• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

42an skrev 2011-09-12 22:26:10 följande:
    Boe: grattis, det ger hopp!

Ego: Efter att min distansläkare idag fick kalla fötter ang att skriva ut medicin inför "japanen" så fick jag kasta mig på tåget till Kph. Väl där visade det sig att jag hade en cysta, så det blir p-piller en månad och sen nytt försök. Snacka om antiklimax, undersökningen tog typ 1 minut. Där hade jag tagit mig själv genom kph med tåg och buss och med hjälp av diverse korvgubbar och så blev det inget. Snopet. Men vi kommer igen nästa månad.

Kram och godnatt!
    Nämen, vilken dag... Och vadå kalla fötter, varför det? Låter ju jättekonstigt.
    Hur var det på CFC då? Snabb undersökning skriver du, känns välbekant men på ngt sätt känns det som de har stenkoll på vad de gör ändå. Vad fick du för intryck? Vilken läkare träffade du?

Vi har alltid kört bil till CFC men annars ligger det alldeles intill Nörrebro pendeltågsstation men antagligen var det precis det du upptäckte.

Jaha en cysta. Trodde dom den skulle försvinna nu då på en månad? När ska du dit igen? Åh hoppas det går bättre nästa månad! Kram Hjärta 
  • Enya70

ouuähhhh vad läskigt men nu uppdaterar jag listan i alla fall Flört

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Mammagås, 38 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 1 i sep
    Inanna 42 år, 3 ICSI och 2 FET, MA i oktober 2010 och juni 2011. Kanske nytt försök i augusti!
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten, ej bestämt när.
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3.
    Mia, 42, Göteborg, IVF2/FET2 slutet av september

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 3/9, BIM 18/9
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge...
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 

***FET***

***SPRAYAR*** 
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ivf3,SU,  spraystart 12/9

***SPRUTAR*** 
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) sprutstart 7/9
    Victoria71, 39, Göteborg, IVF1, IVF-centrum, sprutstart 8/9

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    Skytten, 39, Stockholm, IVF1, CvL, sprutstart 15/8, korta metoden, ÄP 26/8, ET 28/8, TD 13/9
    mbo 28, RMC Linköping, IVF2, sprutstart 17/8, ET 31/8, TD 14/9
    mamman0301 IVF2 Blekinge, Cura Malmö ÄP 24/8 ET 27/8, TD 15/9
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 3 i Örebro spray 27/7, sprutstart 18/8, ÄP 30/8, ET 1/9, TD 17/9
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 ET2/9 TD20/9 BIM 12-13/9
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9
    Maryhe 42 år, Pozzolo Formigaro Italien, IVF1 på Centro Promea Turin  ÄP 02/09 ET 8/9 TD 20/9
    Zinfandel, 39 år i Skåne, 5:e försök. FET 8/9, TD nångång 20-25/9 ;)

***GRAVIDA***
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Lumix, 40 år, BF mars 2012
    Lenafena, 42, Åmål, hemmaförsök, BF 17 april 2012 
    Enya70, 40 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF maj 2012

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg

Lo so, per sempre
  • Enya70
    Skytten skrev 2011-09-13 18:17:02 följande:
    Hmmm, vad intressant att ha en infektion utan några symtom. Jag har bara kollat mycoplasma inför det här ivf:et men det hade jag inte. Åkte du till Sundsvall enkom för att träffa Ludmila? Jag måste hitta en gyn som är lika intresserad här i Sthlm. Jag vet ett ställe (där jag fick göra mycoplasma-prov) där de är intresserade av att dra in pengar och gör det mesta, där skulle jag kanske kunna få ta prover men de känns så oseriösa.... Därför vill jag inte ens säga vilken gyn det är.
    Jag åkte också till Sundsvall enbart för att träffa Ludmila i början på juni. Jag hade heller inga symptom men blev behandlad för bakteriell vaginos. Samma behandling som de andra skrivit om.
    Leta reda på en gyn och sätt igång med behandlingen.

Skönt att du mår bättre idag. Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-09-13 18:39:28 följande:
    Inför försöken är jag noga med folsyran (ca 1 månad innan) och D-vitamin. Sedan brukar jag ta Omega-3 i samband med försöken. Ibland Membrasin (eftersom jag får sköra slemhinnor av sprayandet).

Någon annan som har tips? 
    Folsyra, D-vitamin, zink och omega-3 
  • Enya70

Men Maryhe - så otroligt roligt!!! Grattis grattis Solig.
    Som vi trodde så skulle 3 blastisar göra susen. 

Har du ont i magen? Jag hade rejält ont i förra veckan, lite lugnare i helgen men nu gör de riktigt ont igen. Har ju förstått att det kan vara såhär i början. Vad sa din gyn om värken?

Nu får vi följas åt på vägen och hoppas att allt går bra. Kram Hjärta 

• Enya70
    42an skrev 2011-09-13 21:37:20 följande:
    Enya och myran 6801. Ja det var snabba ryck. Träffade Astrid, såg jag på receptet, ingen tog i hand och presenterade sig men alla var glada och vänliga.
    När jag ringde och fick tiden så var jag säker på att hon sa att jag köper medicinen hos dem och när jag frågade om de tar kort så sa hon att, nej endast kontanter. 
    Efter vulet så fick jag 2 påsar med pergotime(fast de heter ngt annat) samt recept på puregon och p-piller. Jag frågade 3 ggr om recepten funkar i sverige och ja svarade hon, det gjorde de. Jag skulle inte köpa hos dem utan det kunde jag göra i Sverige.
    Så idag på lunchen knallar jag till apoteket och då finns inte den p-pillersorten i SverigeSkrikandes. Ringde CFC igen och hon talade med astrid och ringde tillbaka och sa att min vanliga läk hemme kan skriva ut vilken sort som helst. Så jag fick ringa min "distansgyn" igen och smöra rejält, för jag var duktigt upprörd över att hon backade ur igår, så jag fick receptet till sist.

Känner mig lite uppgiven över språkförbistring och luddiga besked. Hade önskat att de hade bättre koll på tex vilka läkemedel som finns här. Sånt här skapar en himla massa krångel i onödan. Hoppas det blir bättre framöver. efter vad hon sa skulle cystan försvinna på en mån men det ifrågasatte distansgyn så vi får se. Försöker nog få ett vul här innan jag åker dit för att kolla läget.

Myran: Varifrån har du beställt Inofolic och vad kostar det? Fick en mailadress av Maryhe som jag använt för att fråga pris och så men jag får inget svar. Du kan väl skicka ett medd till mig?
    Aha, Astrid har gjort VUL på mig ngn gång tror jag. Jo, det går undan men alltid med ett smil.

Känner igen det där med receptet. Vid förra IVFet skulle jag ta Prednisolon. De hade inte hemma på kliniken så jag fick med mig ett recept därifrån. Jag frågade noga om det skulle funka att hämta ut det  i Sverige. Jadå jadå sa de.
    När jag var tillbaka i Helsingborg efter ET med receptet i näven kl 17:30 så säger man på apoteket att just den tillverkaren av Prednisolon inte finns på svenska apotek. Om receptet är utskrivet av svensk läkare får man byta till annan tillverkare, samma prep men INTE om receptet är utskrivet av utländsk läkare.

Trodde jag skulle få spader, jag behövde ju liksom Prednisolonet den kvällen. Slutade med att jag ringde upp en kollega på onkologen i Uppsala som fick skriva ut ett svenskt recept till mig. 
  • Enya70
    Zinfandel skrev 2011-09-13 19:43:59 följande:
    Gravid-Enya: Biverkningarna ökar för fullt nu, sådär skoj men men!! 
    Bra, bra vill att du ska ha alla biverkningar i världen, på riktigt!!!
    Jag hoppas och hoppas och hoppas... {#emotions_dlg.flower}
  • Enya70
    Zinfandel skrev 2011-09-13 22:39:13 följande:
    Man ska nog inte förvänta sig att allt fungerar lika organiserat som (det verkar) är i Sverige. Lägg inte för mycket i det, det viktigaste är bra vård. De gör så gott de kan och deras uppgift är inte att hålla reda på recept & läkemedel i andra länder, det får man nog ta hänsyn till. De ger en ordination och sen får man trixa med att fixa (oj vilket tjusigt rim) det själv, det är nog bara vi som uppfattar det som luddigt. Tänk inte Sverige, se det inte som krångel och vilken tur att vi kan gå i DK!! Tänk målbild GravidSkrattande 
    Precis vad jag tycker. De kan få ha dålig koll om vilka tillverkare svenska apotek tar in, läsa på ens journal i sista sekunden, glömma bort att säga till om mediciner osv bara de gör sitt jobb förbaskat bra . De är dessutom alltid glada och trevliga vilket jag definitivt inte tyckte att de var på Ackis i Uppsala...

• Enya70
    oceanney skrev 2011-09-13 22:41:35 följande:
    Får man köpa på svenska apotek med utländska (EU) recept? Eller är det någon Skåne-Danmark-grej? Planerar att vara på plats i Frankrike den 16/9 då jag ska ta Puregon några dagar inför FET men första VUL är inte förrän 19/9. Hade det gått att köpa i Sverige menar du?
    Jag tror det. Enda skillnaden är att högkostnadskyddet inte gäller. Samt att receptet måste vara på Puregon av en tillverkare som svenska apotek har hemma. De får inte byta till samma prep av annan tillverkare om man har utländskt recept. G¨och fråga på apoteket för säkerhets skull.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?