• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe - kan du berätta lite mer om hur läkarna avgör med vul när det är bäst för FET? Vad "vill" de se på vul för att veta när rätt tidpunkt är? Jag ska ju få gå på vul i morgon och det vore bra med lite argument i ryggen. Jag gissar att äggblåsan är borta men om den inte är det....
    Ja, jag vet inte varför de envisas med morgontest....Jobbigt iaf. Men jag brukar få utslag på morgonen så egentligen funkar det för mig.

Hemulen - vad kul! Håller tummarna för dig!!!

Tjorven jag känner till ett ställe med superbra psykologer i Sthlm. Om du vill kan jag inboxa dig.

• Skytten
    Fjällsippan skrev 2012-03-19 18:30:17 följande:
    Skytten: jag tycker själv att det är ett gissel att hålla på med ÄL-test inför FET. Jag har själv ifrågasatt att klinikerna envisas med morgontest, och om man får glad gubbe på kvällen innan så har jag för mig att min klinik ändå beräknade återföringen som att ÄL-stegring skett morgonen därefter. Skumt och fel, tycker jag. Dom VUL jag har gjort runt ÄL så har jag förstått att det kan vara svårt att bedöma med 100% säkerhet om ägget har lossat (om det precis har skett). Om ÄL har skett för några dagar sedan så kan livmoderslemhinnan vara "vitare" på VUL'et.

Men jag håller tummarna stenhårt för att du möts av en glad gubbe imorgon alternativt har en fin blåsa på g på VUL'et!.   
    Precis det där råkade jag ut för vid första FET. Jag testade glad gubbe på kvällen men nej, det räknades inte utan det var dagen efter som räknades och pga det är jag ganska säker på att ägget sattes in för sent. Min slemhinnan var redan på väg att göra sig redo att släppa. Tack för dina tummar! De behövs!

Maryhe - det var många vul! Vad skönt att få vara under sån kontroll. Ja, det ska bli intressant att se vad de ser i morgon. Som jag har lipat i dag så gissar jag att ägget släppte idag. Nu försöker jag landa i det och lyssna på min söta akupunkturfarbror - det var en mening med det här. I april mår din kropp ännu bättre.
    Lycka till med ditt nu också!

Och så en fråga - är det okej att ta Mycostatin nu tror ni? Den ska vara okej under graviditet men den är oprövad vad gäller fertilitet. Någon som använt det och fått råd?
  • Skytten
    Glad guuuuuubbe! Där satt den. Sen äl alltså. Och det här förklarar ju mina äl-pms-tårar igår. 
    Nu är frågan - ska jag ställan in gyn eller åka dit och få det kollat ändå? Kanske ska passa på....?
    Tack för allas omtanke! Jösses vilken pärs.  
  • Skytten

Tack Tjorven, Hemulen, Finafina, Sunseed, Mamma Gås, Myran, Tuvalina, Maryhe och Vi4 för era hejarop och stöd! Ni är så himla gulliga!

Jag åkte till gyn och där var minsann en stor fin blåsa på 18 mm och slemhinnan var jättefin (glömde fråga om millimeter men hon sa att den tydde på gott om östrogen) Kändes så skönt att få det kollat en extra gång. Hemulen och Vi4 - jag ska absolut testa i morgon igen (får slösa en dyr sticka ) och lära mig mer om hur min kropp funkar. Det har varit en pärs den här månaden. Fy! Men nu hoppas jag att jag kan koppla av lite. Min samarbetsgyn trodde att det blir FET på fredag. Jag fattar inte hur de räknar. Jag hade för mig att jag fick komma in efter två dagar sist, nä vänta nu, det var nog tre dagar.
    Jag ska börja med Lutinus ikväll. Någon annan som börjat med Lutinus innan FET?
    Tack igen för all er pepp! Guld värda är ni! Kram!

• Skytten

Miss Boring - tack snälla du för att du blir glad för min skull! Jag ser verkligen fram emot att bli ruvare. Har riktig äl-värk nu så det känns bra. Men jag blir förvånad över att jag inte känner min kropp bättre än så. Jag var verkligen så säker på att jag hade omslag i lördags. Pinsamt.
    Men du, vad jobbigt med den oförstående läkaren! Och extra jäkligt om det handlar om en chef som lagt sig i när det funnits en vilja att hjälpa er. Jag tycker att det är så tragiskt att man bara vägrar att ta reda på mer pga åldern. Kämpa på! Ge dig inte! När min klinik och samarbetsgyn inte var så intresserade av att ta prover gick jag till en husläkare som tog prover och remitterade mig till en fertilitetsintresserad gyn och vips var alla prover tagna. Utan diskussion. 

Tack Sunseed - ja, man lär sig visst hela tiden. Ruvarstatus ser jag verkligen fram emot. Med lite dubbla känslor. Vet hur oroligt det kommer att bli. Särskilt för att jag ska ta Lutinus - jag avskyr mediciner. Nojar så mycket för biverkningar.

Apropå Lutinus så ändrade läkaren sin ordination - jag skulle egentligen ha börjat med L ikväll men nu ändrade han till i morgon. Och FET blir på fredag. Vad tror ni om det? Att börja med Lutinus två dygn före?

• Skytten

Tack Sunseed - jag hoppas verkligen att Lutinus är lindrigare än Crinone. 

Jag nojar på som vanligt när jag ska nya mediciner....
    1. Jag ska börja med Lutinus i morgon och har hört att man ska ligga ner i en halvtimme efter att man tagit den. Stämmer det?
    2. Jag ska börja två dygn före FET. Kan någon snälla säga om det är okej? Om inte äl varit så kan det "störa" om man sätter in prog har jag hört. Så tänk om ägget inte släppt i morgon och jag börjar med Lutinus.

• Skytten

Maryhe - tusen tack! Då sätter jag fart. Jag har ju ett tvådagars som ska in så då borde ju två dygn innan vara bra.
    Min läkare sa att det var noga att äl varit (för att inte störa kroppens egna funktion) och jag hoppas att det är så. Testade idag och ingen glad gubbe. Så det borde ju tyda på att det är rätt att börja med Lutinus nu. 

Tuvalina - tack! Då struntar jag i det. Har inte tid heller. Ska ut och föreläsa. Aha, ingen skillnad på preparatens styrka. 

Hur snabbt fick ni biverkningar? Och blev de värre och värre?
    Jag ska ut och resa nästa vecka mån-ons och det oroar mig lite om jag mår dåligt av dem.

• Skytten

Fjällsippan - tack för att du säger det! Jag är så sjukt nojig inför mediciner och tror alltid att de ska förstöra mer än de hjälper. Tyvärr. Det är väldigt jobbigt att vara så här.... Men bra att du sa det där om återinförandedagen, ska kolla det med CvL.

Söte - okej, då räknar jag med att det är okej att röra sig. Men crinone var det ju så att man skulle röra sig för att minska klumppropparna som annars bildades. Jag hoppas att Lutinus är bättre än Crinone. Jag fick sån sveda och svamp av crinone. De där klumparna var så äckliga.

Sunseed - orsaken till att jag fick Lutinus före FET är att de misstänker att min lutealfas är för kort och då vill de börja stötta så tidigt som möjligt. Du kanske inte har lutealfasproblemet?

Tyvärr känner jag av biverkningarna direkt. Magen blev liksom tung och spänd och lite yrsel. Och direkt den där underliga känslan av att andningen påverkas, som om magen blir så uppblåst att det blir obehagligt för andningen. Var likadant vid första ivf. Gillade det inte alls. Någon annan som fått samma symtom?

Zin - gud så härligt med semester! Att släppa tankarna och bara vara. Njut!

• Skytten

Söte - tack för svar. Jag fattar inte hur jag ska stå ut med det i längden....  Hur länge tar du Lutinus?

Nu är FET bokat till fredag och jag fick ta Lutinus på morgonen och så sker införandet efter lunch.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?