 följande:

Ja Snösport det stämmer, det ska verkligen uppmärksammas, vet inte hur men ingen som inte själv går igenom IVF eller har gjort fattar hur vi kämpar!!! Det är en tuff väg vi går! KÄMPA PÅ!!!

Kram på er!

Lycka tillSkrattande
  • Snösport
    Veronica1 skrev 2011-05-27 09:33:23 följande:

Åh lycka till idag!!
  • callimero
    Fjällsippan skrev 2011-05-26 21:11:14 följande:
    kalimero: vad härligt att kunna ta dagliga promenader i Hagaparken. Vi var bara där på utflykt idag .

Här är en annan grej om åldersgräns som jag hittade (och som jag skrivit om tidigare här i tråden):

Det är faktarutan i dokumentet "Basal infertilitetsutrredning"  www.lakartidningen.se/old/content_0445/pdf/35...: 

Åldersgränser för IVF-behandling 
    Lägesbeskrivning av Socialstyrelsen (SoS-rapport 1998:8): åldersgränser för offentligt finansierad IVF i Sverige: kvinnor 35–45 år, män 53–60 år.Socialdepartementet (Ds 2000:51): ingen fast åldergräns, men behandlingen bör vara slutförd inom den tid kvinnan genomsnittligt är fertil. 

Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar åldersgränserna: kvinnor 43 år, män 55 år.

Här står det ju att Socialstyrelsen har en generösare inställning till kvinnors ålder (upp till 45 år), men att Svensk förening för obstetrik och gynekologi rekommenderar 43 år. Vad synd att klinikerna tycks ha kört fast på den lägre åldersrekommendationen utan att ta hänsyn till kvinnans fertila status! 
    Tack Fjällis. Det var detta jag letade efter, det finns inga lagar som reglerar ålder utan det verkar som att Landsting och kliniker sätter detta själva. En rekommendation är inte en lag! Anledningen att jag efterlyste detta är att man i vissa fall kan få ersättning från Försäkringskassan för försök i annat EU-land om man pga väntetider inte kan få vård i Sverige. tex för ÄD i Finland. Vi har betalt alla försök själva och pengarna är slut. Men det är väldigt luddigt detta med regler och eventuella lagar för ålder. I Finland bedömmer de kvinnans värden och chanser individuellt. Är så less på Sveriges sk sjukvård.

Angående assisted hatching så gjordes detta på majoriteten av alla våra försök. De ansåg att det inte fanns någon risk med det alls. Jobbigt för oss "kunder" när det råder delade menigar om behandlingsformer.
  • callimero
    Enya70 skrev 2011-05-26 20:00:41 följande:
    Och tummar för dig med kära Kallis Glad
    Tack kära trillingruvare. Glad

Lycka till idag Inanna!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?