kattenizze skrev 2011-03-31 14:38:26 följande:
Nu har jag följt er tråd ett tag i tysthet, men nu tänkte jag skriva lite och be er om lite råd...Jag fyller 39 år till sommaren och försöker få syskon till min son, Jag har inga äggledare kvar så min enda möjlighet är IVF. Jag gör nu mitt sista IVF-syskonförsök. Jag går en utbildning som jag har 1.5 år kvar på. Den är mycket krävande och jag känner att efter fem IVF:er är jag helt psykiskt och fysiskt slut. Jag vill nog göra några fler försök till men orkar inte just nu. Hade ni väntat 1. 5 år då jag alltså kommer att ha passerat 40, för att göra flera IVF:er? Eller hade ni pga åldern kört på? Vore så väldigt tacksam för era synpunkter, då jag inte har nån annan att rådgöra med riktigt...
Välkommen hit! På sätt och vis måste det ju kännas skönt att ta en paus när man har gjort 5 IVF-försök och har en examen framför sig. Jag skulle nog i första hand råda dig att köra på då värdena kan rasa snabbt när man närmar sig 40 för att inte tala om åren efter 40. Jag själv är på samma gång ett gott och ett dåligt exempel på det då jag gjorde min första IVF 41 år och 8 månader gammal. Nu med facit i hand hade jag aldrig väntat till efter 40. Men sen beror det ju också på ens individuella förutsättningar som AMH-värde, antal befruktade ägg, äggkvalité, hur mycket pengar man är beredd att lägga ner osv. Efter 37-38 års ålder är alla kvinnor olika vad gäller äggkvalité och chanser att lyckas. Utbildningen kan du ju nästan alltid ta upp igen. Chansen att få barn kan det vara värre med. Lycka till hur du än väljer att göra
!