• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-03-31 12:57:19 följande:
    Bra skrivet Inanna! Så här deppig var jag RD 8 när jag plussade med sonen www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b18911p887741..... Jag var helt säker på att det var en minusruvning; men mirakel sker.

{#emotions_dlg.flower}Och jag håller tummarna stenhårt för ruvarna i tråden att det blir många mirakel framöver!{#emotions_dlg.flower}

Tack min vän Hjärta! Skulle också behöva gå i terapi när jag orkar ta i tu med det Skrattande!

Läste hur du kände på RD 8 och jag känner igen mig en hel del. Just nu har jag lite molande värk i magen och pirrande känsla strax under naveln och tror varje gång jag går på toa att blodet ska forsa men än så länge är allt grönt (eller vitt av proggisrester).
  • Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-03-31 14:38:26 följande:
    Nu har jag följt er tråd ett tag i tysthet, men nu tänkte jag skriva lite och be er om lite råd...Jag fyller 39 år till sommaren och försöker få syskon till min son, Jag har inga äggledare kvar så min enda möjlighet är IVF. Jag gör nu mitt sista IVF-syskonförsök. Jag går en utbildning som jag har 1.5 år kvar på. Den är mycket krävande och jag känner att efter fem IVF:er är jag helt psykiskt och fysiskt slut. Jag vill nog göra några fler försök till men orkar inte just nu. Hade ni väntat 1. 5 år då jag alltså kommer att ha passerat 40, för att göra flera IVF:er? Eller hade ni pga åldern kört på? Vore så väldigt tacksam för era synpunkter, då jag inte har nån annan att rådgöra med riktigt...
    Välkommen hit! På sätt och vis måste det ju kännas skönt att ta en paus när man har gjort 5 IVF-försök och har en examen framför sig. Jag skulle nog i första hand råda dig att köra på då värdena kan rasa snabbt när man närmar sig 40 för att inte tala om åren efter 40. Jag själv är på samma gång ett gott och ett dåligt exempel på det då jag gjorde min första IVF 41 år och 8 månader gammal.  Nu med facit i hand hade jag aldrig väntat till efter 40. Men sen beror det ju också på ens individuella förutsättningar som AMH-värde, antal befruktade ägg, äggkvalité, hur mycket pengar man är beredd att lägga ner osv. Efter 37-38 års ålder är alla kvinnor olika vad gäller äggkvalité och chanser att lyckas.  Utbildningen kan du ju nästan alltid ta upp igen. Chansen att få barn kan det vara värre med. Lycka till hur du än väljer att göra Solig!
  • Inanna Li
    Eviglängtan skrev 2011-03-31 20:30:07 följande:
    Inanna: vet hur du känner när man inte har någon att prata med, jag har inte heller någon att prata med, varken när det gäller IVF (han ställer dock upp på det utan problem nu) eller vår dotter som dog. Kram till dig . Ta hand om dina små småttningar och krama dem från mig.
    Tack min vän! Kramar och Hjärta till dig!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-01 09:22:20 följande:
    Tycker också dem här tråden är kanon, dock hinner jag inte vara aktiv hela tiden. Jobb o en liten son, som rätt ofta sover dåligt på nätterna, tar mycket energi o tid. Orkar inte alltid skriva så mycket på kvällarna, men läser nästan alltid. Idag är jag hemma o vabbar o har lite tid att sitta vid datorn.

Är på igång igen. Sprutstart, korta metoden med menopur ikväll. Ska bli spännade med korta metoden. Hoppas, hoppas den ger bättre resulat än långe förra gången.
    Är det första gången du provar Menopur och/eller första gången med korta? Håller tummarna för att det ska gå bättre för dig denna gång.
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-01 10:10:34 följande:
    Ianna68: Har alltid haft menopur o det lyckades ju vid andra försöket då sonen blev till. Har dock alltid kört långa metoden, men nu korta. Detta är min fjärde IVF sammanlagt+ ett FET. Kör maxdos, 450. Sedan är det någon till spruta som ska tas vid dag 5 eller så. Måste kolla det ordentligt,
    Jag har ju läst om att Menopur eller Fostimon som är nåt liknande kan ge bättre äggkvalité hos äldre så det kan hända att jag skulle vara intresserad av att testa detta nästa gång som jag förstås hoppas aldrig någonsin kommer bli av.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-01 11:06:15 följande:

Inanna hur går det med ruvandet? Läste att du var lite deppig igår, men vem är inte det under ruvningen. Det värsta är ovissheten och att man inte kan påverka. Återstår bara att hoppas och det gör du och det gör vi med så gott det bara går.

Tack! Det känns ju som värst nu dagarna innan man tror att mensen ska komma. RD 9 och jag har lite molvärk till och från. Varje toabesök är en pärs men hoppet lever där emellan! Lycka till på CvL nästa vecka! Äntligen ska ni komma igång där!
  • Inanna Li

Mia69 - Grattis till ett toppenresultat! Det kan ju knappast bli bättre om man bortser från att du inte kunde göra ET. Men jag förstår att det samtidigt som det är en välsignelse att ha PCO-äggstockar när man är över 40 så är det också lite av en förbannelse när risken för ÖS blir så stor. Herregud vad du har fått lida. Hoppas verkligen du  mår bättre snart och slipper åka till Sahlgrenska.  Vila upp dig nu i helgen. Massor av kramar.

Tack för att du tänker på mig! Min läkare (på samma klinik som din) sa också till mig att hon inte trodde att värdet kunde ha rasat på ett år och man skulle nog behöva göra en IVF till för att se ett mönster som Fjällsippan kunnigt påpekade. Men jag är fortfarande lite tveksam, tror nog att AMH ändå kan minska snabbt åren efter 40 men hoppas att det inte var det som var huvudorsaken till att jag fick så dåligt resultat sist. Hoppas verkligen jag slipper göra en ny IVF.

• Inanna Li
    Boe skrev 2011-04-01 14:46:14 följande:
    Toaskräcken minns jag som igår. Fyyyy tusan.
    Jag håller mina tummar hårt för Er som ruvar!

Kram
     Tack! Lycka till med ny IVF! Kram Solig!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2011-04-01 15:44:00 följande:
    Innan68: Du ska inte behöva göra en IVF till, du ska ju lyckas nu. Jo, så är det bara!!!!!

Toaskräck har jag aldrig haft för det mer för förstoppningarna som TSH och progesteronet skapat  hi.hi.hi ....men jag får ju aldrig mens innan test eller avslutad behandling, men man hinner fundera en hel del ändå.
    Tack för pepp Solig! Jo, förstoppad och svullen har jag också blivit av proggisarna ... . Förra färskförsöket fick jag mens innan jag slutade med dem så jag är inte säker på att de stoppar mensen i mitt fall.
  • Inanna Li
    hispan skrev 2011-04-01 19:55:25 följande:

Inanna68: Håller alla tummarna för dig. En julklapp vore inte felTomte

Tack! Precis vad jag önskar mig i julklapp!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?